ההבחנה בין עובדים שצפויים להיות מוחלפים על ידי בינה מלאכותית לבין אלה שלפחות בעשורים הקרובים לא יוחלפו על ידי בינה מלאכותית, מחייבת לקחת בחשבון גורמים שונים הקשורים לסוג התפקיד, מיומנויות, כושר הסתגלות, יצירתיות, יוזמה אישית ועוד.
עובדים בעלי שילוב של מיומנויות, שבינה מלאכותית לא תוכל ליישם בעשורים הקרובים, כגון אינטליגנציה רגשית, יצירתיות, פתרון בעיות מורכבות, יכולת הסתגלות ועוד, לא יוחלפו על ידי הבינה המלכותית משום שלבינה המלאכותית לא יהיו מיומנויות כאלה, לפחות לא בעשורים הקרובים.
מנגד, עובדים המתמקדים במשימות שגרתיות המבוססות כללים ברורים ובלתי גמישים, ושתפקידם לא דורש שיפוט אנושי, נמצאים בסיכון גבוה יותר לאבד את משרותיהם לטובת הבינה המלאכותית, ככל שהטכנולוגיה מתפתחת.
ככל שהעובדים יקחו יותר יוזמה אישית, יאמצו שיפור מיומנויות, וישתפו פעולה עם בינה מלאכותית במובן שהם ישתמשו בבינה המלאכותית כדי לשפר את הביצועים שלהם, ולא ישאירו את כל העבודה לבינה המלאכותית, וככל שהעובדים ימנפו את התכונות האנושיות הייחודיות שלהם, כך גדל הסיכוי שהם ישארו חיוניים עבור שוק העבודה.
להלן 7 הבדלים עיקריים בין עובדים שבינה מלאכותית יכולה להחליף אותם לבין עובדים שבינה מלאכותית לא תחליף אותם:
1 אופי העבודה ואחוז המשימות הטכניות שחוזרות על עצמן:
עובדים שהמשימות שלהם כוללות בעיקר משימות שגרתיות, שחוזרות ונשנות ומבוססות על כללים קשיחים, יהיו בין הראשונים שיוחלפו על ידי רובוטים משולבי בינה מלאכותית.
משימות אלו ניתנות לביצוע אוטומטי בקלות, שכן בינה מלאכותית מצטיינת בטיפול בנתונים מובנים ובביצוע תהליכים מוגדרים מראש.
מנגד, עובדים שהמשימות שלהם דורשות יצירתיות, פתרון בעיות מורכבות, חשיבה ביקורתית ומשימות הדורשות רמות גבוהות של שיקול דעת אנושי, לא יוחלפו על ידי בינה מלאכותית, לפחות בעשרות השנים הקרובות.
תפקידים שדורשים יכולת הסתגלות וקבלת החלטות מורכבות באופן דינמי הם מסוג המשימות שבינה מלאכותית לא יכולה התחרות בהם.
2 סט מיומנויות:
תפקידים שדורשים מערך מיומנויות מצומצם המתמקד בביצוע משימות שחוזרות על עצמן עלולים להפוך לבלתי רלוונטיים ככל שהבינה המלאכותית נכנסת יותר ויותר לתחומים אלה.
לדוגמה, משימות של הזנת נתונים, חישובים ידניים וניתוח נתונים שגרתי יכולים להתבצע בצורה אוטומטית.
מנגד, תפקידים שדורשים מגוון רחב של מיומנויות, במיוחד כאלה שנדרשות בהם אינטליגנציה רגשית, אמפתיה, יצירתיות, חדשנות, ונדרשים בהם משא ומתן וקבלת החלטות מורכבות, אלו תפקידים שהאוטומציה לא תוכל להחליף אותם בעשורים הקרובים.
3 יכולת למידה וזריזות:
עובדים שאינם מסוגלים ללמוד במהירות שימוש בטכנולוגיות חדשות או שאינם מסוגלים לעדכן במהירות את כישוריהם, עלולים להיות בסיכון גבוה יותר להיות מוחלפים על ידי הבינה המלאכותית, שכן התקדמות הטכנולוגיה דורשת שיפור מיומנות מתמשך.
מנגד, עובדים שמפגינים נכונות ללמוד, להסתגל ולרכוש מיומנויות חדשות, במיוחד כאלו הקשורות לעבודה שמשלבת שימוש בבינה מלאכותית, נוטים יותר להישאר רלוונטיים בכוח העבודה.
4 אינטראקציה אנושית:
משרות הכרוכות באינטראקציה אנושית אבל שהיא מוגבלת, כמו למשל שירות לקוחות בסיסי ומשימות אדמיניסטרטיביות שגרתיות, יעברו יותר ויותר לביצוע על ידי אוטומציה.
לעומת זאת, תפקידים המחייבים אינטראקציה אנושית ישירה ומשמעותית, כגון ייעוץ, שירותי בריאות, הוראה ועמדות מנהיגות, כל אלה לא צפויים להיות מוחלפים על ידי בינה מלאכותית.
5 יצירתיות וחדשנות:
עובדים שתפקידיהם אינם דורשים יצירתיות או חדשנות וכוללים בעיקר ביצוע תהליכים מוגדרים מראש, עלולים להתמודד עם סיכונים גבוהים יותר לאבד את משרותיהם לטובת אוטומציה ובינה מלאכותית.
לעומת זאת, מקצועות הדורשים חשיבה יצירתית, יצירת רעיונות, פתרון בעיות ויכולת להמציא פתרונות חדשניים, הם פחות רגישים להחלפה על ידי בינה מלאכותית .
6 מיומנויות קוגניטיביות:
עובדים שהמשימות שלהם כוללות ניתוח נתונים פשוט וברמה בסיסית, זיהוי דפוסים וקבלת החלטות בסיסיות, עלולים לגלות שהתפקידים שלהם יועברו לידי האוטומציה ובינה מלאכותית.
לעומתם, עובדים שתפקידיהם דורשים קבלת החלטות מורכבות, תכנון אסטרטגי ויכולת לפרש נתונים מעורפלים, לא צפויים לאבד את משרתם לטובת האוטומציה.
7 יכולת הבנת הקשר:
תפקידים שבהם ניתן להשלים משימות ללא הבנה מעמיקה של ההקשר הרחב או של הפרטים הקשורים במישרין או בעקיפין, עלולים להיות רגישים להחלפתם על ידי בינה מלאכותית.
מנגד, משרות הדורשות מומחיות בתחום מסוים, שיקול דעת המשתנה על פי ההקשר ויכולת להבין מצבים מורכבים, נוטות פחות להיות אוטומטיות.