ניטור עובדים הופך נפוץ ככל שיותר חברות שואפות לשפר את הפרודוקטיביות, להבטיח תאימות ולהגביר את השמירה על מידע רגיש.
עם זאת, בעוד שניטור העובדים יכול לספק תובנות חשובות לגבי ביצועים במקום העבודה, הוא יכול גם ליצור חששות בקרב העובדים לגבי פרטיות ואמון.
מנהלי משאבי האנוש חייבים לשקול בקפידה את היתרונות והחסרונות של ניטור עובדים בעת עבודתם כדי ליצור איזון בין פיקוח הדוק לבין מורל במקום העבודה.
4 היתרונות של ניטור העובדים ומעקב אחר עבודתם:
1 פרודוקטיביות מוגברת:
כלי ניטור עוזרים לעקוב אחר ביצועי העובדים, ומוודאים שהם יישארו ממוקדים במשימות.
ההנחה היא שכאשר עובדים יודעים שעבודתם נמצאת במעקב, הם לרוב בעלי מוטיבציה גבוהה יותר להישאר פרודוקטיביים ולעמוד בלוחות זמנים.
לדוגמה: תוכנת מעקב אחר זמן העבודה יכולה לסייע בזיהוי חוסר יעילות, ומאפשרת למנהלים לייעל את זרימות העבודה על ידי חלוקה מחדש של עומסי עבודה.
2 תאימות ואבטחה משופרים:
יש ענפים בהם יש הכרח לציית לתקנות מחמירות. ניטור פעילות העובדים מסייע להבטיח שהמדיניות מתבצעת, כדי להפחית סיכונים להפרות משפטיות והפרות מידע.
לדוגמה: ניטור מיילים וגישה למערכת יכולים למנוע שיתוף נתונים לא מורשה או איומי אבטחה.
3 הערכת ביצועים טובה יותר:
ניטור עובדים מספק נתונים אובייקטיביים שיכולים לשמש לסקירות ביצועים, ומאפשר למנהלי משאבי אנוש להעריך את עבודתם על סמך תרומות בפועל ולא על דעות סובייקטיביות.
לדוגמה: מעקב אחר מדדים כמו שיעורי השלמת משימות, אינטראקציות עם לקוחות ולוחות זמנים של פרויקטים, עוזר להעריך את החוזקות והתחומים לשיפור של עובד.
4 זיהוי אתגרים במקום העבודה:
ניתוח נתוני ניטור מאפשר למנהלי משאבי אנוש לזהות צווארי בקבוק, עובדים שעובדים יותר מדי שעות ותהליכים לא יעילים, ולנקוט פעולות מתקנות כדי לשפר את סביבת העבודה הכוללת.
לדוגמה: אם הנתונים מראים שעובדים מבלים זמן רב במשימות אדמיניסטרטיביות, מנהלי משאבי אנוש יכולים להציג כלי אוטומציה לשיפור היעילות.
4 חסרונות של ניטור עובדים ומעקב אחר עבודתם:
1 אמון ומורל מופחתים:
ניטור מוגזם יכול לגרום לעובדים להרגיש שהארגון לא נותן בהם אמון ושהם מנוהלים במיקרו, מה שמוביל לשביעות רצון ומעורבות נמוכות יותר בעבודה. תרבות ארגונית של מעקב הדוק יכולה ליצור מתח ולהפחית את התפוקה הכוללת.
לדוגמה: אם עובדים מרגישים שצופים בהם כל הזמן, הם עשויים להסס לקחת הפסקות או לתקשר בגלוי עם עמיתים.
2 חששות פרטיות וסיכונים משפטיים:
ניטור פעילויות העובדים – במיוחד ללא שקיפות – יכול להפר את זכויות הפרטיות ולהוביל לבעיות משפטיות.
חברות חייבות לציית לחוקי העבודה ולוודא שיש להן הסכמה מתאימה מהעובדים.
לדוגמה: באזורים מסוימים, ניטור חשאי של הודעות אימייל או הודעות אישיות עלול לגרום לעונשים משפטיים בגין הפרת חוקי הפרטיות של העובדים.
3 פוטנציאל לשימוש לרעה בנתונים:
יש סיכון של פירוש לא נכון של נתונים שנאספו או שימוש לרעה בהם, מה שיוביל לטיפול לא הוגן או לפעולות משמעתיות מיותרות.
בהיעדר הקשר מתאים, כלי הניטור עלולים לצייר תמונה לא מדויקת של תפוקת העובדים.
לדוגמה: עובד שעובד בשעות מאוחרות עשוי להיות מסומן כלא פרודוקטיבי במהלך שעות העבודה הרגילות, גם אם הוא מסיים את המשימות שלו ביעילות בזמן אחר.
4 התנגדות של עובדים:
עובדים עשויים להתנגד למאמצי ניטור, במיוחד אם הם מרגישים שזה פולש למרחב האישי שלהם.
אם הניטור לא מיושם בשקיפות, מדיניות הניטור יכולה להוביל לשיעורי תחלופה גבוהים יותר ולחוסר שביעות רצון.
לדוגמה: עובדים מרוחקים שמרגישים שהם מנוטרים יתר על המידה עשויים להעדיף לעבוד עבור חברות שמציעות יותר גמישות ואמון.
מציאת האיזון הנכון:
כדי ליישם ביעילות ניטור עובדים בלי לפגוע בתרבות הארגונית, על מנהלי משאבי אנוש לתקשר בצורה ברורה את מדיניות הניטור ואת המטרה שמאחוריה.
כמו כן, עליהם להתמקד במדדי ביצועים ולא במעקב מוגזם, לכבד את גבולות הפרטיות וציות לחוקי הגנת מידע, ולהשתמש בכלי ניטור כדי לתמוך בעובדים במקום להעניש אותם.
בשורה התחתונה, ניטור עובדים מציע יתרונות לרבות פרודוקטיביות מוגברת, תאימות ומעקב אחר ביצועים, אבל הוא טומן בחובו סיכונים כמו הבעה של פחות אמון, חששות לפרטיות וחוסר שביעות רצון של העובדים.
מנהלי משאבי אנוש חייבים למצוא איזון בין פיקוח לבין אוטונומיה של עובדים כדי ליצור מקום עבודה פרודוקטיבי אך מכבד.