גיוס טלנטים, בעיקר גיוס טלנטים מבוקשים בעלי מיומנויות יחודיות, הוא משימה שדורשת תכנון מראש.
אחד הקריטריונים שצריכים לקבל עדיפות גבוהה בתכנון שכזה הוא מידת ההתאמה של הטלנט לתרבות הארגונית של החברה.
כמו דברים רבים אחרים, גיוס טלנטים הוא תחום שבו האיזון הוא הכרחי. ראשית, יש לבחון היטב את הסביבה האנושית בחברה ולהגדיר את הנקודות החשובות בתרבות הארגונית של החברה, לרבות האמונות והערכים המרכזיים של הארגון.
לדוגמה, האם העובדים נדרשים לבוא בלבוש שצריך להתאים לקוד לבוש מסויים או שהם יכולים לבוא בלבוש על פי החלטתם האישית, האם תרבות הארגונית מקדמת מפגשים לאחר שעות העבודה או פעילויות גיבוש, או האם יש העדפה לעבודה אישית ופרטית יותר, וכדומה.
בכל שלב בתהליך הגיוס חשוב להיות מודעים למפת התרבות הארגונית. בהתאם לכך ניתן יהיה לוודא כי העובד שאותו רוצים לגייס הוא אכן מתאים לתרבות הארגונית.
אם התרבות הארגונית לא הוגדרה עדיין במדוייק ולפרטי פרטים, כדאי להקדיש זמן להגדרת התרבות הארגונית ורק לאחר מכן להחליט אילו מועמדים מתאימים בצורה הטובה ביותר.
הצעד הראשון בהגדרת התרבות הארגונית הוא לזהות מהם הערכים האמיתיים של הארגון הניתנים ליישום בשטח. לשם כך על הארגון לברר מהם המטרות, הערכים והחזון שלו.
הצעד השני הוא לוודא שמטרות הארגון, עקרונותיו והערכים שלו מקבלים ביטוי בצורה אמיתית ונאמנה, באמצעות הנורמות התרבותיות אשר פותחו כחלק מניהול החברה והשגרה שלה.
התאמה תרבותית הוכחה כחשובה במדד שביעות רצון העובדים, ואריכות ימי העובד בארגון, וכמשפרת את ביצועי העובדים בכל חברה, ועם זאת, אין ספק שההחלטה על התאמת העובד אינה יכולה להתבסס רק על התאמה תרבותית.
יש דברים נוספים שיש לבחון, ושהם קשורים בעקיפין לתרבות הארגונית, כמו למשל אישיות ואופי המועמד, מידת הניסיון שלו, המיומנויות, הרושם של המראיין ממנו והמשוב ממעסיקים קודמים.
זאת ועוד, התאמת הטלנט לתרבות הארגונית משפיעה במידה רבה על חווית העובד שלו. כיום, יותר מאי פעם, יש חשיבות רבה לכך שארגונים ינהלו בצורה אסטרטגית, כל צעד של חווית העובד.
הטלנטים המבוקשים שהארגון מעוניין לגייס אותם, נותנים ביטוי לתחושותיהם בעבודה, ברשתות החברתיות.
היעדר התאמה לתרבות הארגונית עלול ליצור חווית עובד שלילית וכתוצאה מכך טלנט ממורמר שעלול לפגוע בתדמית של החברה כלפי חוץ.
נקודה חשובה נוספת היא עמידה בהבטחות לטלנט, לאחר הצטרפותו לחברה. טלנטים, בעיקר המבוקשים שבהם, רוצים להצטרף לארגונים שבהם התרבות הארגונית המיושמת בפועל, תואמת את ההבטחות שהובטחו להם בעת הליך הגיוס.
השקיפות חסרת התקדים שארגונים חיים בה כיום, לא מאפשרת להם להסתתר מאחורי מותג מעסיק ומוניטין מהעבר. כל יום הם נבחנים מחדש.
מסקר של חברת הסקרים האמריקאית גאלופ עולה, כי כשליש מהעובדים בארה"ב החליפו תפקידים בשלוש השנים האחרונות, וכ-90 אחוזים מבין אלה ששינו תפקידים עשו זאת לאחר שהחליפו מקום עבודה.
החוקרים של גאלופ טוענים, כי חלק מהבעיה נעוץ בכך שרק כ-27% מהעובדים בארה"ב 'מסכימים מאוד' עם הקביעה כי הם מאמינים בערכים של הארגון שהם עובדים בו.