משבר הקורונה יצר בשוק העבודה נורמות חדשות שצפויות להשאר עוד זמן רב ואולי גם לתמיד.
בין אם העובדים שלכם עובדים במשרה מלאה מהבית (כלומר כל ימות השבוע) ובין אם לוח הזמנים שלהם הוא היברידי, כלומר עובדים באופן חלקי מהבית ובאופן חלקי מהמשרד, בכל מקרה הם נדרשים כעת להפוך את סביבת העבודה הביתית שלהם ליעילה ככל הניתן.
ולאור המצב החדש, מצטרף תפקיד נוסף אל מגוון התפקידים של מנהלי משאבי האנוש – יועצי הקמת סביבת עבודה מתאימה בבית, שמאפשרת עבודה ביעילות מירבית.
אם לעובד יש דירה קטנה יחסית, הרי שחדר השינה שלהם יכול להיות האופציה היעילה ביותר והריאלית ביותר להקמת פינת עבודה עם מחשב ופריטים משרדיים אחרים.
יש מגוון דרכים להפיק את המירב והמיטב ממשטח שולחן קטן הניצב בחדר השינה, ובראשם, סיגול כמה הרגלים פשוטים לישום במהלך יום העבודה:
1 קביעת שגרה לכמה פעולות פשוטות ליצירת סדר וניקיון בפינת העבודה הקטנה:
סביבה נקייה ומסודרת, שניתן למצוא בה הכול בקלות ובמהירות, היא קריטית לצורך מידת הפרודוקטיביות והקריאטיביות של העובד.
לסדר וניקיון בפינת העבודה יש השפעה ישירה על מצב הרוח הכללי של העובד ועל הלך הרוח שלו לאורך כל יום העבודה.
מנגד, אם לדוגמה, יהיו ליד העובד ערימות של כביסה לקיפול, האווירה הכללית שזה יוצר, תעצור את ההתקדמות שלו לאורך יום העבודה.
מה גם, שסביבת עבודה עם ערימות כביסה עלולה ליצור רקע לא מקצועי בשיחות הזום של העובד עם עמיתיו.
2 יצירת יום מובנה:
הסבירו לעובדים, כי במהלך שעות העבודה חשוב מאוד להמנע מערבוב תחומים ויש ליצור הפרדה וירטואלית או מנטלית בין פינת העבודה לשאר החדר.
למשל, מאוד לא רצוי לעבוד במיטה, לא להשאר בבגדי בית או פיג'מה. כמו כן, אין להשאיר ליד שולחן העבודה ספרי קריאה ושאר הסחות דעת מסוג זה.
כדי להמנע מהסחות הדעת מכל סוג, חשוב שהעובד יצור לעצמו לוח זמנים מובנה המבוסס על התמקדות במשימות.
זאת ועוד, מומלץ לקום מוקדם, באותה שעה שבה העובד מתעורר כאשר הוא צריך לנסוע ליום עבודה במשרד.
מאוד מפתה לקום מהמיטה זמן קצר לפני תחילת יום העבודה ולעבור ישר למחשב. אבל חשוב ליצור הפרדה, גם אם מנטלית, בין זמן השינה לזמן העבודה.
התייחסות אל יום העבודה כאילו העובד אמור לצאת מהבית כדי לעבוד במשרד, יכולה לכוון את הלך רוחו באופן שיכניס אותו להלך רוח של עבודה.
3 לקחת הפסקות כמו במשרד:
אחד הדברים שעובדים נוכחים לדעת שהם למעשה מפסידים כאשר הם עובדים מהבית, הוא האינטראקציה החברתית שיש להם במקום העבודה עם עמיתים.
כאשר העובד נמצא במשרד הוא מדי פעם קם מהכסא והולך למטבח להכין לו משהו לאכול או לשתות קפה עם חברים לעבודה.
כאשר עובדים מהבית, אין אמנם את הסחות הדעת הללו, אבל ניתן לקחת הפסקות קטנות במהלכן ניתן להתכתב עם אנשים בווטסאפ, להכין קפה או ארוחה קלה, או לעשות כל דבר שמהווה הסחת דעת קצרה ולא מזיקה שמטרתה לאפשר לעובד להתרענן.
מנגד, חשוב מאוד להיות בעלי משמעת עצמית לא לתת להסחות הדעת הללו להשתלט על זמן רב מדי מהזמן המוקדש ליום העבודה, שכן הסחות דעת שנמשכות זמן רב מדי עלולות להפחית משמעותית את מידת הפרודוקטיביות של העובד.
לכן יש להתמקד בהפסקה קצרה של כ-10-15 דקות במהלכן ניתן לדבר עם חבר בטלפון או כאמור להתכתב בווטסאפ, או אפילו לצאת מהבית למשך 10 דקות.
מדובר בהפסקה של כמה דקות שמיועדת להתרעננות ולא להוצאת העובד מהריכוז. ועם זאת, לא כדאי להתעלם מהצורך בהפסקה שכן להפסקה יש תרומה למידת הפרודוקטיביות של העובד. בכל מקרה, מומלץ להגביל במידת האפשר את זמני המסך במהלך הפסקות אלה.