כששואלים מנהלים מה לדעתם הדבר שהכי מלחיץ את העובדים שלהם, התשובה לרב תהיה – עומס עבודה. אולם סקרים שנעשו בנושא מגלים, כי גורם מספר אחד ללחץ אצל העובדים הוא ציפיות לא ברורות של המנהלים שלהם. מסתבר, שכאשר עובדים אינם מבינים כראוי מה מצופה מהם, זה הופך להיות גורם מספר אחד ללחץ במקום העבודה. כיצד פותרים את עניין הציפיות ומהם הגורמים האחרים ללחצי עובדים.
ציפיות לא ברורות
עובדים שאינם מקבלים מסר ברור לגביי הציפיות מהם, חשים מבולבלים ומתוסכלים ומידת הלחץ שלהם עולה. לעובדים יש בדרך כלל מספר משימות והם לא תמיד יודעים את סדר העדיפויות לביצוע משימות אלו. על מנת לפתור זאת ולהרגיע את הלחץ, על המנהל הישיר שלהם לאפיין במדויק את סדר העדיפויות לביצוע המשימות ואף לשתף את העובדים ולהסביר להם מדוע נבחר סדר העדיפויות הספציפי, על מנת שלהבא הם יוכלו להבין את הסדר בעצמם.
בנוסף, יש להגדיר את הציפיות הברורות שלכם מהעובדים כבר מהיום הראשון לעבודתם. אם זה בנוגע למדיניות החברה, לשעות העבודה ולשעות המנוחה, לנהלי העבודה, לאפשרויות ההתייעצות והשיח שלהם עם המנהלים שלהם וכד'. ככל שהעובדים יבינו יותר את המדיניות של החברה, כך הם יבינו בהתאם מה מצופה מהם, וגורם הלחץ יפחת.
סכסוכים עם עמיתים לעבודה
גורם נוסף שנמצא כמלחיץ ביותר, הוא סכסוך במקום העבודה. מחלוקות, אי הבנות וסכסוכים עם עמיתים לעבודה, יוצרים תחושת כעס וניכור ופוגעים באווירה של העובדים. דרך יעילה לפתור את נושא הסכסוכים היא ליישם תוכניות ויוזמות להכרת הצוות ולעבודת משותפת. פגישות של סיעור מוחות והגדלת התקשורת הבין צוותית, יתרמו רבות לפתרון מחלוקות ויתנו לעובדים כלים לעבודה משותפת יעילה.
חשש מהגדלת עומסי העבודה
החשש לקראת עומס עבודה שצפוי לעלות, בהחלט גורם מלחיץ לעובדים. הם אינם בטוחים שיעמדו בעומס המשימות הצפוי להם בתקופות לחוצות, ולא תמיד ברור להם אם יש להם את הכלים לטפל בכל המשימות החדשות הצפויות לבוא.
על מנת לסייע לעובדים להרגיש פחות לחוצים מעומסי עבודה עתידיים, כדאי לבצע הכשרות וקורסים בטרם העלייה בעומס. ככל שהעובדים יוכשרו טוב יותר למשימות הצפויות, כך הלחץ שלהם לגביי יכולת ביצוע המשימות יפחת.
אי ודאות לגביי העתיד
אי ודאות היא גורם מלחיץ תמיד, במיוחד כשמדובר במקום העבודה ומקור הפרנסה שלך. אי ודאות באשר למקום העבודה שלך, יכול לנבוע מכמה דברים: אי הידיעה באשר להערכתך כעובד, אי ודאות לגביי נחיצות התפקיד אותו אתה ממלא, אפשרויות הקידום שלך בחברה, ויציבות החברה עצמה. כל אלו יכולים להיפתר באמצעות שיחות עם המנהלים. על המנהלים לבצע שיחות משוב עם העובדים אחת לתקופה ולשקף להם את הערכתם. להסביר לעובדים מה הם עושים טוב ומה פחות וכיצד ניתן לשפר. לגביי נחיצות התפקיד, העובד רשאי לשאול את המנהל על כך במידה והוא לא חש בטחון בנושא, ולגביי יציבות החברה, ככל שההנהלה הבכירה תקיים כנסים ומצגות ותספר לעובדים על הכיוון העתידי, כך הם יחושו בטוחים יותר.
הנהלה חדשה
כשמגיע מנכ"ל חדש לחברה או כשמתחלפים הבכירים, הדבר מהווה אף הוא מקור ללחץ אצל העובדים. הם אינם יודעים מה תהיה מדיניות החברה, אותה תקנה ההנהלה החדשה. הם אינם בטוחים אם לא יהיו שינויים בכוח האדם שישפיעו עליהם ישירות, ומה יהיו תוצאות החלפת המנהלים. כאשר מגיע מנכ"ל חדש לחברה או כאשר ההנהלה מתחלפת, יש לבצע מפגש עם העובדים מהר ככל האפשר ולהימנע מלהשאיר את העובדים באפלה. במפגש יש להציג את ההנהלה החדשה ואת המדיניות שלה ולאפשר לעובדים לשאול שאלות ולקבל מענה לחששות שלהם, כך שהלחץ שלהם יופחת.