שיתוף

חונכות (מנטורינג) בארגון היא כלי רב עוצמה לפיתוח מקצועי של עובדים, בעיקר עובדים חדשים או עובדים שמגיעים מתחום או ענף אחרים.

אלא שהיכולת של עובד ותיק להיות מנטור נובעת מידע שהוא מעבר מניסיון ומומחיות.

חונכות אפקטיבית דורשת מיומנויות ספציפיות, כולל תקשורת, אמפתיה, הצבת יעדים והעברת משוב.

בהיעדר הכנה מתאימה, אפילו החונכים (המנטורים) בעלי הכוונות הטובות ביותר יכולים להתקשות לספק את ההדרכה שהחניכים זקוקים לה.

הכשרת חונכים היא, אם כן, חיונית כדי להבטיח שהמנטורים יכולים לספק ערך ולטפח מערכות יחסים משמעותיות.

להלן 5 הסיבות המרכזיות לכך שמנטורים זקוקים להכשרה לפני שהם לוקחים על עצמם את תפקיד המנטור:

1 חונכות היא מיומנות נלמדת, לא תכונה אוטומטית:

בעוד שמנטורים נבחרים לעתים קרובות בשל ניסיונם וכישוריהם הטכניים, הרי שחונכות כרוכה בסט מובהק של יכולות בין אישיות וניהוליות.

למשל, על המנטורים לדעת להקשיב באופן פעיל, לשאול שאלות ולהתאים את ההנחיה שלהם לצרכים הייחודיים של כל חניך.

הכשרה יעודית לחונכים מציידת את המנטורים בכלים ומסגרות שמאפשרים להם להנחות את החונכים שלהם ביעילות, בין אם זה הצבת יעדים, התגברות על אתגרים או בניית ביטחון עצמי.

זה מבטיח שהם מוכנים להתמודד עם מצבים החורגים מהמומחיות שלהם בנושא.

2 הימנעות ממלכודות חונכות נפוצות:

ללא הכשרה, מנטורים עלולים בלי משים ליפול למלכודות נפוצות שעלולות לדרדר את תהליך החונכות.

בין הדוגמאות למלכודות אלה ניתן למנות יתר מיקרו-ניהול של החניך, מתן עצות המשקפות את החוויות האישיות שלהם בלי להתחשב בהקשר הייחודי של החניך, כישלון בהצבת גבולות או ציפיות ברורים ועוד.

הכשרה עוזרת למנטורים להימנע מהמלכודות הללו על ידי כך שבמסגרתה הם לומדים כיצד למצוא איזון בין מתן הדרכה לבין העצמת החניך לקבל החלטות משלו.

3 קידום חונכות מכילה ונטולת הטיות:

הטיות לא מודעות יכולות להשפיע על האופן שבו מנטורים מתקשרים עם החניכים שלהם.

לדוגמה, מנטור עלול להעדיף בלי כוונה חונכים עם רקע דומה לשלו או להמעיט בנקודות המבט של אלה שחושבים אחרת.

הכשרת חונכים מטפלת בכך על ידי טיפוח מודעות עצמית ואסטרטגיות להכלה.

זה מבטיח שכל החניכים יקבלו תמיכה הוגנת וירגישו מוערכים, ללא קשר לרקע שלהם או זהותם.

4 התאמת יעדי החונכות ליעדים ארגוניים:

תוכנית חונכות היא לא רק צמיחה אישית. היא גם תומכת ביעדים ארגוניים כמו פיתוח עובדים, שימור עובדים ורצף איוש תפקידי ניהול.

ההכשרה עוזרת למנטורים להתאים את מאמציהם ליעדים אלה, ומבטיחה שהכשרתם תורמת להצלחת החברה כולה.

לדוגמה, מנטורים לומדים איך לעזור לחניכים לבנות מיומנויות המתואמות לצרכים העתידיים של החברה, כגון יכולות ניהול ושיתוף פעולה בין תפקודי.

5 שיפור חווית החונכות לחונך ולחניך:

חונכות היא מערכת יחסים דו כיוונית שמרוויחים ממנה גם החונך וגם החניך.

עם זאת, בהיעדר הכנה, מנטורים עלולים להתקשות ליצור חוויה חיובית לעצמם או לחניכים שלהם.

ההדרכה מספקת למנטורים אסטרטגיות מתאימות כדי לטפח אמון, לשמור על מחוברות וליצור סביבה בטוחה לצמיחה.

כאשר המנטורים מרגישים בטוחים בידע שלהם הודות להכשרתם, יש סיכוי גבוה יותר שהם יהנו מהתהליך וישארו מחויבים לתוכנית החונכות.

סדנת עולם העבודה החדש

אין תגובות

השאר תגובה