ניהול משאבי אנוש הוא אחד התפקידים היותר חיוניים של כל ארגון מצליח.
בעשור האחרון הלכה והתגברה החשיבות הרבה של מגוון התפקידים בארגון, אבל במהלך תקופת הקורונה ביצעה חשיבות זו של תפקיד מנהל משאבי האנוש קפיצת מדרגה ומשמעותית.
מאז מרץ 2020 הוכיחו מנהלי משאבי האנוש כי הם נמצאים במוקד התפקוד של כל ארגון מקטן ועד גדול.
מנהלי משאבי האנוש הפכו מקבוצה של מנהלים בדרג ביניים או בדרג היותר נמוך בקרב ההנהלה הבכירה, לגלגלים המובילים, שמניעים כל ארגון.
בדיוק כמו כל צוות אחר בארגון, גם צוות משאבי אנוש מגיע עם מיומנויות משלו. כישורי הליבה של מנהלי משאבי האנוש הם כישורים חיוניים הדרושים לאנשי מקצוע בתחום זה כדי לבצע את המשימות שלהם בצורה טובה.
בכל הקשור לסוגי מיומנויות, לכל תפקיד במחלקת משאבי אנוש יש דרישות שונות. חלקם קריטיים לביצוע המשימות ואחרים הם בבחינת עדיף, כדאי ורצוי שיתקיימו.
עם זאת, למרות התפקידים האינדיבידואליים שלהם, יש כמה מיומנויות וכישורים של מנהלי משאבי אנוש שהינם משותפים לכל מנהלי משאבי האנוש, במובן שהם כישורים בסיסיים הנדרשים לצורך ביצוע מוצלח של עבודתם.
להלן 3 כישורים בסיסיים הנדרשים לכל מנהל משאבי אנוש טוב:
1 כישורים שמבססים יחסים טובים עם העובדים:
מיומנות אנושית וחברתית, היא היכולת ליצור אינטראקציה עם העובדים באופן מילולי ולא מילולי. זוהי אחת מיכולות המפתח העיקריות שדרושות למנהלי משאבי אנוש.
החל מיום קליטת העובדים (ואף בעת הליך הגיוס כשהם עדיין מועמדים) ועד ליום שבו הם עוזבים את הארגון, העובדים זקוקים לעזרה ולתמיכה של צוות משאבי אנוש, וזו הסיבה שמיומנויות אנושיות ובינאישיות הן כה חיוניות.
מדובר בכישורים כמו נגישות לעובדים, זמינות לעובדים באופן אישי ורגשי, יכולת לקיים אינטראקציה עם העובדים, לגרום להם להרגיש בנוח, ולהיות מקצועי ובה בעת ידידותי.
2 מיומנויות תקשורת:
תקשורת היא מיומנות חשובה לכל עובד ומנהל בארגון. אבל עבור מנהלי משאבי אנוש, זהו אחד הכישורים המרכזיים והחיוניים ביותר.
יש לא מעט מנהלי משאבי אנוש שמניחים שיש להם כישורי תקשורת מעולים מכיוון שהם מקיימים שיחות עם העובדים בתדירות גבוהה או אף מספקת.
אלא ששיחה עם עובד ותקשורת טובה איתו הן שתי מיומנויות שונות לחלוטין. שיחה היא חילופי מילים ומחשבות בלבד, דבר שיכול להיעשות על ידי כל אחד בכל נקודת זמן. מה גם ששיחה היא לרוב לא רשמית.
תקשורת, לעומת זאת, מחייבת את האדם לתקשר היטב, להבהיר את עמדתו באופן שיתקבל באהדה אצל השומע, ובאופן כללי, חשוב ורק לאחר מכן לומר את מה שעליו להגיד.
לפעמים, מטרתה של תקשורת טובה ונכונה היא לסייע לעובדים לשנות את אופן פעולתם והתנהלותם. לכן יש חשיבות רבה לכך שמנהלי משאבי אנוש ילמדו את אמנות התקשורת.
לפעמים עליהם ליישב מחלוקות בין עובדים או בין עובדים למנהלים, ולפעמים אף לדבר בשמם.
במקרים מסוימים, הדרך שבה מנהלי משאבי האנוש מתבטאים, יכולה להיות ההבדל בין עובד שנשאר בארגון לבין עובד שמתפטר.
לכן, תקשורת היא אחת מיכולות משאבי אנוש החיוניות שעל מנהלי משאבי האנוש ללמוד על פני זמן ולשלוט בה.
3 מיומנויות הקשבה אקטיביות:
מחקרים שבוצעו בעולם הראו כי אדם מבלה כ-55% מזמנו ביום בהאזנה. עם זאת, יש מחקר שקובע שרק כ-17%-25% מהמידע שהוא הקשיב לו, אכן נקלט ונשמר בזיכרונו בפועל.
הקשבה אקטיבית היא תהליך של הקשבה בפועל למישהו אחר, הבנת משמעות השיחה, תגובה אליה בצורה הנכונה ושמירת המידע שהתקבל.
זוהי אחת מיכולות הליבה שנדרשות למנהלי משאבי אנוש, כדי שיוכלו להיות מנהלי משאבי אנוש אמפתיים ומעורבים יותר.
הקשבה פעילה דורשת שמירה על קשר עין עם בן השיח, המחשה מילולית שהצד המקשיב אכן מעוניין בקיום השיחה, שמירה על ראש פתוח והמנעות משיפוטיות.
כמו כן רצוי לשאול שאלות במהלך השיחה כדי להראות שהצד המקשיב אכן מקשיב באופן פעיל, ולרשום הערות במידת הצורך. אפשר להנהן במהלך ההקשבה, לחייך, או לבקש בנימוס להמשיך בין ההפסקות. כמו כן רצוי לתת משוב מילולי.