פרסום 'משרות רפאים' (Ghost Jobs) הוא פרסום למשרות שהן לא באמת זמינות לאיוש פעיל.
פרסומים אלה נמצאים במודעות הדרושים מהרבה סיבות. המאפיינים העיקריים שלהן הם: משרה שכבר אוישה והמודעה ממשיכה להתפרסם, או ניסיון של החברה לבדוק מהו היקף הביקוש למשרה שכזאת בקרב מועמדים, או שזאת משרה שהחברה לא מתכוונת לאייש בטווח הזמן המיידי.
תופעת פרסום משרות הרפאים הפכה נפוצה יותר עם עלייתן של פלטפורמות פרסום מקוונות, שבהן קל לחברות לפרסם ולתחזק משרות רבות במינימום מאמץ.
להלן 4 סיבות לפרסות משרות רפאים:
1 בניית פייפליין של טלנטים:
חברות לפעמים מתחזקות באוויר פרסומי דרושים מסוימים בזמן אמת כדרך לבנות פייפליין של מועמדים פוטנציאליים למשרות עתידיות.
זה מאפשר להם להחזיק מאגר של מועמדים מתאימים כאשר משרה אכן מתפנה. אלא שנוהג זה עלול להוביל לתסכול בקרב מחפשי עבודה המגישים מועמדות לתפקידים שאינם זמינים.
2 הגברת המודעות לארגון ולמותג המעסיק בקרב המועמדים:
פרסום משרות, גם כשהחברה לא מגייסת עובדים באופן פעיל למשרה זו, יכולה להיות דרך לשמור על נראות הארגון והקניית תחושה של צמיחת הפרויקט.
פרסום קבוע של משרות פנויות יכול ליצור את הרושם שהחברה מתרחבת ומשגשגת, מה שיכול לשפר את המוניטין שלה כמקום עבודה רצוי.
אלא שיצירת תסכול בקרב המועמדים עלולה לפעול כבומרנג ודווקא לפגוע במותג המעסיק.
3 מחקרי שוק:
לפעמים חברות מפרסמות משרות רפאים כדי לאסוף מידע על הזמינות של מערכי מיומנויות מסוימות או כדי לאמוד את העניין של מועמדים פוטנציאליים בסוג זה של משרות.
זה עוזר לצוותי משאבי אנוש להבין את תנאי השוק ולתכנן את צרכי ההעסקה עתידיים, אבל זה גם מטעה את מחפשי העבודה.
4 דינמיקה פנימית ותקצוב:
לפעמים, משרות רפאים מופיעות בגלל תהליכי תקצוב פנימיים או דינמיקה פנים ארגונית.
כאשר מחלקה מסויימת בארגון עשויה לרצות להראות שהיא זקוקה למשאבים נוספים או מתכוננת לפרויקט או לקוח פוטנציאליים חדשים.
משרות אלו עשויות להתפרסם כדי להצדיק בקשות תקציב או להתכונן לצרכים עתידיים פוטנציאליים, שיתכן שלא ימולאו אלא אם התקציב או הפרויקט יצליחו.
להלן 4 סיבות לכך שעל מנהלי משאבי האנוש לשקול מחדש את הנוהג של פרסום משרות רפאים:
1 חווית מועמדים שלילית:
הפרקטיקה של תחזוקת משרות רפאים עלולה לפגוע במוניטין של החברה. כאשר מועמדים פונים שוב ושוב לתפקידים שאינם קיימים, הם עלולים להרגיש מתוסכלים, מוטעים או מאוכזבים מהחברה.
חוויה שלילית זו עלולה להתפשט מפה לאוזן ואף להגיע אל ביקורות מקוונות, ובסופו של דבר לפגוע במותג המעסיק של החברה ולהקשות על משיכת כישרונות מובילים בעתיד.
2 יעילות וניהול משאבים:
ניהול פרסומי משרות רפאים דורש זמן ומשאבים, ואת שניהם ניתן להשקיע טוב יותר במאמצי גיוס אמיתיים.
מנהלי משאבי אנוש מכירים יותר ויותר בכך שניתן להפנות את המשאבים המושקעים בניהול פרסומי רפאים אלה ליוזמות אסטרטגיות יותר, כגון שיפור חווית המועמד, שיפור מעורבות העובדים או חידוד אסטרטגיות רכישת כישרונות.
3 שיקולים משפטיים ואתיים:
יש חששות גוברים לגבי ההשלכות האתיות של פרסום משרות רפאים, מכיוון שניתן לראות בהן הטעייה.
עשויות להיות לכך השלכות משפטיות אם פרסומי הדרושים יתגלו כמטעים או כמפרים תקני פרסום.
מנהלי משאבי אנוש צריכים להיות מודעים לסיכונים הללו ולשקול האם תחזוקת פרסום משרות רפאים תואמת את הערכים של החברה ומחויבותיה המשפטיות.
4 שינוי דינמיקת שוק העבודה:
שוק העבודה הפך להיות דינמי יותר, כאשר מועמדים מחפשים יותר ויותר שקיפות ואותנטיות אצל מעסיקים פוטנציאליים.
ככל שהמועמדים הופכים לבעלי אבחנה דקה יותר, כך החברות נדרשות להיות שקופות יותר בשיטות הגיוס שלהן.
בשורה התחתונה, על מנהלי משאבי אנוש לבחון מחדש את הכדאיות והיעילות של השימוש בפרסום משרות רפאים כחלק ממאמץ רחב יותר ליצור תהליך גיוס ישר, הממוקד בחוויות המועמדים.
נציין, כי בסקר שנערך בארה"ב קרב חברות השמה ומנהלי גיוס בחברות, הם נשאלו מהן הסיבות לפרסום משרות רפאים.
כ-38 אחוזים אמרו שהם מפרסמים משרות רפאים כדי לבדוק את תגובת השוק למשרות שקשה לאיישן.
כ-38 אחוזים נוספים אמרו שהם עושים זאת כדי לשמור על נוכחות בלוחות הדרושים, גם בעת כשהחברה לא מגייסת עובדים.
וכ-36 אחוזים אמרו שהם מפרסמים משרות רפאים כדי להעריך את האפקטיביות של תיאורי התפקידים.
פרסום משרת רפאים עשוי אמנם להניב נתונים חשובים ותובנות חשובות. אבל הנוהג הזה יוצר תסכול אצל מחפשי העבודה.
והתסכול הזה עלול לפגוע במותג המעסיק ולהשפיע לרעה על הליך הגיוס בפועל לכשיתרחש.