האם הבינה המלאכותית תחליף יום אחד את מנהלי משאבי האנוש בכך שהיא תבצע את כל המשימות של מנהלי משאבי האנוש. זהו אחד החששות שטורדות בימים אלה את מנוחתם של מנהלי משאבי האנוש ובפרט את אלה שמתעתדים לבחור במקצוע ניהול משאבי אנוש.
מסתבר שהחשש הזה הוא מופרך. הבינה המלאכותית לא מיועדת להחליף את מנהלי משאבי האנוש ואף לא את מנהלי הגיוס. הבינה המלאכותית מיועדת לסייע להם בעבודתם. ובמידה רבה מאוד.
המשימות של מנהלי משאבי האנוש כוללות ברובן המכריע הרבה מאוד מטלות שדרושה בהן יצירתיות, מקוריות ואמפתיה. שלוש תכונות שלפחות בשלושה העשורים הקרובים לא יוחלפו על ידי הבינה המלאכותית.
אבל המשימות של מנהלי משאבי האנוש כוללות גם משימות שלא נדרשת בהן מחשבה מקורית או יצירתית. מדובר במשימות פשוטות שביצוען גוזל זמן רב מאוד ממנהל משאבי האנוש. אלו הן המשימות שחוזרות על עצמן וכאמור, לא דורשות כל מיומנויות רכות.
בתחום גיוס העובדים, לדוגמה, החיפושים אחר מועמדים שיתאימו בצורה מדויקת לארגון ולתרבותו הארגונית, תזמוני הראיונות האינסופיים, מיון כמויות אדירות של קורות חיים, כל אלה הפכו את תפקידם של מנהלי משאבי אנוש ומנהלי הגיוס למשימה מפרכת שלא מותירה להם זמן רב למשימות אחרות – הקשורות לאסטרטגיה – ושמהוות את ליבת התפקיד שלהם.
אם כן, הכלים המבוססים על הבינה המלאכותית מיועדים לסייע למנהל משאבי האנוש לבצע את תפקידו טוב יותר וביעילות רבה יותר.
הבינה המלאכותית באמצעות ChatGPT יכולה לספק תמיכה רבת ערך בחברות קטנות וגדולות כאחד.
הדרכים הספציפיות בהן ChatGPT מסייע למנהלי משאבי אנוש עשויות להשתנות בהתאם לגודל הארגון, ולהיקף המשאבים שלו.
מנהלי משאבי אנוש צריכים לשקול את הצרכים והיעדים הייחודיים שלהם בעת מינוף היכולות של ChatGPT כדי למקסם את היתרונות הפוטנציאליים שלה בסביבות החברה בהתאמה.
במילים אחרות, יש הבדלים בין סוג הסיוע שזקוקים לו מנהלי משאבי אנוש בחברות קטנות לעומת סוג הסיוע שנדרש על ידי מנהלי משאבי אנוש בארגונים גדולים.
להלן 5 הבדלים בדרכים שבהן ChatGPT יכול לעזור למנהל משאבי אנוש בחברה קטנה לעומת הסיוע שהוא יכול לתת למנהל משאבי אנוש בחברה גדולה:
1 התאמה אישית וספציפית של הסיוע של ChatGPT:
בחברה קטנה, ChatGPT יכול לספק סיוע אישי ומותאם יותר למנהל משאבי האנוש.
עם בסיס עובדים קטן יותר והיכרות אינטימית יותר של הארגון, ChatGPT יכול להציע המלצות ופתרונות המתאימים באופן הדוק לצרכים ולהקשר הייחודיים של החברה הקטנה.
בחברה גדולה, הסיוע של ChatGPT עשוי להיות כללי יותר בשל ההיקף הגדול יותר ומגוון הפעולות.
כאן, ChatGPT יכול לספק תובנות רחבות יותר ושיטות עבודה מומלצות בתעשייה הרלוונטית, שניתן להתאים אותן לנסיבות הספציפיות של החברה.
