אין דבר מדכא יותר עבור עובד לקבל מהנהלת החברה את התחושה שלא אכפת לארגון ממנו. תגמול העובד עבור הביצועים והמאמץ שלו אף עשוי לתמרץ עובדים נוספים לעבודה מאומצת יותר ולהביא להגדלת רווחי החברה. אם כך, כיצד ניתן להראות לעובד שעמל קשה שאתם מעריכים את המאמץ שלו ומעוניינים לתגמל אותו על כך, מבלי להעמיק יתר על המידה את החור בכיס?
עורכת הספר 'כלים מעשיים לניהול פיננסי נכון של מחזור העובדים', מרגרט יעקבי (Margaret Jacoby), מציגה במאמר שפורסם בתחילת השבוע ב-Huffpost Business שיטות לתגמול העובד ללא שבירת התקציב. לגישתה, כסף אינו בהכרח התמריץ הנכון, שכן התגמול היקר ביותר אינו בהכרח היעיל ביותר.
ציון לשבח. אם קיים בארגון עלון המופץ לעובדים מעת לעת, ניתן להוסיף מדור בו יצוינו בכל מהדורה מאמצים מיוחדים מצד העובדים. זוהי דרך מצוינת להראות לעובדים שההנהלה מכירה במאמצים שלהם למען הארגון. נסו להימנע מאמירות כדוגמת "העובד המצטיין של החודש" או "העובד הטוב ביותר ב-" ודומיהם, שכן אמירות מסוג זה עשויות לתת לעובד תחושה טובה לאורך זמן קצר בלבד, במקרה הטוב. במקום זאת תארו את העשייה לצד הביצועים של אותם עובדים, בעיקר אם הם עובדים מרחוק, שכן עובדים שאינם שוהים במשרד במשך היום זקוקים לעתים קרובות לניהול בשיטות אחרות.
כרטיסים לאירועים. התחושה שמקום העבודה תומך גם בחיים האישיים גורמת לעובד לחוש מתוגמל ביותר. מתן כרטיסים לכל המשפחה לאירוע מסוים, כדוגמת סרט, הצגה, פרק שעשועים או קונצרט, יעשו את העבודה. בעיקר לאחר סיום פרויקט ממושך או עבור עובדים שהגדילו ראש ובצעו משימות מעבר להגדרת התפקיד שלהם. אם אינכם בטוחים לאיזה אירוע להזמין את העובד ואת משפחתו, ייתכן שהדבר הפשוט ביותר הוא לשאול אותו לאן הוא רוצה לנסוע בסוף השבוע, או להעניק לו כרטיס שאינו מוגבל בזמן.
הזמינו אותם לארוחת צהריים. כולם אוהבים אוכל, וגם ארוחה טובה במסעדה יוקרתית היא הוצאה סבירה עבור עסק. אם אתם ביחסים טובים עם העובד, הזמינו אותו להפסקת צהריים ממושכת במסעדה עם אוכל טוב. אם מדובר בקבוצה גדולה של עובדים, ניתן להזמין ארוחת צהריים למשרדי החברה.
קנו קרואסונים. הודיעו לכלל העובדים בארגון כי עובד מסוים ביצע עבודה נהדרת, ושקרואסונים ממתינים אצלו במשרד וכולם מוזמנים. הדבר יצור זרימה מתונה של עובדים לעבר המשרד על מנת לתת הכרה לעובד הראוי לשבחים על עבודתו.
השתתפות ברווחים. הפעילו תכנית מתונה להשתתפות ברווחים שמתגמלת את העובדים כנגזרת ישירה של היצרנות בחברה, וכמובן של הגדלת רווחי החברה בהתאם. כך נוצרת אווירה כללית בה עובדים רוצים בהצלחת הארגון.