אחד מעמודי התווך של הצלחת הארגון היא היכולת לוודא שכל העובדים מרגישים שייכות לארגון.
זוהי יכולת קריטית עבור מנהלי משאבי אנוש, משום שהיא משפרת את שביעות רצון העובדים, את היכולת לשמרם ואת הביצועים הארגוניים הכלליים.
יש אסטרטגיות מסוימות שיישומן מאפשר למנהלי משאבי אנוש ליצור מקום עבודה שבו כל העובדים מרגישים שהם שייכים, מה שמוביל למחוברות מוגברת, לשיעורי שימור גבוהים יותר, ולהצלחה ארגונית כוללת.
להלן 8 אסטרטגיות שמאפשרות לטפח תרבות ארגונית של הכלה והענקת תחושת שייכות לעובדים:
1 לקדם תרבות ארגונית מכילה:
יצירת תרבות ארגונית מכילה מתחילה בהנהלת הארגון ומחלחלת לכל הדרגים.
על מנהלי משאבי אנוש לעבוד עם ההנהלה הבכירה לביסוס ותקשור מחויבות ברורה לגיוון, שוויון והכלה.
זה כולל הגדרת יעדי הגיוון, שיוויון והכלה, יישום מדיניות התומכת בהכלה ובדיקה קבועה של יוזמות אלו כדי להבטיח שהן אפקטיביות.
2 הטמעת תוכניות קליטת עובדים מקיפות:
תוכנית הכשרה מתוכננת היטב עוזרת לעובדים חדשים להרגיש רצויים ומשולבים מהיום הראשון לעבודתם בחברה.
מנהלי משאבי אנוש צריכים לוודא שההכשרה תכלול לא רק הכשרה ספציפית לתפקיד אלא גם היכרות עם התרבות הארגונית והערכים של החברה.
שילוב עובדים חדשים בעבודה עם מנטורים או חברים יכול גם לעזור להם להרגיש מחוברים ונתמכים.
3 לטפח תקשורת פתוחה:
תקשורת פתוחה ושקופה הינה חיונית לבניית אמון ותחושת שייכות.
על מנהלי משאבי אנוש לעודד תרבות ארגונית שבה העובדים מרגישים בטוחים להביע את דעתם, לשתף את הרעיונות שלהם ולספק משוב.
פגישות עדכון שוטפות, תיבות הצעות אנונימיות ומדיניות דלת פתוחה הן דרכים יעילות להקל על תקשורת זו.
4 להכיר בתרומות של עובדים ולתגמל עבורן:
הכרה בעבודה הקשה ובתרומות של העובדים היא דרך רבת עוצמה לגרום להם להרגיש מוערכים ושייכים.
על מנהלי משאבי אנוש ליישם תוכניות הכרה בהישגים החוגגות הישגים אישיים וצוותיים, בין אם באמצעות פרסים רשמיים, הכרה פומבית בפגישות או מכתבי תודה מותאמים אישית.
הכרה עקבית בהישגים יכולה להעלות את המורל ולחזק את תחושת השייכות.
5 להבטיח יחס הוגן ושוויוני:
יש לוודא יחס הוגן בכל היבטי התעסוקה, החל מגיוס וקידום ועד לפיצויים והטבות. זה חיוני לטיפוח תחושת השייכות של העובדים.
מנהלי משאבי אנוש צריכים לבדוק באופן קבוע את נוהלי משאבי אנוש כדי לזהות ולטפל בכל הפערים או ההטיות.
זה כולל ביצוע ביקורת שכר, הבטחת תהליכי קידום שקופים ומתן הזדמנויות שוות לפיתוח מקצועי.
6 לעודד בניית צוות ושיתוף פעולה:
פעילויות בניית צוות ופרויקטים משותפים יכולים לעזור לעובדים לבנות מערכות יחסים חזקות ותחושת אחווה.
מנהלי משאבי אנוש צריכים לאפשר לעובדים הזדמנויות לעבוד יחד עם מחלקות שונות. ניתן להשיג זאת באמצעות פרויקטים צולבים, אירועים חברתיים ותרגילים לבניית צוות.
7 לתמוך ברווחה הנפשית והכללית:
עובדים שמרגישים שהארגון תומך ברווחתם הנפשית וברווחתם הכללית נוטים יותר לחוש שייכות.
מנהלי משאבי אנוש צריכים לספק משאבים ותוכניות התומכים ברווחה הנפשית, לרבות תוכניות סיוע לעובדים, יוזמות בריאות וימי רווחה נפשית.
כמו כן יש ליצור סביבה תומכת שבה העובדים מרגישים בנוח לדון ברווחתם.
8 לפעול על פי משוב:
הקפדה על קבלת משוב מעובדים לגבי חוויותיהם וסביבת מקום העבודה היא חיונית.
מנהלי משאבי אנוש צריכים להשתמש בסקרים, בקבוצות מיקוד ובפגישות אחד על אחד כדי לאסוף משוב, ולאחר מכן לנקוט בצעדים מעשיים בהתבסס על התובנות שהושגו.
המחשה לעובדים שהמשוב שהתקבל מהם מוביל לשינויים חיוביים מחזקת את הרעיון שרצונות העובדים חשובים ומוערכים.