אחד האתגרים היותר מורכבים שמנהלי משאבי אנוש מתמודדים איתם הוא איך לאתר את המועמד הטוב ביותר.
מועמד שיהיה עובד מצויין, מוכשר ובעל מיומנויות נדרשות, עובד שיתאים עצמו לתפקידים שיתהוו בשנים הקרובות, שניתן יהיה לשמר אותו לאורך זמן ושעקומת הלמידה שלו היא כזאת שההשקעה בו תגזול כמה שפחות משאבים.
שם המשחק בעידן הנוכחי, שבו יותר ויותר רובוטים צפויים לכנס לתפקידים הטכניים, הוא מיומנויות רכות.
השאלה היא, מהן התכונות שנדרשות לכל ארגון ומהן המיומנויות הרכות הספציפיות שדרושות לכל ארגון. תשובה מדוייקת לשאלה זו יכולה למנוע גיוס כושל.
להלן 4 תכונות ומיומנויות רכות שיש לחפש אצל המועמד האידאלי, המתאים ביותר לארגון:
1 יכולת טובה לעבוד בצוות:
רוב סוגי התפקידים דורשים מידה כזאת או אחרת של שיתוף פעולה עם עובדים אחרים, ולפעמים מדובר גם בניהול אנשים אחרים.
גם עבודה שבדרך כלל מתבצעת באופן אינדיבידואלי, עשויה להיות כרוכה בשיתוף פעולה מסויים עם עובדים אחרים.
לכן יש חשיבות רבה לכך שהעובד האידאלי ידע לעבוד היטב תוך שיתוף פעולה עם עובדים אחרים.
2 שאיפה ללמוד ולהתפתח:
בעידן הנוכחי, למידה מתמדת הנמשכת על פני כל החיים היא כמעט דרישה בסיסית וחיונית לכל מי שרוצה להיות חלק מארגון כלשהו.
טכנולוגיות וידע מתחדשים כל הזמן, ארגונים חיים בתוך שינוי מתמיד והמערכות שהעובדים מסתמכים עליהן, משתנות חדשות לבקרים.
עובד שאינו שואף ללמוד כל הזמן ולהיות כל הזמן עם האצבע על הדופק, עלול להשאר מאחור, גם אם עד נקודה מסויימת הוא צבר הרבה מאוד ידע. שכן, הידע של כל אחד הופך בלתי רלוונטי ברגע ש"נולד" ידע חדש.
לכן, היכולת ללמוד ולהתפתח היא תכונה קריטית לעובד טוב. מדובר בלימוד מתמיד של מיומנויות חדשות, כמו גם ביכולת של העובד לצמוח ולהתפתח כאיש מקצוע.
עובד ששואף ללמוד ולהתפתח כל הזמן הוא גם עובד שיסתגל בקלות לשינויים המהירים והתדירים שעוברים על שוק הארגונים.
3 עובד בעל מוטיבציה ולהט לתפקיד:
היכולת של עובד ליזום כל הזמן ולייצר חדשנות, נובעת מהיכולת שלו ליצור לעצמו מוטיבציה באופן עצמאי בלי להיות תלוי במה שהארגון עושה לשם כך.
מוטיבציה עצמית נובעת בדרך כלל מכך שהעובד אוהב את מה שהוא עושה במידה שיש לו עניין לבצע את תפקידו בצורה המוצלחת ביותר ולהגיע להישגים גדולים יותר מאחרים, ולעיתים אף להשיג יעדים גדולים יותר מאלה שהוצבו לו.
אין ספק שגמול ראוי הוא חלק מהמוטיבציה של כל עובד, אבל עובד טוב הוא גם זה שיש בו להט לתפקיד ולמשימות שהוא מבצע.
4 התאמה טובה לתרבות הארגונית:
עובד טוב הוא עובד שיודע להתאים את עצמו לתרבות הארגונית. מצד שני, על הארגון מוטל להתאים את התרבות הארגונית לשאיפות של עובדיו.
לדוגמה, אם הארגון פועל באופן מאוד ריכוזי ושיטת הניהול היא מיקרו-ניהול, עובד שהוא יזם ואוהב לקבל הרבה מאוד עצמאות בעבודה יתקשה להשתלב בארגון כזה וברוב המקרים יעדיף לעזוב ולעבור לארגון שכן מתאים לו מבחינת התרבות הארגונית.
בכל מקרה, התאמת העובד לתרבות הארגונית היא היכולת שלו להזדהות עם ערכי הארגון ועם החזון של הארגון, והיכולת להתאים עצמו לערכים ולחזון אלה ולשאוף להשתלב בהם.