5 סוגים של הטיות וכיצד הן משפיעות על הגיוס

5 סוגים של הטיות וכיצד הן משפיעות על הגיוס

רובנו מאמינים שאנחנו אתים ובלתי משוחדים לחלוטין. אנחנו סבורים שאנו מקבלים החלטות טובות, ומסוגלים להחליט אובייקטיבית באשר למועמדים

שיתוף
הטיות בזמן הגיוס

הטיות בזמן הגיוס

עם זאת מחקרים שנערכו בעשור האחרון מוכיחים כי במציאות רובנו "נופלים" בתחום הדעות הקדומות. במיוחד כאשר אנו אפילו לא ערים להן.

בפועל, ההטיות שלנו משפיעות על תהליך קבלת ההחלטות בכמה דרכים שונות:

התפישה שלנו – כיצד אנו תופשים את המציאות.

היחס שלנו – כיצד אנו מגיבים כלפי אנשים מסוימים.

ההתנהגויות שלנו – כמה ידידותיים ונחמדים אנחנו כלפי אנשים מסוימים.

מיומנויות ההקשבה שלנו – עד כמה אנחנו פעילים להקשיב למה אומרים אנשים מסוימים.

בין אם אנו מודעים לכך ובין אם לא, כל אחד מהדברים האלה ישפיע על מי אנחנו נבחר לתפקיד בסופו של דבר כאשר הצעד הראשון למיגור הטיה לא מודעת הוא, להפוך את הלא מודע למודע.

להלן 5 סוגים של הטעיות ודעות קדומות שמשפיעות עלינו בזמן הגיוס:

הטית תאימות

מחקר מפורסם גורס כי הטית התאמה היא הטיה הנגרמת על ידי לחץ חברתי בקבוצה. הדבר מתבטא בכך שהפרט מחליט לגנוז דעה משלו לטובת 'דעת הקבוצה', תופעה המתרחשת ב- 75% מהמקרים. חשבו עד כמה זה משפיע בתהליך הגיוס כאשר פאנל של מגייסים דנים באשר למועמד ומשפיעים אחד על החלטת האחר.

הטית יופי

ההטיה הזו קובעת כי אנו נוטים לחשוב כי הפרט הנאה ביותר יהיה המוצלח ביותר. הדבר יכול להתרחש גם לגביי תכונות גופניות נוספות כגון גובה, יציבה, מבנה גוף, ועוד.
בגיוסים ההטיה משפיעה כאשר מגייסים יטו לבחור במועמד בעל מראה חיצוני כובש, ויעדיפו אותו על פני מועמד שנראה פחות טוב.

הטית זיקה

הטית זיקה מתרחשת כאשר אנו פוגשים מישהו שאנו מרגישים שיש לנו זיקה אליו לדוגמה למדנו באותה אוניברסיטה, הרקע הדתי שלנו דומה, אנחנו גרים בסמוך, וכד'.

כאשר הזיקה שלנו למועמד גוברת, אנו נעדיף לבחור בו על פני אחרים. הדבר מייצר הטיה כלפיו באופן ברור. בנוסף, אנו נרגיש אמפתיה ונהיה ותרנים יותר כלפי מועמד שיש לנו זיקה אליו ואולי נוותר לו יותר מאשר למועמד שאין לנו זיקה כלפיו ואיתו נהיה פחות גמישים.

אפקט ההילה

אפקט ההילה מתרחש כאשר אנו מוצאים דבר גדול באדם מסוים ואנו נכבשים ע"י הזוהר שלו. אם למשל נראיין מישהו מפורסם שאנו מעריצים, אנו וודאי יהיה מושפעים מהילת הפרסום שלו.
אם נראיין מועמד שלמד באונ' נחשבת וסיים תואר בהצטיינות, הילת ההישגים האקדמיים שלו תשפיע עלינו ונהיה מוטים לכיוונו הרבה יותר מאל מועמדים אחרים.

אפקט הקרניים

אפקט הקרניים הוא האפקט ההפוך לאפקט ההילה אך הוא משפיע עלינו באופן דומה. אפקט הקרניים מתרחש כאשר אנו מגלים משהו לא טוב על המועמד ואנו מאפשרים לדבר השלילי הזה להשפיע על כל ההחלטות לגביו. לדוגמה, אם גילינו שהמועמד שלנו סובל מהפרעת קשב וריכוז, גם אם הוא מטופל בריטלין ומתפקד מצוין, כל דבר שנלמד עליו נקשר להפרעה הזו. אם מישהו יכנס לחדר שלנו באמצע הראיון והמועמד יסתכל עליו באריכות, נחשוב שזה בגלל הפרעת הקשב והריכוז שלו, למרות שבפועל כל אחד יסתכל על אדם שנכנס במפתיע לחדר. אם המועמד יספר לנו שעזב את מקום העבודה האחרון שלו כיוון שלא ניתנה לו אפשרות קידום, הנטיה שלנו תהיה לחשוב שהוא לא הסתדר שם כיוון שיש לו הפרעת קשב וריכוז.

כנס משאבי אנוש במגזר הציבורי

כנס פיתוח ארגוני

כנס AI למשאבי אנוש

כנס דיני עבודה

אין תגובות

השאר תגובה