שיתוף

פרויקט התמודדות משאבי אנוש עם נגיף הקורונה

 

העבודה מהבית שלפתע פתאום נכפתה על כמעט כל העובדים שלא הוצאו לחופשות ללא תשלום (חל"ת) עלולה להוות אתגר לא פשוט עבור ארגונים כמו גם עובדים, שאינם מורגלים לכך.

ההנחה שרווחה בקרב מומחים בעולם בתחום משאבי האנוש היתה שעם הזמן, באופן הדרגתי, יעברו יותר ויותר ארגונים להעסקת עובדים מביתם, לרבות מאיזורים גיאוגרפים מרוחקים.

משבר הקורונה הנחית את הצורך לעבור לעבודה מהבית בבת אחת, בלי הודעה מוקדמת ובלי הערכות הדרגתית לכך.

התוצאה היא שעובדים נאלצים להתמודד עם אתגרים שהם לא הורגלו להם בעבודה בדרך כלל. וכשהילדים נמצאים בבית, ובעצמם זקוקים לכל מחשב פנוי לצורך הלמידה מרחוק זה אף מורכב וקשה יותר.

ואם בכך לא די, הרי שלפתע פתאום, שכנים בקומה מעל או מתחת לדירה של העובדים שלכם, שנמצאים בחל"ת ואינם יכולים לעבוד מביתם, החליטו לנצל את הזמן ולעשות שיפוצים עצמיים בביתם.

כך קורה, שהעובד נאלץ לנסות להתרכז בעבודתו עם רעשי המקדחים והפטישים של השכנים, עם רעשי הילדים שבוקעים מהסלון, ועם תנאי סביבת עבודה שהינם חדשים לו לחלוטין.

בחברות רבות, בעיקר בתחום ההייטק, עבודה מהבית מדי פעם נחשבה למותרות שהוענקו לבודדים.

אלא שמעולם קודם לכן, ארגונים לא נאלצו להתמודד עם הצורך לשמור על פרודוקטיביות גבוהה כאשר כל העובדים (או כמעט כולם) עובדים מהבית.

אם כן, מהם 3 הכללים להתמודדות עם האתגר החדש של שמירה על יעילות ופרודוקטיביות בעבודה מהבית:

1 התגברות על הסחות הדעת:

המכשול העיקרי לפרודוקטיביות או הסחות הדעת, שהיו בימים בהם אנשים עבדו במשרדי הארגון, היה רעש של עובדים אחרים, שיחות שעובדים אחרים מתחילים לנהל עם העובד בעת שהוא צריך להתרכז במשימה מסויימת, יציאה משותפת לארוחת צהריים והפיתוי להציץ ברשתות החברתיות.

לעומת זאת, בעבודה מהבית, רבים עלולים לגלות שהם עצמם האויבים הגדולים ביותר של עצמם.

הם כבר לא מוקפים בעמיתים לעבודה ומנהלים, אף אחד לא מפקח עליהם ואין את הלחץ החברתי להשיג יעדים.

לכן, אחד הדברים העיקריים שיש ללמד את העובד מהבית הוא הגברה משמעותית של המשמעת העצמית, והימנעות מפיתויים, כמו למשל הצצה בכותרות החדשות בנושא הקורונה.

כאן יש לציין כי נכון לעכשיו, ארגונים רבים מופתעים לטובה כאשר העובדים שלהם מקפידים על ריכוז בעבודה, כאשר העבודה מתבצעת מהבית, יותר מאשר מידת הריכוז וההתמקדות בעבודה במשרד.

2 להתחיל לעבוד מוקדם גם כשעובדים מהבית:

בימים כתיקונם, כשעובדים קמו בבוקר ונסעו לעבודה, עצם הנסיעה לעבודה היוותה מעין הכנה לקראת יום העבודה.

היא היוותה את ה"גבול" שבין הבית לתחילתו של יום עבודה. אלא שבבית, המעבר מהשמיכה והכרית למחשב עלול להיות חד מדי.

ועם זאת, ממחקרים שבוצעו בעולם עולה, כי אחת הדרכים לעבוד מהבית באופן פרודוקטיבי היא לצלול לרשימת המשימות ברגע שמתעוררים.

מתברר שכאשר עובד מתחיל לעבוד על פרויקט כדבר הראשון שהוא עושה בבוקר, זה מאפשר לו להתקדם מהר יותר עם העבודה לאורך היום.

מנגד, אם מאריכים בארוחת הבוקר, קשה יותר להכנס לריכוז ולהתחיל את יום העבודה ברגל ימין.

3 להמנע ככל האפשר לפתוח רשתות חברתיות:

הרשתות החברתיות נבנו באופן שניתן להתחבר אליהן בקלות רבה מאוד ובאופן מיידי. במשרד, הנוחות הזאת מפריעה ליכולת של העובד להיות פרודוקטיבי.

ועם זאת, כל עוד העובד נמצא במשרד, הוא מרגיש שהוא נמצא במסגרת ולכן לא גולש במשך זמן רב ברשתות החברתיות.

לעומת זאת בעבודה מהבית, קל הרבה יותר להתפתות לגלוש ברשתות החברתיות במשך זמן רב מדי, והדבר פוגע בפרודוקטיביות כמו גם בריכוז.

כדי לעמוד בפיתוי, מומלץ לבקש מהעובדים להסיר את הרשתות החברתיות מקיצורי הדרך של הדפדפן.

יש אף הממליצים להקישה "יציאה" מכל הרשתות החברתיות. בדרך זו, אם העובד ירצה להכנס לרשת חברתית כלשהי, יהיה עליו לבצע את כל הליך הכניסה מחדש.

לכן ההקשה על "ניתוק" או "יציאה" מפחיתה מאוד את המיידיות והקלות שבכניסה לרשת החברתית.

כנס משאבי אנוש במגזר הציבורי

כנס פיתוח ארגוני

כנס AI למשאבי אנוש

כנס דיני עבודה

אין תגובות

השאר תגובה