אם לפני שנתיים חשבו הנהלות בכירות של חברות שהעיסוק בחווית עובד והקניית חווית עובד חיובית הוא מורכב, אז בא משבר הקורונה והמחיש איך בבת אחת יכולה המורכבות הזאת לזנק בהרבה מאוד מדרגות.
לפני פרוץ משבר הקורונה הלכה וגברה המגמה לשיפור מתמיד של חוויות העובדים, והפכה את מקום העבודה, ממשרד אפרורי למקום שמעניק חוויות המסייעות לעובדים לשפר את הפרודוקטיביות שלהם, את בריאותם, את רווחתם ואת האושר שלהם.
ואז הגיע משבר הקורונה, ושלח את כל העובדים אל ביתם. חלקם לחופשות ללא תשלום (חל"ת) שלעיתים אף הופסקו וחזרו לסירוגין, ואחרים לעבודה מהבית בתנאים מאתגרים למדי.
עבור אלה שיצאו לחל"ת, חווית העובד החיובית היתה תלויה במידת היעילות של מנהלי משאבי האנוש בכל הקשור להעברה מדוייקת וקפדנית של הטפסים והדיווח לביטוח הלאומי וללשכת התעסוקה כדי שהעובדים יוכלו לקבל את דמי האבטלה בזמן.
כמו כן נבעה חווית העובד החיובית, במידה לא מעטה, גם מההדרכה של מנהלי משאבי האנוש לעובדים, איך לשמר את הביטוח הפנסיוני שלהם, והנחיות נוספות להתנהלות בזמן החל"ת.
עבור מנהלי משאבי אנוש שעובדי החברות שלהם עברו לעבוד מהבית, גבר האתגר לשימור חווית עובד עשרות מונים על שימור חווית עובד חיובית בעבודה מהמשרד, שכן כעת היה עליהם לוודא שחווית העובד מביתו הינה חיובית למרות כל המכשולים, המהמורות והאתגרים.
בימים אלה נכנסים כל הארגונים (שוב) אל התמודדות עם מערכת אתגרים חדשה המתחלקת לשלושה סוגי אתגרים:
1 איך לשמור על חווית עובד חיובית של עובדים שחזרו מהחל"ת לאחר יותר משנה בה לא היה להם סדר יום של עבודה שוטפת.
2 איך לשמור על חווית עובדים חיובית של עובדים שחזרו מהחל"ת לאחר שבמהלך החל"ת עבדו בעבודות זמניות עבור מעסיקים אחרים, שלפחות אצל חלק מהם היתה חווית עובד טובה יותר מזו שזכו לה בארגון המקורי (שזה עתה חזר לעבודה) ומזו שהארגון המקורי יכול להעניק להם כעת לאחר המשבר.
3 איך לשמור על חווית עובדים חיובית עבור עובדים שהתרגלו לעבוד מהבית, כלומר לקום מאוחר יותר, לעבוד בטרנינג, בלי לעמוד שעות בפקקים וכדומה.
במקרה של עובדים מהבית, מנהלי משאבי האנוש ניצבים למעשה בפני אתגר משולש:
- איך לשמר חווית עובדים חיובית אצל העובדים שממשיכים לעבוד מהבית וכעת הם מרוחקים משאר עמיתיהם שנמצאים במשרד.
- איך לשמר חווית עובד חיובית עבור עובדים שעובדים מהבית באופן חלקי ובחלק מימות השבוע מגיעים לעבודה: כמה ימים ניתן לעבוד מהבית, האם העובדים יכולים לבחור את הימים שהם עובדים מהבית או שהארגון מכתיב אותם, האם יש צורך לבנות לוח "תורנות" של עובדים לגבי הימים בהם חלק עובדים מהבית בעוד שאחרים עובדים מהמשרד, וכו.
- איך לשמר חווית עובד של עובדים שעבדו במשך יותר משנה מהבית בלבד, וכעת נאלצים לחזור לעבוד מהמשרד בכל ימות השבוע.
בסיכומו של דבר, אם מנהלי משאבי האנוש חשבו שהאתגרים הכרוכים בהקניית חווית עובדים חיובית לעובדי הארגון יפחתו עם החזרה לשגרה, הרי שכעת מתברר שלא רק שהאתגרים לא פחתו, במקרים מסויימים הם אף עלו כמה מדרגות – יש כעת יותר אתגרים וכל אחד מהם הפך מורכב יותר משהיה לפני פרוץ משבר הקורונה.