תפקידו של מנהל משאבי האנוש בארגון הוא אחד ביותר חשובים להתפתחותו הנכונה והמהירה של הארגון, ולמרות זאת, לא רבים הם המנהלים הבכירים שמכירים בכך.
מנהלי אנוש שעושים עבודה טובה הם מנוע הצמיחה של כל ארגון. הם אלה שמאתרים, מגייסים ומניעים את המשאב המהותי והקריטי ביותר של הארגון: ההון האנושי.
תפקידם של מנהלי משאבי האנוש הוא לא רק אחד היותר חשובים בארגון הוא גם הולך והופך מורכב יותר, מסובך יותר ומאתגר יותר, משנה לשנה.
אלא שלא משנה כמה מורכב, מהותי וחשוב תפקידו של מנהל משאבי האנוש, נדיר מאוד למצוא אותם בחזית. למשל, כשהארגון זוכה לצלחות עסקיות ואחרות, ברוב המקרים, אלה הם מנהלי השיווק, המכירות והפיתוח שמקבלים את השבחים והפרסים.
ובכל זאת, מנהלי משאבי האנוש נדרשים להיות איכותיים, מצויינים ויודעים למלא את תפקידם בצורה מושלמת ככל האפשר, גם כאשר בפועל, התפקיד הזה כולל בתוכו למעשה אינסוף תפקידים שונים ומגוונים.
הנה שלושה יסודות מהותיים שצריכים להיות חלק אינטגרלי מאופיו של מנהל משאבי האנוש:
1 הבנה עמוקה בניתוח נתונים:
חשוב מאוד למלא את מאגרי המועמדים הפוטנציאליים במועמדים המוצלחים והמוכשרים ביותר. אבל הרבה יותר חשוב מכך הוא לדעת לנווט בתוך ים הנתונים, לדעת להסיק מהם את התובנות הנדרשות, ולדעת איך ליישם אותם באופן שהם ינוצלו במלואם.
2 תקשורת מצויינת על העובדים והמנהלים כאחד:
אחד היסודות החשובים ביותר של עבודת מנהל משאבי האנוש הוא מערכת היחסים עם העובדים והמנהלים כאחד. מחלקת משאבי האנוש מהווה דוגמה לשאר הארגון בכל הקשור למערכות יחסים בתוך הארגון. אחרי הכול, הקשרים בין האנשים בארגון הם לב ליבה של הצלחת הארגון.
מנהל משאבי אנוש שרוצה להיות בעל השפעה חיובית, חייב לחזק את מערכות היחסים שלו עם האנשים בארגון ולוודא שהקשרים בין אנשים ובין המחלקות הם חיוביים באופן שמניב הצלחות.
חשוב מאוד ליזום אירועי חברה ולהיות שותף פעיל בהם, להיות נגיש לעובדים שזקוקים לעזרה ממשאבי האנוש, ולהיות מסוגל להבין את מצוקותיהם של העובדים ושל המנהלים כאחד.
3 איתור יעיל של טלנטים וגיוסם:
אחד מאתגרי המפתח של מנהל משאבי אנוש מצוין הוא לדעת לאתר את הטלנטים המתאימים ביותר לארגון ולדעת לגייס אותם.
מדובר בטלנטים שמהווים את חוד החנית של החברה ושהם אלה שמובילים אותה קדימה לא רק בעיתות צמיחה אלא גם כשהמצב בשווקים אינו במיטבו.
לשם כך מנהל משאבי האנוש צריך לדעת להיות כל הזמן עם האצבע על הדופק, לאתר כוכבים ולמשוך אותם את החברה, אף שלעיתים זו משימה מאתגרת מאוד, בפרט אם בחברות אחרות יכולים להציע להם תנאים ושכר טובים יותר.