המחסור בכוח אדם מיומן רק הולך ומחריף, ההשקעות בהטבות לצורך שימור עובדים הולכות וגוברות, וההשקעות בגיוס עובדים צעירים ובשימורם ממשיכות לתסכל הנהלות של חברות בכל פעם שהעובדים עוזבים לפני שהארגון קיבל את ההחזר על ההשקעה.
עזיבות בתדירות גבוהה פוגעות במורל של העובדים שנשארים ובהגברת עומס העבודה עליהם.
כל אלו היו יכולים להתמתן במידה רבה מאוד אילו ארגונים היו פותחים את שעריהם בפני עובדים מבוגרים בגיל 40 ומעלה.
בהשוואה של עלות מול תועלת, ברוב המקרים ניתן לראות שגיוס עובדים מבוגרים שהם מיומנים ובעלי ניסיון, מניב תועלת שהינה גבוהה מהעלויות.
עלויות השכר של עובד מבוגר – במונחים שנתיים – הן פעמים רבות נמוכות יותר מעלויות הגיוס, הקליטה, ההכשרה והשימור של עובד צעיר. בפרט כאשר מתווספות לכך עלויות הנובעות מחוסר הניסיון (היחסי) של עובדים צעירים יותר.
עובדים מבוגרים רכשו במהלך השנים ידע רב וניסיון שנצברו על פני שנות עבודה רבות. ובכל זאת, ארגונים מעדיפים להשקיע משאבים רבים באיתור, גיוס, קליטה ושימור של עובדים צעירים שניסיונם, עשיר ככל שיהא, אינו מגיע בהיקפו לזה של העובדים המבוגרים.
לפני כמה שנים פרסמה הלשכה האמריקאית לסטטיסטיקה דו"ח ממנו עלה, כי בעשור הקרוב, יגיע עיקר הצמיחה של הארגונים מעובדים שגילם גבוה מ-65.
הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בארה"ב צופה כי מגמה זו תימשך, ומדווחת כי בה בעת, תוחלת החיים עולה, ומספר הילדים שנולדים הולך ויורד.
הנה 4 יתרונות שעובדים מבוגרים מביאים איתם:
1 חסכון בהכשרות:
עובדים בגילאי 40 ומעלה עברו הרבה מאוד הכשרות במהלך שנות עבודתם, בין השאר, במימון ארגונים אחרים.
לכן, למעט הכשרה שלפעמים נדרשת לצורך עדכון ולצורך רכישת מיומנות בהפעלת טכנולוגיות מתקדמות הנדרשות לעבודה היומיומית, עובדים מבוגרים זקוקים למעט מאוד שעות הכשרה בהשוואה לעמיתיהם הצעירים.
גם אם העובד המבוגר זקוק לרכישת מיומנות בטכנולוגיות הנמצאות בשימוש במהלך העבודה, הרי שהידע והניסיון שהוא צבר במשך עשרות שנות עבודתו במקצוע, כמעט תמיד יעלה על הידע שרוכשים העובדים הצעירים בהכשרות.
בנוסף, עובד מבוגר לא יוצר לארגון הפסד הכנסות הנובע מהצורך של עובדים צעירים לרכוש ניסיון.
2 הכרות עם הלקוחות ודרישותיהם:
עובדים מבוגרים מכירים היטב את הענף שבו הם עובדים כבר עשרות שנים. המשמעות היא שיש להם היכרות מעמיקה עם הצרכים הקיימים והעתידיים של הלקוחות.
בנוסף, הם יודעים מה עובד ומה לא, מאילו שגיאות להימנע, איך לעקוף מכשולים שעובדים צעירים עלולים שלא לצפות מראש, ואיך ניתן לשפר את התוצאות העסקיות בכל פרויקט.
3 הכרות עם השוק בו פועל הארגון:
עובדים מבוגרים מכירים את הספקים, את הלקוחות, את קבלני המשנה ואת כל שאר השחקנים בשוק. הם יודעים מהם היתרונות והחסרונות של כל אחד מהם.
יתכן מאוד שבשלב מסוים הם גם עבדו בארגון שהוא ספק או לקוח של הארגון שבו הם מעוניינים לעבוד. לכן הם יכולים לצפות מראש מכשולים שניתן להמנע מהם.
4 יציבות בעבודה:
עובדים מבוגרים לא נוהגים לעבור ממקום עבודה אחד לאחר שנים ספורות בלבד, כפי שקורה במקרים רבים לגבי עובדים צעירים.
לכן ההשקעה בשימורם היא נמוכה משמעותית מההשקעה בשימור עובדים צעירים. כמו כן, כל השקעה שהארגון משקיע בהם, בין אם לצרכי הכשרות להשלמת פערי ידע או לצרכים אחרים, היא בעלת פוטנציאל להניב פירות עוד שנים קדימה.