נטישת עובדים חדשים את הארגון, חודשים ספורים לאחר גיוסם, היא תופעה שהופכת שכיחה במידה שמדאיגה את מנהלי משאבי האנוש בארגונים בכל הענפים.
אלא שניתן למנוע את נטישת העובדים החדשים זמן קצר לאחר הצטרפותם לחברה, על ידי הבטחת תהליך קליטה חזק ותומך המטפח קליטה נאותה בתרבות הארגונית ובפעילות החברה.
הבסיס הוא ליצור תוכנית קליטה מקיפה הכוללת פעולות שהן מעבר לסיוע בהתמצאות הראשונית, לרבות תקשורת ברורה לגבי הציפיות מהעובד החדש, שיחות קבועות עם המנהלים הישירים לגבי השתלבות העובדים החדשים והענקת הזדמנויות חונכות לעובדים החדשים.
מתן משאבים והכשרה המותאמים לתפקידם, יסייע לעובדים החדשים להרגיש שקיבלו את ההכשרה המתאימה והם מרגישים בנוח עם תחומי האחריות שלהם.
בנוסף, שילוב עובדים חדשים בתרבות הארגונית של החברה באמצעות פעילויות גיבוש צוות ואירועים חברתיים יכולים לשפר את תחושת השייכות והמחויבות שלהם.
התייחסות לתחומי מפתח אלו מאפשרת למנהלי משאבי אנוש להפחית משמעותית את התחלופה המוקדמת ולקדם שימור עובדים לטווח ארוך.
להלן 9 טיפים שמאפשרים למנוע את נטישת העובדים החדשים זמן קצר לאחר הצטרפותם לחברה, בשל קליטה גרועה:
1 לעודד יצירת נטוורקינג בין עובדים:
יש להקל על הזדמנויות עבור עובדים חדשים ליצירת קשרים עם עמיתים במחלקות שונות.
ניתן להשיג זאת על ידי מפגשי היכרות מאורגנים, פגישות על ארוחת צהריים או פרויקטים משותפים.
בניית מערכות יחסים בשלב מוקדם משפרת את תחושת הקהילה והתמיכה של עובדים חדשים.
2 סקרים ופגישות משוב:
יש להטמיע מנגנוני משוב כגון סקרים או מפגשי משוב לא פורמליים כדי לאסוף מידע מעובדים חדשים על חווית הקליטה שלהם. יש להשתמש במשוב זה כדי לשפר ללא הרף את תהליך הקליטה בזמן אמת.
3 לפעול על פי משוב וליישם את מסקנותיו:
יש להמחיש לעובדים החדשים שהמשוב שלהם מוערך, על ידי נקיטת פעולה בהתאם להצעות שלהם. מימוש השינויים הללו מחזק אצל העובדים החדשים את התחושה שהחברה מקשיבה להם ומחויבת לספק חוויה חיובית.
4 להטמיע תוכנות קליטת עובדים:
יש להטמיע תוכנה יעודית לקליטת עובדים כדי לייעל את התהליך. פלטפורמות תוכנה כאלה יכולות להפוך את עבודת הניירת לאוטומטית, לעקוב אחר התקדמות הקליטה ולספק משאבים וחומרי הדרכה במיקום מרכזי אחד.
5 קליטת עובדים וירטואלית:
עבור עובדים מרוחקים, יש לוודא שתהליך הקליטה המקוון הינו נגיש באופן מלא.
יש להשתמש בכלי ועידת וידאו עבור פגישות והדרכה, ולספק משאבים דיגיטליים ופעילויות וירטואליות לבניית צוות כדי להבטיח שהעובדים החדשים המרוחקים מרגישים מחוברים לארגון למרות המרחק הפיזי ממנו.
6 לסקור כל הזמן את הליך הקליטה:
יש לסקור באופן קבוע את תהליך הקליטה בזמן אמת כדי לזהות תחומים ונושאים לשיפור.
יש להישאר מעודכנים בשיטות עבודה מומלצות ולהתאים את התוכנית לפי הצורך כדי לענות על הצרכים המתפתחים של הארגון ושל העובדים החדשים.
7 לשמור על גמישות:
יש להיות מוכנים להתאים את תהליך הקליטה על פי הצרכים האישיים של כל עובד חדש. הגמישות מבטיחה שחווית הקליטה תהיה מותאמת אישית ויעילה לכולם.
8 הכנה ותקשורת:
יש לבצע הכנה יסודית לפני קליטת העובד החדש ולוודא שיש תקשורת ברורה איתו. זה עוזר לעובדים החדשים להרגיש רצויים ולהפחית חרדה מהיום הראשון.
בנוסף, יש להבין לוח זמנים מובנה לקליטה, כולל לגבי כל מערכות ההדרכה והתמיכה, כדי לוודא שהעובדים החדשים מצוידים היטב וחשים בנוח בתפקידיהם.
9 אינטגרציה תרבותית:
יש לטפח הזדמנויות לאינטגרציה תרבותיות והזדמנויות ליצירת קשרים בין העובדים החדשים לוותיקים.
זה עוזר לעובדים החדשים לבנות מערכות יחסים ולהרגיש כחלק מהצוות, דבר שהוא חיוני למחוברות ארוכת טווח לארגון.