מוטיבציה גבוהה של עובדים הינה מרכיב שתמיד משתלם לחברה, בעיקר בטווח הארוך, ולכן יש כדאיות רבה להשקיע בו משאבים ותשומת לב.
עובדים שיש להם יותר מוטיבציה הם עובדים יצירתיים יותר, נוקטים יותר יוזמות, הם חדשניים יותר, הם מעורבים יותר באחריות לביצוע תפקידם ועוד.
כאשר לעובדים יש מוטיבציה גבוהה, הפרודוקטיביות עולה והחברה כולה משגשגת. לכן, עובדים חדורי מוטיבציה מהווים נכס חשוב מאוד לכל חברה.
בנוסף על כך, בקרב עובדים בעלי מוטיבציה ניתן לראות שיעור נמוך של היעדרויות. ממחקרים שבוצעו בארה"ב עולה, כי בארגון שעובדיו הם בעלי מוטיבציה גבוהה, שיעור ההיעדרויות נמוך בכ-41 אחוזים לעומת ארגון שהמוטיבציה בו נמוכה יותר.
עוד עולה מהמחקרים, כי עובדים בעלי מוטיבציה גבוהה עשויים להגדיל בכ-10 אחוזים את שיעור המשוב החיובי מהלקוחות, ולהגדיל בכ-20% את היקפי המכירות של החברה.
אלא שלמרות הערך הרב של הגברת מוטיבציה בקרב העובדים, יש לא מעט חברות שדווקא הורסות את המוטיבציה של העובדים, בין אם הן עושות זאת במודע או שלא במודע.
וכך, בלי לשים לב, חברות רבות נוקטות בשיטות שמחסלות את המוטיבציה של העובדים. לפעמים הן מזהות את המחיר שחיסול המוטיבציה גובה מהן, ולפעמים הן לא מזהות את המחיר הזה.
להלן 4 דרכי פעולה של חברות, אשר מדכאות את המוטיבציה של העובדים:
1 סביבת עבודה רעילה, בין אם במשרד או בעבודה מהבית:
סביבת עבודה רעילה כוללת בתוכה הרבה מאוד דברים והגדרתה רחבה מאוד. עם זאת, יש לה כמה מאפיינים בולטים, לרבות רמה נמוכה של רווחה לעובדים, אדישות לתחושות העובדים ולטענותיהם, חוסר התחשבות באיזון בין החיים האישיים של העובדים לעבודה ועוד.
כל אלה מציבים את הרווחה הנפשית של העובדים במקום נמוך. לכן, סביבת עבודה רעילה היא אחת הסיבות המרכזיות לירידת המוטיבציה של העובדים.
2 היעדר הזדמנויות לצמיחת העובדים:
כל עובד (כמעט) רוצה שיהיו לו במקום העבודה הזדמנויות לצמיחה מקצועית ושגשוג הקריירה שלו. היעדרן של הזדמנויות צמיחה הופך את מקום העבודה למשעמם ומפחית משמעותית את מידת המוטיבציה של העובדים.
לכן יש צורך להבטיח שהתרבות הארגונית במקום העבודה תאפשר לעובדים לצמוח במישור המקצועי והאישי ולפתח את הקריירה שלהם.
עובדים שיודעים שהמאמצים שלהם יאפשרו להם לצמוח מבחינה מקצועית, הם עובדים שהמוטיבציה שלהם להשיג את המטרות תגבר. ככל שהצמיחה המקצועית של העובד תגבר כך תגבר גם הצמיחה של הארגון כולו.
3 היעדר חזון לחברה:
חזון הוא הגדרת מכלול המטרות והיעדים שהחברה רוצה להשיג. כאשר הארגון לא מגדיר בצורה ברורה את החזון שלו, ולא מבהיר לעובדים מהם המטרות והיעדים של הארגון כולו, ולא מפרט איך השגת היעדים שמוצבים לעובדים תורמת להשגת החזון, הוא ארגון שלעובדים שלו לא תהיה מוטיבציה.
כאשר הכיוון שאליו הולכת החברה אינו מוגדר והחזון שלה לא ברור, קטנים מאוד הסיכויים שהעובדים ישקיעו מאמצים בכיוון שאינו ידוע ואינו ברור. מצב כזה יכול לחסל את המוטיבציה של העובדים היעילים ביותר.
4 בזבוז זמנם של העובדים על זוטות:
זמן הוא משאב יקר. גם זמנם של העובדים – ולא רק של המנהלים – הוא יקר. לכן, כאשר ארגון שמבזבז את זמנם של העובדים בגלל נושאים שחשיבותם מעטה, באופן חסר פרופורציות לזמן שהעובדים נאלצים להשקיע בהם, נגרם לארגון הפסד כפול.
בזבוז שעות העבודה של העובדים לא רק הורס את המוטיבציה שלהם אלא גם עולה לארגון כסף רב בטווח הארוך יותר.
לסיכום, כאשר עובדים מאבדים את המוטיבציה שלהם, מידת המחוברות שלהם לארגון ולתפקיד יורדת, יחד עם ההפחתה במידת המחוברות פוחתת גם הפרודוקטיביות, והתוצאה היא דשדוש של החברה הרחק מאחורי מתחריה.