מצב של מיתון כלכלי או טרום מיתון כלכלי עלול להלחיץ את העובדים במידה משמעותית.
הסטרס הקשור לנושאים פיננסיים עלול להוביל ללחץ שמשפיע על חייהם האישיים וגם על הביצועים במקום העבודה.
למנהלי משאבי אנוש יש תפקיד חיוני בתמיכה ברווחה הנפשית של העובדים בזמנים מאתגרים אלה על ידי הצעת יוזמות ממוקדות לבריאות פיננסית.
יוזמות ממוקדות שתומכות בעובדים בהיבטים פיננסיים ונפשיים מאפשרות למנהלי משאבי אנוש לעזור לעובדים להתמודד ביעילות עם תקופות של אי ודאות כלכלית.
מתן גישה לייעוץ כלכלי, אפשרויות שכר גמישות, עידוד להקים מבעוד מועד תוכניות חיסכון לשעת חירום, הטבות משופרות ומשאבי רווחה נפשית – כל אלה מאפשרים לעודד את העובדים לנהל את הכספים שלהם באופן יזום.
תמיכה זו מטפחת חוסן ונאמנות בקרב העובדים, ותורמת לעובדים ולארגון כאחד, במהלך מיתון.
להלן 5 דרכים לתמיכה פיננסית ונפשית בעובדים בתקופות של מיתון כלכלי:
1 לספק גישה לשירותי ייעוץ פיננסי:
במהלך מיתון, העובדים עלולים להתקשות בניהול הוצאות, בבניית תקציב המשפחה או בניהול החובות.
מנהלי משאבי אנוש יכולים לשתף פעולה עם יועצים פיננסיים או שירותי ייעוץ פיננסי ולהציע לעובדים מפגשי אימון פיננסי אחד על אחד, סדנאות בנושאי תקצוב, ניהול חובות ואסטרטגיות חיסכון, וגישה לכלי תכנון פיננסי מקוונים לניהול פיננסי אישי טוב יותר.
משאבים אלו מחזקים את העובדים בעת קבלת החלטות פיננסיות מושכלות ומאפשרים ליצור יציבות בזמנים חסרי ודאות.
2 לשפר תוכניות חיסכון לשעת חירום:
יש לעודד את העובדים להקים תוכניות חיסכון שישמשו אות בעת חירום. כספים אלה יכולים, בעת צרה, לעזור להם לנהל טוב יותר מצבים של זעזועים פיננסיים בלתי צפויים.
לשם כך יכולים מנהלי משאבי האנוש לשתף פעולה עם מחלקת השכר כדי להציע תוכניות חיסכון אוטומטיות, שבהן העובדים מפרישים חלק קטן מכל תלוש שכר לקרן חירום.
כמו כן, הארגון יכול לספק לעובדים חינוך פיננסי לגבי החשיבות של קרנות חירום.
תוכניות אלו מסייעות לעובדים לפתח רשתות ביטחון פיננסיות, ולהפחית את התלות שלהם בחובות בריבית גבוהה בזמן חירום.
3 להציע אפשרויות תשלום גמישות:
תקופות מיתון עשויות להגביר את אתגרי תזרים המזומנים לעובדים, במיוחד אלה שחיים מתלוש המשכורת בלבד.
מנהלי משאבי האנוש יכולים לתמוך בעובדים על ידי תוכניות שכר לפי דרישה, המאפשרות לעובדים לגשת לשכר שהרוויח לפני יום המשכורת, הלוואות לטווח קצר ללא ריבית לעובדים המתמודדים עם מצבי חירום פיננסיים, ושכר מדורג או לוחות זמנים גמישים לשכר כדי לעזור לעובדים להתאים טוב יותר את ההכנסה להוצאות שלהם.
אפשרויות אלו מספקות הקלה פיננסית מיידית ומפחיתות את הצורך של העובדים להסתמך על אפשרויות אשראי יקרות.
4 לסקור ולהתאים את תוכניות ההטבות:
מנהלי משאבי האנוש יכולים לייעל את ההטבות העובדים ולהציע ערך רב יותר במהלך מיתון על ידי הוספה או הרחבה של הטבות רפואיות לכיסוי טיפול מונע ורווחה נפשית, מתן תמיכה או סובסידיות לטיפול בילדים לעובדים בעלי אחריות טיפולית, ויוזמת תוכניות הנחות או יוזמות סיוע פיננסי לשירותים חיוניים, כגון תחבורה או שירותים.
הטבות משופרות אלה מספקות תמיכה פיננסית עקיפה, ועוזרות לעובדים לצמצם עלויות על שירותים חיוניים.
5 לקדם משאבי רווחה נפשית וניהול מתחים:
לחץ פיננסי יכול להשפיע באופן משמעותי על הרווחה הנפשית של העובדים, ולהוביל לירידה בתפוקה.
מנהלי משאבי אנוש יכולים לספק ייעוץ לרווחה נפשית וגישה לתוכניות סיוע לעובדים, לספק סדנאות לניהול מתח המתמקדות בניהול חרדה פיננסית, וליצור תרבות ארגונית של פתיחות בנושא קשיים פיננסיים, תוך עידוד העובדים לבקש עזרה ללא סטיגמה.
תמיכה ברוחה הנפשית של העובדים עוזרת להם להישאר מעורבים במשימות ופרודוקטיביים, גם בתקופות כלכליות מאתגרות.