ארגונים חייבים לקבל החלטות באופן שוטף, בכל עת ובכל מצב. וכאשר הם מתמודדים עם נסיבות ייחודיות כמו אלו של משבר הקורונה, הרי שחלקם אם לא כולם, נאלצים לקבל החלטות רבות נוספות (מעבר להחלטות שבשגרה) בנושאים ובתחומים שהם לא נתקלו בהן בעבר.
לא כל המנהלים דומים. חלקם מסוגלים לקבל החלטות תוך כדי תנועה ומוכנים לקחת את הסיכון שבביצוע טעות, ואחרים נמנעים מקבלת החלטות בכל מחיר.
חשוב לציין, כי גם הימנעות מקבלת החלטה היא סוג של החלטה. יתרה מכך, לפעמים התוצאה של הימנעות מקבלת החלטות הינה גרועה יותר מאשר קבלת החלטה שגויה.
יש 4 כללי בסיס בנוגע לקבלת החלטות בתקופה זו של מיתון, משבר כלכלי כלל עולמי ואי וודאות ארוכת טווח:
1 כל החלטה צריכה להיות עקבית ככל הניתן עם דרכי הפעולה של החברה בשגרה:
קבלת החלטות בארגון היא חלק מתהליך. אם לדוגמה חברה מקיימת קבוצות מיקוד ודיון של לקוחות לפני השקת מוצר או שירות חדש, כדאי למצוא דרכים להפעיל את קבוצות המיקוד באופן וירטואלי. כלומר לא לוותר עליהן לחלוטין בעקבות המצב.
2 תמיכה בערכי הארגון:
כל החלטה שמתקבלת על ידי הנהלת החברה צריכה להיות מתואמת עם ערכי הליבה של החברה, למרות השינויים הקיצוניים שמתרחשים בשוק.
אם הנהלת החברה תקבל החלטות המנוגדות לערכי הארגון, הדבר עלול לבלבל את העובדים ובעתיד, עם היציאה מהמשבר, לגרום להם להטיל ספק בנוגע לחשיבותם של ערכים אלה עבור החברה.
אם למרות כל זאת לחברה אין כל ברירה אחרת, ובשל המצב הנוכחי היא נאלצת לקבל החלטות הנוגדות במהותן או ברובן את הערכים בהם היא דוגלת, על ההנהלה להסביר לעובדים את הסיבות האמיתיות לכך ולוודא שלכולם (לכל חברי ההנהלה ולעובדים כאחד) ברור שמדובר באילוץ זמני.
3 יישור קו בין יעדי הארגון ליעדי העובדים:
ההחלטות שמתקבלות על ידי הנהלת החברה צריכות ליישר קו עם יעדי העובדים. כל החלטה שמתקבלת על ידי ההנהלה, בדרך כלל גם תשפיע על היעדים המוצבים לעובדים ועל הביצועים של כל אחד מהעובדים.
לכן יש להקפיד על כך שהיעדים של הארגון לא יעמדו בסתירה ליעדי העובדים.
4 יש לתקשר לעובדים את ההחלטות תוך שימוש בביטויים חיוביים:
בעבר, מנהלי משאבי האנוש נתפסו כ"איש הרע" שתפקידו הוא קודם כל ולפני הכול לסרב לכל בקשה של העובדים.
מאז השתנו דבר או שניים בתפיסת הארגון את העובד. לכן, על מחלקות משאבי האנוש ללמוד את שפת הביטויים של מחלקות השיווק.
כל איש שיווק ומכירות יודע שעליו להימנע ככל האפשר מלומר את המילה "לא" בעת שיחה עם לקוח.
ובמקומה להשתמש בביטויים חיוביים, גם כאשר הוא מסביר ללקוח למה לא ניתן לבצע את מה שהלקוח מבקש.
הרעיון המרכזי הוא לתקשר לעובדים את מה הם כן יכולים לעשות, מה כן מותר להם ומה כן מתאפשר, ולא מה אסור להם ומה עליהם להימנע מלעשות.