חברות בצמיחה משתנות וגדלות כל הזמן, תוך גיוסי עובדים שהולכים וגדלים.
לב זה של הצמיחה של חברה משפיע באופן משמעותי על המבנה הארגוני שלה, ככל שהיא גדולה.
המבנה הארגוני משתנה תדיר כדי להתאים למורכבות ההולכת וגוברת, לאתגרים החדשים ולפעילות המתרחבת.
במילים אחרות, שלב הצמיחה של חברה משפיע רבות על המבנה הארגוני שלה, מעצב את האופן שבו החברה מגדירה תפקידים ותחומי אחריות, משפיע על הדרכים בהן מחולקות סמכויות ומתקבלות החלטות, ומשפיע על התהליכים והנהלים במטרה לתמוך בצמיחה מתמשכת ובהצלחה ארוכת טווח.
הבנת האתגרים וההזדמנויות הייחודיים הקשורים לשלב הצמיחה מאפשרת לארגון לתכנן וליישם מבנים ארגוניים התומכים ביעילות, בצרכים וביעדים המתפתחים שלו.
להלן 7 היבטים המשפיעים במידה משמעותית על המבנה הארגוני של חברות בשלב הצמיחה:
1 מורכבות מוגברת:
ככל שחברה גדלה, פעילותה הופכת למורכבת יותר בשל גורמים כמו כוח אדם גדול יותר, קווי מוצרים או שירותים מורחבים, התרחבות גיאוגרפית וגיוון הפעילויות העסקיות.
מורכבות זו מחייבת לעתים קרובות מבנה ארגוני היררכי יותר עם תפקידים, תחומי אחריות ויחסי דיווח מוגדרים בבירור כדי להבטיח תיאום וקבלת החלטות יעילים.
2 התמחות פונקציונלית:
בשלב הצמיחה, חברות מאמצות לרוב מבנה ארגוני משתנה עם מחלקות או תחומים פונקציונליים שונים, כגון מכירות, שיווק, פיננסים, תפעול ומשאבי אנוש.
כל מחלקה מתמקדת במשימות ובפונקציות ספציפיות, מה שמאפשר מומחיות ויעילות רבה יותר בכל תחום.
3 הרחבה היררכית:
עם צמיחת הארגון מגיע הצורך בהרחבה היררכית כדי להכיל שכבות נוספות של ניהול ופיקוח.
ככל שהארגון גדל, עשויות להיווצר משרות ניהוליות חדשות לפיקוח על מחלקות או יחידות עסקיות שונות, מה שמוביל למבנה היררכי יותר עם רמות סמכות וקבלת החלטות מרובות.
4 פורמליזציה של תהליכים:
בשלב הצמיחה, חברות לרוב מייצרות את התהליכים והנהלים שלהן כדי לקדם עקביות, סטנדרטיזציה וסקלביליות.
זה עשוי להיות כרוך בפיתוח מדיניות פורמלית, קווים מנחים ונהלי תפעול סטנדרטיים לניהול היבטים שונים של פעולות, כגון ביצועי עובדים, שירות לקוחות, רכש ובקרת איכות.
5 התמקדות בסקלביליות:
המבנה הארגוני בשלב הצמיחה נועד לתמוך בסקלביליות ולהתאים את המערכות בצורה פשוטה וקלה להתרחבות עתידית.
זה כולל בניית מבנים גמישים שיכולים להסתגל לצרכים העסקיים המשתנים, שילוב פתרונות טכנולוגיים הניתנים להרחבה וטיפוח תרבות ארגונית של חדשנות ושיפור מתמיד.
6 הרחבת פונקציות התמיכה:
ככל שחברות גדלות, הן לרוב מרחיבות את פונקציות התמיכה שלהן כדי לספק תשתית ומשאבים הכרחיים לתמיכה בפעילות העסקית.
זה עשוי לכלול השקעה בתחומים כגון תשתית IT, משאבי אנוש, כספים, משפטים וציות כדי להבטיח שלארגון יש את מערכות התמיכה הנדרשות כדי לקיים צמיחה.
7 דגש על תקשורת ותיאום:
תקשורת ותיאום יעילים עם העובדים הופכים חשובים יותר ויותר בשלב הצמיחה כדי להבטיח התאמה בין מחלקות, צוותים ומיקומים גיאוגרפיים.
חברות עשויות ליישם ערוצי תקשורת פורמליים, פגישות קבועות וכלי שיתוף פעולה כדי להקל על תקשורת ושיתוף מידע בכל הארגון.