מתח ולחצים מרובים בעבודה יכולים להיות בעלי השפעה משמעותית על האינטליגנציה הרגשית של העובדים, ולהשפיע על יכולתם להבין ולנהל רגשות בצורה יעילה.
התמודדות יזומה עם לחץ וקידום מיומנויות אינטליגנציה רגשית מאפשרים לארגונים ליצור כוח עבודה בריא ועמיד יותר המסוגל להתמודד עם אתגרים ולשגשג בסביבת העבודה הדינמית של היום.
להלן 6 דרכים בהן מתח ולחצים בעבודה יכולים להשפיע על האינטליגנציה הרגשית של העובדים :
1 ירידה במידת המודעות העצמית:
רמות גבוהות של מתח יכולות לפגוע במודעות העצמית של העובד, דבר שמאוד יאתגר את יכולות שלו לזהות ולהבין את רגשותיו שלו.
עובדים עלולים להתנתק מרגשותיהם או להתעלם לחלוטין מהמצבים הרגשיים שלהם, מה שיוביל לחוסר תובנה עצמית לגבי איך הלחץ משפיע על התנהגותם וביצועיהם.
2 פגיעה בוויסות הרגשות:
מתח יכול גם לפגוע ביכולתו של האדם לווסת ביעילות את רגשותיו והתנהגויותיו.
עובדים עלולים להתקשות לשלוט בתגובות אימפולסיביות, להיות נסערים או מתוסכלים בקלות, או לחוות קושי בניהול עומס העבודה וסדרי העדיפויות שלהם.
זה יכול לגרום להתפרצויות רגשיות, קונפליקטים עם עמיתים או ירידה בתפוקה ובביצועים.
3 אמפתיה מופחתת:
סביבות עבודה מלחיצות יכולות לפגוע ביכולת של העובדים להזדהות עם אחרים ולהבין את נקודות המבט והרגשות שלהם.
ככל שהעובדים עסוקים יותר בגורמי הסטרס והלחצים של עצמם, הם עלולים להיות פחות מותאמים לרגשות ולצרכים של עמיתיהם, מה שמוביל למערכות יחסים מתוחות, התמוטטות התקשורת וירידה בעבודת צוות.
4 קושי בבניית מערכות יחסים עם עמיתים:
לאינטליגנציה רגשית יש תפקיד מכריע בבניית מערכות יחסים חיוביות וקרבה עם עמיתים ולקוחות.
סטרס כרוני עלול לעכב את הכישורים הבינאישיים של העובדים ולהקשות עליהם ליצור קשר עם אחרים ברמה הרגשית.
זה יכול להוביל לתחושות של בידוד, ניכור וניתוק ממקום העבודה.
5 השפעה שלילית על קבלת החלטות:
מתח עלול לפגוע בתפקוד הקוגניטיבי וביכולות קבלת ההחלטות, שהם מרכיבים חשובים של האינטליגנציה הרגשית.
עובדים עלולים להתקשות בשיפוט נכון ובהערכת סיכונים בצורה מדויקת, ולהתקשות בהבנת ההשלכות הרגשיות של הבחירות שלהם כאשר הם נמצאים בלחץ.
זה יכול לגרום להחלטות לא אופטימליות, שגיאות או החמצת הזדמנויות לצמיחה וחדשנות.
6 מנגנוני התמודדות שליליים:
בתגובה לסטרס, עובדים עלולים לנקוט במנגנוני התמודדות שליליים, שעלולים להחמיר עוד יותר את הליקויים באינטליגנציה הרגשית.
במקום להתייחס לבעיות הבסיסיות ולנהל רגשות בצורה בונה, הם עלולים לנקוט התנהגויות לא בריאות הפוגעות ברווחתם ובביצועיהם.
להלן 4 צעדים שמאפשרים לארגון למתן את ההשפעה השלילית של הסטרס על האינטליגנציה הרגשית של העובדים:
1 לטפח סביבת עבודה חיובית:
יש לטפח סביבת עבודה תומכת ומכילה שמעריכה את רווחת העובדים ומעודדת תקשורת פתוחה, משוב ושיתוף פעולה.
2 לספק משאבים לניהול מתחים:
כדאי להציע משאבים ותוכניות תמיכה שיעזרו לעובדים לנהל לחץ ביעילות, כגון אימון מיינדפולנס, סדנאות להפחתת מתח או שירותי ייעוץ.
3 לעודד את האיזון בין העבודה לחיים אישיים:
כדאי לקדם יוזמות לאיזון בין עבודה לחיים אישים, לרבות לוחות זמנים גמישים, אפשרויות עבודה מרחוק ומדיניות של יותר ימי חופשה שנתית כדי לעזור לעובדים למלא מצברים ולהמנע משחיקה במידת האפשר.
4 לספק הדרכה ופיתוח מקצועי:
יש להציע לעובדים הזדמנויות הכשרה ופיתוח מקצועי כדי לשפר את כישורי האינטליגנציה הרגשית שלהם, לרבות פתרון קונפליקטים, תקשורת והדרכה להגברת החוסן.