למרות שמגייסים רבים מודעים לחשיבות הגיוון התעסוקתי ומנסים בכל לבם לאמץ את הקונספט ולגייס עובדים מכל המגזרים והאוכלוסיות, עדיין לעתים מגייסים "נופלים" בהטיות לא מודעות, ונותנים העדפה למועמדים ממגזרים מסוימים על פני אחרים, כמעט מבלי לשים לב.
על מנת למנוע הטיות לא מודעות של מגייסים, חברות מאמצות שיטות שונות, חלקן אפילו מתקדמות מאוד, לביטול ההטיה המגדרית. להלן 3 משיטות אלו שיושמו בתקופה האחרונה אצל חברות רבות ברחבי העולם, והוכחו כיעילות.
גיוס עיוור
מטרת "הגיוס העיוור" היא להוציא את הזהות האישית של המועמד מחוץ לתמונה ולהתרכז רק בכישורים ובידע שלו. במשך מאות שנים, התזמורות הסימפוניות נראו פחות או יותר זהות. הרבה מוזיקאים לבנים וכמעט לא מעבר לכך. לפני כמה עשרות שנים, כאשר "גיוון" היה עדיין רק מילת מפתח, התחילו ללחוץ על מנהלי התזמורות, לגייס נגנים בעלי צבע עור שונה. בתגובה לכך, סימפוניות גדולות העבירו "אודישנים עיוורים" לנגני תזמורת. מנהלי התזמורות הסימפוניות הקשיבו לנגינתו של כל מועמד לתזמורת, מבלי לראות איך הוא נראה. אודישן עיוור הוא רק דוגמה אחת לאסטרטגיה פופולרית במערכה נגד האפליה. המהלך התפתח ל"גיוס עיוור" שאומץ בחברות הייטק רבות.
הרעיון הוא די פשוט: אתה יודע פחות או יותר את זהותו המקצועית הכוללת של המועמד, מבלי נתונים אישיים כגון: שם ושם משפחה, מראה, גזע, ומין, כך שהחלטותיך יתקבלו באופן אובייקטיבי בהתאם לכישוריו של המועמד, מבלי הטיות משפיעות.
כדי ליישם את הגיוס העיוור, ארגונים רבים הסירו את שמות המועמדים מקורות החיים שלהם, תהליך המכונה לעתים גיוס "שם-עיוור". זוהי דרך קלה ונכונה להילחם בהטיה ואפליה. התהליך יכול להיות פשוט מאוד, כאשר המזכירה מקבלת את קורות החיים ומעבירה לאנשי הגיוס לאחר מחיקת הנתונים האישיים של המועמדים – אותם היא שומרת לעצמה בלבד.
שינוי קול המועמד
פלטפורמה מיוחדת ומתקדמת שפותחה כדי לפתור את אחד האתגרים הקשים של גיוס עיוור, היא תכנה לעיוות הקול, כך שכאשר תשוחח עם המועמד טלפונית, או תראיין אותו במשרדך, לא תוכל לשמוע בבירור את קולו. הדבר ינטרל הטיות מגדריות ומגזריות וכן הטיות גיל.
מהנדס תוכנה לשעבר ויזם, הבין מה שרוב מחלקות משאבי האנוש בחברות הבינו אף הן, גם אם תסירו את שם המועמד מקורות החיים, ברגע שתשוחחו איתו תוכלו לדעת אם מוצאו, גילו, והאם הוא גבר או אשה, וזה יכול להוביל לאפליה, גם כזו שאינה מכוונת.
התכנה מעוות את קולות המועמדים כך שאי אפשר אפילו לזהות אם מדובר בגבר או באשה וגם את הגיל לא ניתן לזהות. התכנה זכתה להתלהבות רבה ואומצה כבר בחברות רבות ברחבי העולם, לצורך גיוס עיוור.
בינה מלאכותית
שימוש בבינה מלאכותית (AI) כדי למסך תכונות מצליחות של מועמדים, מסייע אף הוא לנטרול הטיות. במאמץ לצמצם את ההשפעה של הטיות אנושיות, יותר חברות פונות לבינה מלאכותית כדי למסך את המועמדים שלהם.
לדוגמא, כלי מונחה AI יכול "ללמוד" את התכונות של עובדים מוצלחים, ולזהות אילו מועמדים חולקים תכונות אלה – ללא קשר למוצאם, גילם ומגדרם. כך המגייסים יקבלו המלצות ממערכת ה- AI בנטרול ההטיות האפשריות.