פיתוח עובדים, או במילים אחרות, הדרכות והכשרות לעובדים, צפוי להיות אחד הנושאים היותר חמים שיהיו על סדר היום עם יציאת שוק העבודה ממשבר הקורונה.
עובדים רבים ששהו בחופשות ללא תשלום (חל"ת) במהלך תשעת החודשים האחרונים, או שעבדו במקצועות שאינם דומים למקצוע הרגיל שלהם, שממנו הם יצאו לחל"ת, יזדקקו לריענון מיומנויות כמו גם שדרוג ועדכון המיומנויות שלהם.
אלא שמדובר באתגר לא פשוט. מצד אחד עובדים רבים יזדקקו להכשרות והדרכות אלה, מצד שני, לאחר עצירה כמעט מוחלטת של המשק, רוב העובדים יהיו במירוץ נגד השעון בגלל פרויקטים או בניסיון להשיג פרויקטים חדשים.
בפער הזה שבין הרצון לרענן מיומנויות, להתעדכן, ללמוד ולהתפתח, לבין בעיית חוסר הזמן, המשיכו, גם במהלך משבר הקורונה, להתפתח טכנולוגיות שמטרתן להפוך את ההדרכות וההכשרות לנגישות בכל מקום ובכל זמן.
מכל מקום, יש לבחון את היחס בין "עלות" הזמן שמושקע בהכשרות (על חשבון פעילות אחרת) לבין התועלת שניתן להפיק מהן, בעיקר בכל מה שקשור לרענון מיומנויות והתעדכנות של עובדים שלא עבדו במקצועם במשך כמעט שנה.
להלן 4 תועלות בעלות חשיבות רבה בכל הקשור להכשרות ולפיתוח העובדים:
1 הכשרה משפרת במידה ניכרת את ביצועי העובדים:
עובד שמרענן את הידע שלו, מתעדכן בכל החידושים שהתרחשו במקצועו במהלך החודשים הארוכים של היעדרו, ואף מעמיק את הידע שלו בתחום התפקיד שלו בארגון, ישפר משמעותית את תיפקודו ויהיה מסוגל לבצע את תפקידו בצורה מיטבית.
2 הבנה טובה יותר של העסק:
בארגונים שיש בהם מגוון רחב של מחלקות, תחומים וסוגי פעילות, הכשרות של עובדים שבמסגרתן לומדים העובדים את תחומי הפעילות שמהווים את עסקי המחלקות האחרות, מאפשרות שיתוף פעולה פורה יותר בין עובדים.
בתקופה זו, שבלא מעט ארגונים יווצר מצב בו לא כל העובדים יחזרו לעבוד בארגון, יש חשיבות רבה לשיתוף פעולה בין מחלקתי ובין-תחומי.
3 הגברת מידת המחוברות לארגון:
יתרה מכך, ברגע שהעובדים יהיו יותר מעורבים בפעילות של מחלקות אחרות ויוכלו לתרום להצלחתן, הדבר יתרום רבות לתחושת המחוברות שלהם לארגון ולכן לשימורם בארגון לאורך זמן.
זאת ועוד, רוב העובדים יעריכו מאוד את ההזדמנות ללמוד תחומים חדשים ולהרגיש שהם מתפתחים מבחינה מקצועית ולא דורכים על המקום. הזדמנות כזאת יכולה לתרום רבות גם למוטיבציה שלהם להשקיע את מיטב מרצם וזמנם בהשגת יעדי הארגון.
4 שיפור התוצאות העסקיות של הארגון:
הכשרה שמרחיבה את היקף הידע של העובדים מאפשרת לשמור על רמות גבוהות של מחוברות עובדים לארגון.
והגברת מידת המחוברות של העובדים לארגון הינה קריטית לשיפור משמעותי בתוצאות העסקיות של הארגון. יתרה מזאת, שיפור מיומנויות העובדים בכל תחום פעילות מאפשר להם להצטיין בתפקידם לאורך זמן.
וכאשר העובדים מצטיינים בתפקידם, המשמעות היא יותר פרויקטים לארגן ושיפור התוצאות העסקיות שלו.