שיתוף

בישראל אמנם אין חוק מפורש האוסר על התעמרות בעבודה, אבל יש הצעת חוק למניעת התעמרות בעבודה שעברה בכנסת בקריאה טרומית.

אף על פי שהצעת החוק עדיין לא נכנסה לתוקף, על המעסיק מוטלת חובה, הנובעת מההתקשרות החוזית שלו עם העובדים, לדאוג לרווחתם של העובדים, ולספק להם סביבת עבודה השומרת על כבודם ומאפשרת להם לבצע את עבודתם באווירה רגועה ונטולת התעמרות.

חובה זו נובעת מהחובה לבצע את חוזה העסקה בין העובד למעסיק בתום לב, על פי הזכויות שנקבעו בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו, ומתקנת הציבור.

כל אלה מקנים לבית הדין לעבודה את הסמכות לפסוק פיצוי מסיבה של עוגמת נפש, לעובדים שהמעסיק שלהם לא  מקפיד על כבודם כבני כאדם וכעובדים, ועל סביבת עבודה מכובדת ומכבדת.

המשמעות בפועל היא, שהתעמרות בעובדים עלולה להגיע לכדי תביעות של קורבנות ההתעמרות בבית הדין לעבודה, וכתוצאה מכך לאלץ את הארגון לשלם פיצויים שיכולים להגיע לעשרות אלפי שקלים ואף מעבר לכך.

פרט לפיצויים הכספיים שחברה נאלצת לשלם בעקבות תביעה בגין התעמרות בעבודה, יש כמה נזקים מהותיים נוספים שלחלקם יש השפעה לרעה על עסקי הארגון בטווח הרחוק.

כדי להימנע מנזקים אלה, על חברות לתת עדיפות ליצירת תרבות של כבוד, הכלה ואחריות.

הדבר כרוך ביישום מדיניות ברורה המתנגדת בתוקף להתעמרות במקום העבודה, טיפוח ערוצי תקשורת פתוחים, העברת הדרכות לעובדים ולמנהלים על התנהגות נאותה, הקמת מנגנוני דיווח חסויים ונקיטת פעולה מהירה ונחרצת נגד המתעמרים בכל מקרה של התעמרות.

טיפול יזום ומניעת התעמרות בעבודה מאפשר לארגונים להגן על רווחת עובדיהם, לשמור על המוניטין שלהם וליצור סביבת עבודה חיובית המניעה הצלחה.

להלן 7 נזקים מהותיים שעלולים להגרם לארגון כתוצאה מהתעמרות בעובדים:

1 השלכות משפטיות:

התעמרות בעובדים, בלי שתהיה לכך תגובה מחמירה מצד ההנהלה ובלי שהארגון ידאג לקטוע את ההתעמרות בשלביה הראשונים, עלולה לחשוף את החברה לסיכונים משפטיים מהותיים.

עובדים שחווים התעמרות או אפליה יכולים להגיש תביעות משפטיות נגד החברה, בטענה לסביבת עבודה עוינת או להפרת זכויותיהם.

הליכים משפטיים עלולים להיות יקרים, גוזלי זמן, ולפגוע במותג המעסיק של החברה.

2 השפעה על רווחת העובדים:

להתעמרות בעובדים יש השפעות מזיקות על רווחתם ובריאותם הנפשית של העובדים. הפגיעה היא גם בקורבנות ההתעמרות וגם בעובדים שאינם קורבנות אבל רואים את ההתעמרות מהצד.

התעמרות מתמשכת מובילה לעלייה בסטרס של העובד שהינו קרבן כמו גם של עמיתיו או לפחות חלקם, היא מובילה לחרדה, דיכאון ובעיות בריאותיות אחרות.

כאשר עובדים סובלים רגשית ופסיכולוגית, יש פגיעה מהותית בביצועים, בפרודוקטיביות ובשביעות הרצון הכללית שלהם מהעבודה. זה יכול לגרום לירידה חדה במוטיבציה, להיעדרויות ולסבירות גבוהה לעליית שיעורי התחלופה.

