היעדר כישורים דיגיטליים של עובדים עלול לגרום לעיכובים ולפגוע בפרודוקטיביות. על מנהלי משאבי אנוש לאתר עובדים שמתקשים באוריינות דיגיטלית ולמצוא לכך פתרון.
זיהוי, איתור וטיפול בהיעדר כישורים דיגיטליים של עובדים, הינם הכרחיים עבור מנהלי משאבי אנוש כדי לשמור על כוח עבודה תחרותי ופרודוקטיבי.
שילוב של הערכה, הכשרה, חונכות ותרבות ארגונית תומכת, יאפשר למנהלי משאבי אנוש לעזור לעובדים המתקשים באוריינות דיגיטלית, לגשר על פער המיומנויות הדיגיטליות שלהם ובכך לאפשר לארגון להשאר אג'ילי ומיומן בעולם דיגיטלי הולך וגובר.
מקומות העבודה מצבוססים כיום במידה רבה על טכנולוגיות שדורשות מיומנויות דיגיטליות. לכן יש חשיבות רבה לזיהוי של היעדר מיומנויות דיגיטליות אצל עובדים.
הכרה בפערי מיומנויות אלה והתייחסות אליהם, הינן חיוניות לשמירה על כוח אדם תחרותי ויעיל.
להלן כמה דרכים בהן יכולים מנהלי משאבי האנוש לאתר עובדים בעלי ליקויים במיומנויות דיגיטליות וליישם פתרונות יעילים:
6 דרכים לזיהוי היעדר מיומנויות דיגיטליות של עובדים:
1 הערכת מיומנויות:
יש לבצע הערכת מיומנויות או סקר הערכה עצמאית בנוגע למיומנויות דיגיטליות כדי להבין את רמות הנוחות והיכולות של העובדים בשימוש בכלים דיגיטליים.
זה יכול לכלול דירוג מיומנותם ביישומי תוכנה ספציפיים, תקשורת דיגיטלית, ניתוח נתונים ותחומים רלוונטיים אחרים.
2 מדדי ביצועים:
לסקור את מדדי הביצועים של העובדים ולחפש תחומים שבהם מיומנויות דיגיטליות נדרשות אך העובדים לא עומדים בהן.
לדוגמה, פיגור בעמידה בלוחות זמנים של פרויקטים עקב חוסר יעילות בתהליכים דיגיטליים יכול להוות נוקר אדומה.
3 משוב ותלונות:
לשים לב למשוב ותלונות של עובדים בנוגע לאתגרים דיגיטליים. אם העובדים מדווחים באופן עקבי על קשיים בשימוש בטכנולוגיה או בתוכנה, זה יכול לאותת על צורך בשיפור.
4 בקשות הדרכה:
יש לעקוב אחר בקשות הדרכה או עניין בפיתוח מיומנויות דיגיטליות. אם עובדים מביעים רצון לשפר את כישוריהם הדיגיטליים או מחפשים הכשרה, זה מעיד על מודעותם לליקויים.
5 שיעורי שגיאות ובעיות איכות:
יש לנתח את אחוזי השגיאות, בעיות בקרת איכות או תלונות לקוחות הקשורות לתהליכים דיגיטליים. טעויות או בעיות תכופות יכולות לנבוע מכישורים דיגיטליים לא מספקים.
6 חדשנות והתאמה:
יש להעריך את יכולתו של עובד להסתגל לטכנולוגיות ולתהליכים חדשים. היעדר חוסר יכולת לאמץ שינוי וחדשנות עשוי להעיד על חוסר זריזות בגלל היעדר מיומנויות דיגיטליות.
10 פתרונות להיעדר מיומנויות דיגיטליות:
1 לספק הדרכה ופיתוח:
יש להציע תוכניות הדרכה המותאמות לצרכים הספציפיים של העובדים. זה יכול לכלול קורסים מקוונים, סדנאות אישיות וכדומה. ההדרכה יכולה לכסות יישומי תוכנה, תקשורת דיגיטלית, ניתוח נתונים ועוד.
2 לעודד למידה עצמית:
יש לקדם תרבות ארגונית של למידה מתמשכת ושיפור עצמי. יש לעודד עובדים לקחת אחריות על פיתוח המיומנויות הדיגיטליות שלהם על ידי מתן גישה למשאבים מקוונים, הדרכות ופלטפורמות למידה מקוונות.
3 חונכות ותמיכה עמיתים:
יש ליישם תוכנית חונכות שבה עובדים בעלי כישורים דיגיטליים חזקים יכולים להדריך את אלו שזקוקים לעזרה. תמיכת עמיתים יכולה להיות בעלת ערך רב בסיוע לעובדים לגשר על פער המיומנויות הדיגיטליות.
4 פלטפורמות אימוץ דיגיטלי:
מומלץ להשקיע בפלטפורמות אימוץ דיגיטלי המספקות הדרכה ותמיכה באמצעות האפליקציה עבור יישומי תוכנה שונים. פלטפורמות אלו עוזרות לעובדים ללמוד תוך כדי עבודה ולקצר את עקומת הלמידה.
5 למידה תוך כדי עבודה:
יש לעודד את העובדים ללמוד תוך כדי עבודה. יש להקצות לעובדים לפרויקטים הדורשים שימוש בכלים דיגיטליים, כדי להבטיח שהם יצברו ניסיון מעשי ויפתחו את כישוריהם במצבים אמיתיים.
6 הכרה ותמריצים:
יש להכיר במאמצים ולתגמל עובדים שעוסקים באופן פעיל בשיפור הכישורים הדיגיטליים שלהם. רצוי להציע תמריצים או הזדמנויות לקידום קריירה למי שמפגין בקיאות.
7 הערכת התקדמות ומשוב:
יש להעריך באופן רציף את התקדמות העובדים ולספק משוב בונה. סקירות ביצועים סדירות יכולות לעזור לעקוב אחר שיפור ולהדגיש תחומים שעדיין דורשים פיתוח.
8 ליצור מפת דרכים של כישורים דיגיטליים:
יש לפתח מפת דרכים של כישורים דיגיטליים המתארת את הכישורים והכישורים הנדרשים לתפקידים השונים. מפת דרכים זו יכולה לספק קווים מנחים לעובדים ולצוות משאבי אנוש במונחים של ציפיות והקניית מיומנויות.
9 לעקוב אחר מגמות בתעשייה:
יש להתעדכן במגמות התעשייה וההתקדמות הטכנולוגית. יש לוודא שהמיומנויות המפותחות תואמות את הצרכים הדיגיטליים המתפתחים של הארגון.
10 לטפח תרבות דיגיטלית:
יש לטפח תרבות שבה מעריכים ומעודדים אוריינות דיגיטלית. יש לוודא שעובדים מרגישים בנוח לבקש עזרה ותמיכה בפיתוח המיומנויות הדיגיטליות שלהם.