שיתוף

עם ההתקדמות לעבר היציאה ממשבר הקורונה, ניתן למנות כמה מגמות שעומדות לעצב את עולם משאבי האנוש בשנה הקרובה ולמעשה גם בשנים הבאות.

משבר הקורונה אילץ את שוק העבודה לעבור שינויים מהירים שבלעדיו יתכן שהיו לוקח להם שנים רבות להתרחש.

עובדים מכל המקצועות, מכל הענפים ומכל סוגי התפקידים נאלצו לשנות את הדרך בה הם עובדים וצוותי משאבי האנוש הושפעו מכך אולי יותר מכולם.

אף על פי שחלק מהמגמות במשאבי אנוש החלו להראות ניצנים ראשונים, יש כמה מגמות והחלטות שהואצו בעקבות שינויים דרמטיים אלה.

להלן 3 מגמות בתחום משאבי אנוש שעומדות לתפוס מקום מרכזי בשוק העבודה של שנת 2021:

1 עבודה מהבית גם בענפים שמעולם לא שקלו זאת:

אחד האתגרים המרכזיים שניצבו בפני מנהלי משאבי אנוש ולמשעה כלל עובדי החברה ומנהליה הוא הצורך להעביר בבת אחת את כל העובדים או לפחות את רובם, מהמשרד אל ביתם.

בארגונים רבים כלל לא חשבו על מהלך כזה לפני פרוץ המשבר, ובאחרים החלו ניצנים ראשונים של אימוץ מגמה זו אבל רק בתפקידים בכירים, רק כהטבה מיוחדת ורק לכמה ימים בשבוע.

לפתע פתאום, ענפים שלמים שהנוש כלל לא עמד על סדר יומם, מצאו עצמם עמוק בתוך המגמה הזאת עם העברת כל עובדים או רובם המכריע לעבוד מהבית.

ככל שהמשבר נמשך כך התברר יותר ויותר שמה שהיה הוא ככל הנראה לא מה שיהיה ורבים ימשיכו לעבוד מהבית.

כבר עכשיו יש לא מעט חברות בארה"ב למשל, שהחליטו שלא לחדש בשנה הקרובה את חוזי השכירות של משרדיהן (מדובר בחברות שממשיכות לעבוד ולא בחברות שפשטו רגל).

חברות אחרות אמנם מתכננות להחזיר את העובדים למשרדים אבל באופן חלקי כאשר חלק מהעבודה מתבצע מהבית.

במילים אחרות, שיטת העבודה מהבית היא כאן והיא תשאר בטווח הארוך וחברות רבות נדרשות לבצע את ההתאמות לכך.

2 להמציא מחדש את כל נושא חוויית העובד:

טרם פרוץ המשבר היו נהלים מאוד ברורים לגבי קליטת עובדים חדשים וניהול חווית העובד במקום העבודה, כלומר במשרד.

כעת, לאור השינויים הדרמטיים יאלצו צוותי משאבי האנוש לתכנן מחדש נהלים והליכים בכל הקשור לראיונות עבודה, קליטת עובד חדש, שימור עובדים, הכשרת עובדים ולמעשה איך לנהל את הקשר עם הארגון לרבות מחוברות העובדים, ואת כל נושא חווית העובד.

3 לגביר משמעותית את היעילות בעבודה מקוונת:

שם המשחק כעת הוא עבודה מקוונת. המשמעות היא שעל הארגון לוודא יש ערוצי תקשורת יעילים ביותר ומאובטחים ביותר עבור כל עובד ועובדת.

לשם כך יש לוודא קווי תקשורת שמאפשרים העברה יעילה של נפחי מידע גדולים במיוחד, כמו גם מכשירי קצה – מחשבים וטלפונים ניידים – בביתו של כל עובד, ולא פחות חשוב: אבטחת מידע שיעבור עם הצפנה מאוד גבוהה.  

מרכיביה של חווית העובד כמו מחוברות, שיתוף פעולה, עבודת צוות, תקשורת ורווחה, כולם חייבים להיות מטופלים על פי הכללים החדשים באופן שלא יפגעו. ולשם כך, כאמור, יש צורך בקווי תקשורת מהרמה הגבוהה ביותר.

תקשורת טובה תגרום לעובדים לחוש קשר חזק לחברה למרות שאין קרבה פיזית בין האנשים. כתוצאה ניתן יהיה להגביר מאוד את המוטיבציה של העובדים ואת נאמנותם לארגון.

 

כנס משאבי אנוש במגזר הציבורי

כנס פיתוח ארגוני

כנס AI למשאבי אנוש

כנס דיני עבודה

אין תגובות

השאר תגובה