3 שחיקת אמון ושיתוף פעולה:

סביבת עבודה רעילה שבמרכזה התעמרות בעובד או בעובדים, שוחקת את האמון ואת שיתוף הפעולה בין העובדים.

כאשר אנשים מרגישים לא בטוחים, או שהם מגיעים לעבודה מתוך פחד לגבי מה שעומד להתרחש במהלך היום, או שהם עובדים מהבית אבל סובלים מהתעמרות בתקשורת אונליין, יש ירידה חדה בסיכוי שהם יחלקו רעיונות, ישתפו פעולה ויתרמו למאמצי הצוות.

המשמעות היא שמצב של התעמרות בעובד מעכב את זרימת המידע וחונק את החדשנות. חוסר אמון והיעדר שיתוף הפעולה משפיעים לרעה על עבודת הצוות ועל האפקטיביות הכוללת של הארגון.

4 פגיעה בתרבות הארגונית ובערכים של החברה:

התעמרות בעובד מערערת את יסודות התרבות הארגונית והערכים הרצויים של ארגון. חברות שואפות ליצור סביבות מכילות ומכבדות המטפחות את רווחת העובדים ואת הפרודוקטיביות.

כאשר מתרחשת התעמרות בעובד, היא סותרת את העקרונות הללו, ויוצרת תרבות של פחד, חוסר אמון ועוינות.

חוסר התאמה זה, בין ערכים מוצהרים להתנהגויות בפועל, פוגע בתרבות הארגונית של החברה, ומשפיע לרעה על המורל, הנאמנות והמחויבות של העובדים.

5 מוניטין החברה ומותג המעסיק:

חברות שלא מצליחות (או לא מעוניינות) לטפל בהתעמרות ולא מצליחות (או לא מעוניינות) למנוע אותה, עלולות לסבול מפגיעה במותג המעסיק.

חוויות שליליות וסיפורים שליליים המשותפים לעובדים עלולים להפוך לפומביים, ולהכתים את תדמית החברה ואת מותג המעסיק שלה.

מידע על התעמרות במקום העבודה יכול להתפשט באמצעות הרשתות החברתיות, פלטפורמות סקירה מקוונות ומפה לאוזן, ולהרתיע לקוחות פוטנציאליים, שותפים ועובדים פוטנציאליים מלהתקשר עם החברה.

למוניטין שנפגע עלולות להיות השלכות ארוכות טווח על הצלחת החברה וצמיחתה.

6 אובדן טלנטים ובעלי מיומנויות וקשיים בגיוס:

התעמרות בעבודה יוצרת סביבת עבודה לא בריאה שמרחיקה עובדים מוכשרים. אנשים שחווים התעללות עלולים לעזוב את החברה, ולחפש עבודה במקום אחר שבו הם ירגישו מוערכים, בטוחים ושמכבדים אותם.

יתרה מכך, שיעורי תחלופה גבוהים משפיעים לרעה על הדינמיקה של הצוות (גם על חברי הצוות שלא היו קורבנות ישירים של ההתעמרות), משבשים את זרימת העבודה וגוררים עלויות הקשורות לגיוס, השתלמות והכשרה.

בנוסף, מועמדים פוטנציאליים ירתעו מלהצטרף לחברה שיש לה מוניטין של התעמרות בעובדים, מה שמקשה מאוד על משיכת טלנטים מובילים.

7 ירידה בשביעות רצון הלקוחות:

התעמרות בעובדים יכולה להשפיע בעקיפין על שביעות רצון הלקוחות. כאשר העובדים אומללים, לחוצים וחסרי מוטיבציה, הם פחות נוטים לספק שירות לקוחות טוב.

זה יכול לגרום להפחתת רמות שביעות הרצון של הלקוחות, ביקורות שליליות, ובסופו של דבר, צניחה בתוצאות העסקיות של הארגון.

כלומר, ההשפעות השליליות של התעמרות בעובדים מגיעות הרבה מעבר להשפעה על העבודה בחברה, ומשפיעות על תפיסת הלקוחות ונאמנותם.

כנס משאבי אנוש במגזר הציבורי

כנס פיתוח ארגוני

כנס AI למשאבי אנוש

כנס דיני עבודה

אין תגובות

השאר תגובה