שיתוף

המצב הביטחוני המתמשך מוביל למציאות חסרת תקדים שבה עובדים רבים מגויסים למילואים במשך מאות ימים.

היעדרות ארוכת טווח זו מעמיסה נטל ממשי על עסקים, בעיקר על חברות קטנות ובינוניות. העומס הוא בהיבט התפעולי והכלכלי כאחד.

התוצאה היא שמתחילים לשמוע יותר ויותר על פיטורי חיילי מילואים.

יודגש, כי פיטורים של חיילי מילואים מהווים בעיה אתית ופוגעים באמון העובדים, במורל שלהם ובמוניטין של החברה.

להלן 5 דרכים בהן מנהלי משאבי אנוש יכולים להתמודד עם אתגר ההיעדרות הארוכה של חיילי המילואים תוך שמירה על המשכיות עסקית:

1 בניית תוכנית כוח אדם למקרי חירום:

היעדרם של חיילי המילואים מהעבודה עלול להותיר תפקידי מפתח ללא איוש.

כדי לפתור סוגייה זו, על מנהלי משאבי אנוש לזהות באופן יזום תפקידים קריטיים ולפתח תוכניות כוח אדם גמישות, כולל גיוס עובדים במשרה חלקית לתקופות קצובות, הכשרה צולבת של עובדים נוכחיים ואף גיוס פרילנסרים לפרויקטים ספציפיים.

הכנת רשת בטחון מסייעת לרכך את המכה התפעולית בלי לנתק את הקשר עם עובדי המילואים.

בנוסף, כדאי להציע לחיילי מילואים שחוזרים לעבודה, תוכנית מובנית לקליטה מחדש כדי שיוכלו להשתלב מחדש בצורה חלקה לאחר שירות ממושך.

2 סיוע הביטוח הלאומי:

הביטוח הלאומי מספק פיצוי עבור התגמול (שכר) של חיילי המילואים.

על מנהלי משאבי האנוש לשתף פעולה עם צוותי כספים של החברה כדי להגיש בקשה לפיצוי זה, להבין את קריטריוני הזכאות ולהבטיח שימוש יעיל בכספים לכיסוי פערי שכר או עלויות כוח אדם חלופי.

3 לתקשר בשקיפות עם העובדים:

חוסר הוודאות מוליד פחד. העובדים שנותרו עשויים לחוש חרדה לגבי עומס עבודה מוגבר או לגבי החוסן הפיננסי של החברה.

על מנהלי משאבי אנוש לטפח תקשורת פתוחה, להסביר כיצד הארגון מנהל את המצב, ולוודא שהעובדים יודעים שמשרות חיילי המילואים מוגנות.

חשוב להדגיש את המחויבות של החברה לאחריות חברתית. תמיכה בחיילי מילואים צריכה להיות חלק מערכי החברה.

4 לאמץ גמישות ועבודה מרחוק היכן שאפשר:

עבור חיילי מילואים בתפקידי שירות לא קרביים או גמישים, יתכן שיש אפשרות לשלב עבודה מרחוק באופן חלקי.

מנהלי משאבי אנוש צריכים לעבוד עם המנהלים הישירים ועם קצין\מש"ק הקישור כדי לקבוע אם חיילי מילואים יכולים לקחת על עצמם משימות קלות או ניהוליות.

גם מעורבות מינימלית יכולה להשאיר את העובדים מחוברים ומעודכנים.

5 לחזק תרבות ארגונית של סולידריות:

יש להבהיר לעובדים ולמנהלים שהמילואימניקים הם גיבורים, ובשום אופן לא נטל על הארגון.

יש לשבח אותם על השירות שלהם, לערב אותם בעדכוני החברה, ולוודא שהחזרתם לעבודה תתקבל בהערכה, ולא בטינה. זה עוזר לשמור על נאמנות כלל העובדים לטווח ארוך ועל כוח עבודה מאוחד.

בשורה התחתונה, טיפול בעובדים המגויסים למילואים לטווח ארוך דורש יצירתיות, גמישות ואמפתיה.

תפקידו של מנהל משאבי אנוש הוא להגן על העסק ובה בעת להגן על המילואימניקים ללא פשרות, ולחזק תרבות ארגונית שמכבדת שירות מילואים תוך שמירה על ביצועים.

כנס ארגון נופשי חברה 2025

כנס קהילת הגיוס השנתי 2025

כנס משאבי אנוש השנתי 2025

אין תגובות

השאר תגובה