לדרך ההתנהלות ולהתנהגות של מנהלים כלפי העובדים יש תפקיד מרכזי בעיצוב תרבות הארגון, הפרודוקטיביות ושביעות הרצון של העובדים.
יכולת הסתגלות מהירה לשינויים, העצמת העובדים, ניהול על ידי דוגמה אישית, הכרה בהישגים של העובדים, פיתוח מקצועי של העובדים, הוגנות, חשיבה אסטרטגית ולקיחת אחריות הם דרכי התנהלות החשובות ביותר למנהל טוב.
מנהלים שיש להם את התכונות הללו, הם מנהלים שמטפחים סביבת עבודה חיובית ופרודוקטיבית, מניעים את הצוותים שלהם לעבר הצלחה ועוזרים לארגון להשיג את יעדיו.
על ידי התמקדות בהתנהגויות אלו, מנהלים יכולים לבנות אמון, מעורבות ונאמנות בקרב עובדיהם, מה שיוביל בסופו של דבר לביצועים גבוהים יותר ולצמיחה ארגונית ארוכת טווח.
להלן 6 כללי יסוד לניהול נכון שמהווה יסוד איתן לצמיחת הארגון:
1 העצמת העובדים והאצלת סמכויות:
מנהלים אפקטיביים מעצימים את עובדיהם על ידי האצלת משימות, אחריות וסמכויות קבלת החלטות.
התנהגות זו מראה אמון ביכולות הצוות, מעודדת עצמאות ומספקת הזדמנויות לעובדים לפתח את כישוריהם ולצמוח מקצועית.
העצמת העובדים גם עוזרת להם לקחת אחריות על עבודתם, וכתוצאה מכך שביעות רצון מוגברת בעבודה ותחושת הישג.
כאשר עובדים מרגישים שסומכים עליהם ומעצימים אותם, יש סיכוי גבוה יותר שהם יהיו בעלי מוטיבציה, מחוברות ופרואקטיביות בתפקידיהם, מה שמוביל לשיפור בביצועים ובפרודוקטיביות.
2 הכרה בהישגים והערכת העובדים:
הכרה בהישגים והערכת המאמצים וההישגים של העובדים היא מניע רב עוצמה.
מנהלים המביעים באופן קבוע הערכה אמיתית לעבודה הקשה של הצוות שלהם יוצרים סביבת עבודה חיובית המעודדת עובדים להמשיך להשקיע את המיטב בביצועים.
התנהגות זו עוזרת לבנות את המורל של העובדים, להגביר את הביטחון העצמי שלהם ולחזק התנהגויות חיוביות, מה שמוביל לכוח עבודה מעורב ובעל מוטיבציה.
עובדים שמרגישים שמכירים בהישגיהם ומעריכים את עבודתם נוטים יותר להיות מרוצים מעבודתם, להישאר נאמנים לארגון ולהשקיע מאמץ נוסף כדי להשיג את יעדי הצוות.
3 תמיכה בפיתוח עובדים:
מנהלים מצוינים משקיעים בצמיחה ובפיתוח של חברי הצוות שלהם. זה כרוך במתן הזדמנויות להכשרה, הדרכה, בניית מיומנויות וקידום קריירה.
מנהלים התומכים בפיתוח עובדים הם מנהלים שמבינים שסיוע לחברי הצוות שלהם לצמוח באופן מקצועי מועיל לארגון בכללותו על ידי יצירת כוח עבודה מיומן ובעל ידע.
כשעובדים רואים שהמנהל שלהם מחויב לצמיחתם, יש סיכוי גבוה יותר שהם ירגישו מוערכים, מחוברים ונאמנים לארגון וששיעורי התחלופה יהיו נמוכים.
4 הגינות ועקביות:
מנהלים שהינם הוגנים ועקביים בקבלת ההחלטות שלהם זוכים בכבוד ובאמון של הצוות.
הוגנות פירושה התייחסות שווה לכל העובדים, ללא העדפת עובדים מסוימים על פני אחרים וללא משוא פנים, ותוך שהמנהל מוודא שכל עובדי הצוות עומדים באותם סטנדרטים.
עקביות ביישום מדיניות, נהלים וציפיות, עוזרת ליצירת סביבת עבודה יציבה, שבה העובדים יודעים למה לצפות ומרגישים בטוחים שמתייחסים אליהם באופן צודק.
הוגנות ועקביות ארגונית בונות תרבות של אמון וכבוד, שבה העובדים מרגישים בטוחים ומוערכים, מה שמוביל למורל גבוה יותר ולסיפוק בעבודה.
5 חשיבה וחזון אסטרטגיים:
מנהלים בעלי כישורי חשיבה אסטרטגיים וחזון ברור לעתיד מעוררים אמון ותחושה של כיוון נכון בקרב הצוות שלהם.
מנהלים כאלה מבינים את יעדי הארגון לטווח ארוך ויכולים לשמור על מתאם גבוה בין מאמצי הצוות שלהם למשימה הרחבה יותר.
הם יכולים לצפות אתגרים, לזהות הזדמנויות ולהנחות את הצוות שלהם להשגת יעדים אישיים וארגוניים כאחד.
מנהל בעל חשיבה אסטרטגית מספק בהירות והכוונה, ועוזר לעובדים להבין כיצד עבודתם תורמת להצלחת הארגון, מה שמטפח תחושת מטרה ומוטיבציה.
6 לקיחת אחריות:
מנהלים אפקטיביים מקבלים אחריות על מעשיהם והחלטותיהם, כמו גם על התוצאות של ביצועי הצוות שלהם.
על ידי הפגנת אחריות, המנהלים מהווים דוגמה לעובדיהם, מעודדים אותם לקחת אחריות על עבודתם, ללמוד מטעויות ולהשתפר ללא הרף.
כשמנהלים דוגלים באחריות, זה יוצר תרבות ארגונית של אחריות, שבה העובדים מרגישים מוסמכים לקחת יוזמה ולהניע תוצאות.