בין אם מנהלים בארגון גוייסו לארגון ככוכבים בשל תכונות המנהיגות שלהם, או שהם מונו לאחר טיפוס ארוך טווח בסולם הדרגות בארגון, ברגע שמונו, ניצבות בפניהם אפשרויות רבות לבחירה בשיטות ודרכי הניהול.
יש 3 סוגי מיומנות של מנהיג (סוגים של כישורי מנהיגות), שרצוי שיהיו למי שמקבלים מינוי לתפקיד ניהולי. מדובר בעיקר במיומנויות רכות שאת רובן ניתן לסגל או ללמוד:
1 סוג אחד של כישורים הוא תקשורת טובה עם אנשים ויכולת הקשבה והכלה כלפי אחרים.
שני הכישורים האלה הולכים יד ביד משום שמי שממונה לתפקיד ניהולי צפוי להשתמש בהם במידה רבה מאוד, בלי קשר למספר העובדים שעובדים תחתיו.
תקשורת טובה מאפשרת למנהל להסביר לעובדים שלו מה הוא צריך שהם יעשו, מהן מטרות הפרויקט, ואיך ניתן לפתור בעיות בצורה הטובה ביותר.
כמו כן, תקשורת טובה מאפשרת למנהל לברר מהן הדאגות והחששות של העובד, האם יש לו הצעות יעול, הערות, הארות, רעיונות חדשניים, לברר איתו האם יש דברים שהוא רוצה להתריע עליהם ועוד.
מנהל טוב צריך לדעת איך לנהל שיחות פנים אל פנים, שיחות באמצעות טקסט ושיחות וידאו. כל האמצעים הללו הן דרכים מצוינות לוודא שהמנהל יכול לדבר עם הצוות שלו בכל מצב ובכל מקרה.
עם זאת, תקשורת טובה ועדכנית תעבוד רק המנהל יודע להקשיב לעובדים שלו, הקשבה אקטיבית, מתוך רצון כן לשמוע אותם.
יתכן שיש להם בעיות שצריכות להיפתר או שהם זקוקים להבהרות. היכולת להקשיב ולאחר מכן לפתור את הבעיה, תועיל למנהל ולעובד כאחד.
לכן, אין די בלחכות בשקט עד שהעובד יפסיק לדבר כדי שהמנהל יוכל לקבוע את מה שהוא רוצה להגיד. יש להקשיב לעובד, לשדר לו אמפתיה ולדון איתו על דרכים לפתור את הבעיה.
2 סוג נוסף של כישורים הוא המיומנות והיכולת להאציל סמכויות. מנהל לא צריך לשאת לבד את כל עומס העבודה.
לשם כך יש לו צוות שהוא מוביל אותו, והם נמצאים שם כדי לבצע את המשימות שהוא מטיל עליהם. בנוסף למשימות, מנהל טוב גם יודע להאציל סמכויוצ, כך שהעובדים יודעים לקבל החלטות הנוגעות למשימות שעליהם לבצע.
מנהל טוב יודע לזהות מהן נקודות החוזק והתורפה של כל אחד מהעובדים, ובהתאם לכך לחלק להם משימות ולתת להם סמכויות החלטה.
כדי לדעת איך להאציל סמכויות, על המנהל לתרגל את מיומנות המנהיגותית הזאת. עליו להתמקד בלהכיר את העובדים שלו לעומק ולבחון במה הם טובים מאוד, במה הם מסוגלים לפחות מהטוב ביותר, ובאילו סוגי משימות הם זקוקים לעזרה.
3 מיומנות נוספת שצריכה להיות למנהל היא היכולת לשלוט ברגשות ולהיות חיובי. כאשר המנהל משדר כעס ומרמור, העובדים שלו יתרחקו ממנו ולא יהיה להם נוח להגיע אליו.
התוצאה היא שהם לא ימצו את היכולות שלהם לביצוע העבודה הטובה ביותר שהם יכולים לעשות.