2 תמיכה מעשית:
בחברה קטנה, למנהל משאבי האנוש יש בדרך כלל מעורבות ישירה יותר בתפעול משאבי אנוש וקבלת החלטות יומיומיות.
לכן, בחברה קטנה, ChatGPT יכול לשמש משאב רב ערך להכוונה מיידית ותמיכה במקום. לדוגמה, הוא יכול לסייע במענה לשאלות הקשורות למשאבי אנוש, במתן תבניות או דוגמאות לתיעוד משאבי אנוש, או בעצות לטיפול במצבי עובדים ספציפיים.
בחברה גדולה, שבה פונקציות משאבי אנוש הן בדרך כלל מפוזרות יותר על פני צוותים מרובים או תפקידים מיוחדים, ChatGPT יכול לספק הדרכה אסטרטגית ותובנות, ליוזמות משאבי אנוש ברמה גבוהה יותר מאשר תמיכה תפעולית.
3 זריזות ויכולת הסתגלות:
חברות קטנות דורשות לרוב מענה מהיר וזריז לאתגרי משאבי אנוש ולצרכים עסקיים משתנים.
ל- ChatGPT יש יכולת לעזור למנהלי משאבי אנוש בחברות קטנות על ידי מתן תובנות מהירות, רעיונות חדשניים ואסטרטגיות לפתרון בעיות שניתן ליישם באופן מיידי.
בחברות גדולות, שבהן תהליכי קבלת החלטות הם בדרך כלל מורכבים יותר וגוזלים זמן רב יותר, ChatGPT יכול לסייע למנהלי משאבי אנוש על ידי ניתוח, מחקר והמלצות שיכולים להיות בסיס לאסטרטגיות ויוזמות ארוכות טווח של מנהלי משאבי אנוש.
4 אילוצי משאבים:
לחברות קטנות יש לעתים קרובות משאבים מוגבלים המוקצים לפונקציות משאבי אנוש, כגון פלטפורמות טכנולוגיות המיועדות למשאבי אנוש, תוכניות הדרכה או יועצים חיצוניים.
לכן, לחברות קטנות, ChatGPT יכול להציע תמיכה חסכונית להשלמת פערי משאבים טכנולוגיים על ידי מתן מידע, כלים והדרכה.
הוא יכול לעזור למנהלי משאבי אנוש בחברות קטנות למנף את המשאבים הזמינים ביעילות, ולהציע פתרונות חלופיים שעולים בקנה אחד עם המגבלות התקציביות של החברה.
בחברות גדולות, ChatGPT יכול להשלים משאבי טכנולוגיה המיועדת למשאבי אנוש ואף להשלים יוזמות מבוססות טכנולוגיה שכבר קיימות, על ידי מתן תובנות נוספות, אמות מידה (בנצ'מרקינג) הנהוגים בתעשייה הרלוונטית או נקודות מבט חלופיות כדי לשפר את קבלת ההחלטות.
5 סקלביליות (יכולת הרחבה) ואינטגרציה:
בחברות קטנות, שבהן מערכות ותהליכי משאבי אנוש הם פשוטים יותר, ChatGPT יכול לספק הנחיות לגבי יישום שיטות משאבי אנוש הניתנות להרחבה (סקלביליות), ככל שהחברה גדלה, ולעזור לזהות תחומים פוטנציאליים לשיפור.
בחברות גדולות יש בדרך כלל מערכות משאבי אנוש גדולות ומורכבות, של תהליכים ודרישות ניהול נתונים.
הבינה המלאכותית באמצעות ChatGPT יכולה לסייע למנהלי משאבי אנוש בחברות גדולות, על ידי סיוע למנף ניתוח נתונים, מודלים חזויים או אוטומציה, כדי לנתח מערכי נתונים גדולים, לזהות דפוסים ולהשיג תובנות ניתנות לפעולה.
במקביל, ChatGPT יכול להשתלב עם טכנולוגיות ופלטפורמות משאבי אנוש קיימות, כדי לשפר את היעילות ולייעל תהליכי משאבי אנוש.