שימור עובדים הוא ככל הנראה אחד האתגרים היותר גדולים של מנהלי משאבי אנוש בעין הנוכחי.
ממחקרים שנערכו בקרב עובדים בארה"ב עולה, כי כ-65% מהעובדים מאמינים שהם יכולים למנף את הצורך של הארגון בשימורם, על ידי משא ומתן להעלאת שכרם וההטבות שהם מקבלים.
אלא שלכל ארגון יש מגבלות תקציב. רוב הארגונים אינם יכולים להרשות לעצמו העלאות שכר משמעותיות כדי להתחרות בהצעות מפתות יותר.
לכן, בארגונים רבים משקיעים מאמצים ניכרים כדי לוודא שהעובדים מרוצים ממקום העבודה ומאושרים בו, גם אם לא ניתן למלא אחר כל בקשותיהם להעלאות שכר.
אחת הדרכים לוודא שהעובדים מאושרים ומרוצים היא למנות מנהל אושר. זהו תפקיד שנוצר בשנים האחרונות במחלקת משאבי אנוש, במטרה לבדוק ולוודא שהעובדים בארגון מאושרים ומרוצים ממקום עבודתם.
להלן 5 מתחומי האחריות הבסיסיים והמהותיים של מנהל האושר בארגון:
1 לוודא שכל עובד מקבל הזדמנויות לצמוח ולהתפתח מקצועית:
ממחקרים שבוצעו בארה"ב עולה, כי יותר מ-40% מהעובדים טוענים כי למידה ופיתוח מקצועי הם המרכיבים החשובים ביותר עבורם כאשר הם מחליטים היכן לעבוד.
לפיכך, אחד התפקידים המרכזיים של מנהל האושר הוא לנקוט גישה פרואקטיבית לצמיחה של כל עובד ולבנות אסטרטגיות פיתוח מקצועיות בארגון.
2 ליישם תוכניות הכשרה בין-מחלקתיות:
מנהל האושר יכול לקדם צמיחה מקצועית של עובדים ופיתוחם המקצועי על ידי יישום תוכניות הכשרה בין-מחלקתיות.
תוכניות הכשרה המשותפות לכמה מחלקות, מגבירות את שיתוף הפעולה בין המחלקות ובכך מאפשרות לסגור פערי ידע בין עובדי המחלקות.
הגברת שיתוף הפעולה הבין מחלקתי פותחת מגוון רחב של הזדמנויות בפני העובד, ובכך מגבירה את מידת האושר שלו בעבודה.
3 לוודא שלכל עובד מוענקים הכרה בהישגים ופרסים על הצטיינות:
תמיכה בצמיחה המקצועית של העובדים מושגת על ידי שמירתם מאושרים ובעלי מוטיבציה גבוהה. אחד מתפקידיו של מנהל האושר הוא לשלב בתרבות ארגונית את הנושא של הכרה בהישגי העובדים והוקרתם.
כאשר העובדים מרגישים מוערכים ושיש הכרה במאמציהם ובהישגיהם, הם מאושרים יותר ורמות הביצועים שלהם עולות.
ממחקרים שבוצעו בעולם עולה, כי רק כ-44% מהעובדים מרגישים מוערכים על ידי המעסיק שלהם. פירוש הדבר הוא כי מנהל האושר יכול למלא את החסר ובכך לתרום רבות להישגי העובדים והארגון בכללו.
4 לוודא שקולו של כל עובד נשמע:
כל עובד בארגון רוצה שקולו ישמע. בין אם מדובר בהשמעת קולו של העובד בפגישות צוות, פגישות מחלקה או מפגש של הארגון כולו, או בהודעות דואר אלקטרוני, או על ידי מעקב לאחר שיחת משוב וכו'.
כדי שזה יקרה, יש צורך בערוצי תקשורת פתוחים. אחד מתפקידיו של מנהל האושר הוא לוודא שהארגון מאפשר לכל עובד להשמיע את קולו, באופן שהארגון יהיה קשוב לו ויתייחס ברצינות לתרומתו.
5 לוודא שכל עובד יוצא לחופשה בימי החופשה בתשלום המגיעים לו:
עובדים מאושרים הם עובדים שמדי פעם לוקחים פסק זמן ויוצאים לחופשה. אחד מתפקידיו של מנהל האושר הוא לוודא שהוצע לעובדים לקחת חופשה כדי להתרענן ולמלא מצברים. עובד שלקח פסק זמן לחופשה שנתית, הוא עובד שיחזור מאושר יותר ומלא מוטיבציה.