סקרי מחוברות עובדים, המודדים את מידת המחוברות של העובדים לארגון, הפכו כבר מזמן לתופעה נפוצה בארגונים, אבל השאלה הגדולה היא, המשאב החשוב הזה מנוצל.
כלומר, האם, באיזו מידה ובאיזו מהירות, מיישמות הנהלות הארגונים את המסקנות העולות מסקרי העובדים כדי לשפר את מידת המחוברות של העובדים שלהם לארגון, או שמא הסקרים מעלים אבק ונשכחים.
ממחקרים שנערכו בארה"ב לפני כמה שנים על יישום סקרי מחברות עובדים וסקרי שביעות רצון עובדים עולה, כי יותר ממחצית החברות בארה"ב, המעסיקות 500 עובדים או יותר, נוהגות לערוך סקרי מחוברות עובדים במטרה לבדוק את מידת המחוברות של העובדים לארגון.
עם זאת, אותם מחקרים מראים כי יותר מ-33% ממנהלי חברות אלה כלל אינם פועלים על פי תוצאות הסקרים הללו.
ההשלכות של היעדר פעולה לגבי מחוברות העובדים בהתאם לתוצאות הסקרים, הן משמעותיות ביותר. אחת מהן, לדוגמה, היא היעדר היכולת של הארגון לקבל תחזיות צמיחה לאורך זמן.
העובדה שמנהלים לא פועלים על פי תוצאות סקר המחוברות גורמת להפחתת אמון העובדים בהם ומחזקת את התחושה שהנהלת החברה לא מעוניינת להתחשב בדעתם של העובדים.
התנהגות זו גורמת להקטנת מידת המחוברות של העובדים לארגון ולמעשה מגדילה את שיעור הניתוק של העובדים מהארגון.
יתרה מכך, כאשר הנהלת החברה לא מפיקה תובנות מתוצאות סקר מחוברות העובדים ולא מיישמת בטווח הקצר את המסקנות והתובנות, העובדים מרגישים שהזמן שהם השקיעו בלענות על הסקר בוזבז לריק.
התוצאה במקרים רבים תהיה שבסקר המחוברות הבא, העובדים כבר לא ישקיעו שוב בתשובות, ולא יתייחסו ברצינות למסר שהם רוצים להעביר לארגון.
כי הרי מבחינת העובדים, אם הארגון מתעלם מתוצאות הסקר, המסר שהם ניסו להעביר לארגון לגבי שיפור בכל התחומים שלגביהם הם ענו על הסקר – לא נשמע. או שהארגון מתעלם ממנו.
אחת הדרכים היעילות להפיק תובנות במהירות מסקרי מחוברות עובדים היא לנהל אותם על גבי פלטפורמת תוכנה.
כאשר מחפשים פתרון תוכנה טוב לביצוע סקרי עובדים יש לשים לב ל-7 מאפיינים חשובים:
1 קל ופשוט לשימוש:
התוכנה חייבת להיות קלה ופשוטה להפעלה על ידי עובדים (אשר משיבים על הסקר) וגם על ידי מנהלי משאבי אנוש, שמחברים את השאלות לסקר, ולאחר שמקבלים את התשובות, גם צריכים לקבל מהתוכנה את עיבוד התשובות כדי לקבל תוצאות ותובנות. התוכנה חייבת להיות קלה להגדרה ולהציע חווית משתמש אינטואיטיבית.
2 התאמה אישית:
התוכנה חייבת להיות מסוגלת לאפשר התאמה אישית כדי להתאים למבנה הצוות וכדי לאפשר לבנות סקרים הניתנים להתאמה אישית מלאה.
3 מגוון רחב מאוד של סוגי שאלות:
יש לבחור פלטפורמת תוכנה שמאפשרת ליצור פורמטים שונים של שאלות ותשובות, כמו למשל שילוב של שאלות אמריקאיות, ותשובות פתוחות.
חלק מפלטפורמות התוכנה שנועדו לביצוע סקרי עובדים מאפשרות גם ליצור שאלות ספציפיות לעובד שמשתתף בסקר, בהתבסס על תשובותיו לשאלות קודמות.
4 תבניות שונות של של סקרי עובדים:
הפלטפורמה צריכה לאפשר לבנות לא רק סקרים שיש לבנות אותם מאפס, אלא שמנהל משאבי האנוש יוכל גם ליצור תבניות קבועות של סקרים. ובנוסף, לשמור שאלות של סקרים מסויימים ולהשתמש בהן בסקרים שבודקים דברים אחרים.
5 לקבל את תוצאות הסקר בזמן אמת:
פלטפורמת התוכנה צריכה לאפשר למנהל משאבי האנוש להפיץ סקרים מקוונים באופן מיידי לעובדים הרלוונטיים לקבל את המשוב שלהם בזמן אמת.
6 ניתוח הנתונים והפקת תובנות:
המערכת צריכה לאפשר למנהל משאבי האנוש להציג בזמן אמת את הנתונים שעולים מהסקר ולאפשר הקת תובנות בטוח המיידי.
7 לא פחות חשוב – מחיר ותמיכה:
על מחיר המערכת להתאים לתקציב של הארגון. כמו כן יש לבחור פלטפורמה שמגיעה עם תמיכה מעולה ושירות לקוחות טוב שיסייע בכל בעיה.