אחד המרכיבים החשובים באסטרטגית שימור עובדים היא הכרה בהישגיהם. עבור העובדים יש לכך חשיבות רבה מאוד.
נהוג לומר שהשכר אמור לשקף את הערכת הארגון לעובד, ובכל זאת, עובדים רוצים להרגיש שהם לא עובדים בחלל ריק ושהישגיהם והמאמצים שהם משקיעים, זוכים להערכה מצד הארגון, כלומר מצד ההנהלה ועמיתיהם לעבודה.
יש 3 צעדים שניתן לנקוט כדי לבסס תחושה של הערכה כלפי עובדים שמשקיעים את המירב והמיטב:
1 הערכה בין עמיתים:
סקרים שנערכו בקרב עובדים בארה"ב העלו כי עובדים אוהבים שההערכה כלפיהם מצד העובדים האחרים מקבלת ביטוי ציבורי, גם מחוץ לחברה.
לשם כך אפשר להחליט על יום מסוים שבו העובדים יוכלו להעלות בעצמם פוסטים וסטורי בפייסבוק ובאינסטגרם של החברה שמבטאים הערכה כלפי עובדים אחרים.
סוד גלוי הוא שכל עובד אוהב לשמוע שבחים על עבודתו. אלא שהמציאות היא שלעתים קרובות מדי, ה'טפיחות על השכם' מגיעות רק לאחר הישג גדול במיוחד.
לעומת זאת, כאשר מאפשרים גישה חופשית לעובדים אל חשבונות הרשתות החברתיות של הארגון, זה נותן להם את ההזדמנות לחגוג את ההצלחות היומיומיות שנוטות להיעלם בתוך לחץ העבודה ולוחות הזמנים הצפופים.
בד בבד אפשר לבקש מהעובדים לשתף סרטונים של יום העבודה שלהם, תמונות מהנות עם חבריהם לצוות, או להקליט זה את זה כשהם מדברים על חווית העובד שלהם בחברה.
הצגת ההערכה של העובדים זה לזה בצורה אותנטית, מעודדת מעורבות ומחוברות גדולות יותר ובניית קהילה.
לחגוג את כל אבני הדרך זו דרך מצוינת להגביר את שביעות הרצון של העובדים בעבודה, לשפר את התרבות הארגונית של החברה ולהגביר את נאמנות העובדים לארגון.
2 מחוות הכרה בהישגים בהפתעה:
להכרה בהישגי העובדים על ידי המנהלים, שמגיעה בהפתעה בלי שהעובדים ידעו שהיא צפויה להגיע, תוך ציון תרומתו של העובד לתוצאות העסקיות של הארגון ולצמיחתו, יכולה להיות השפעה טובה ביותר.
לדוגמה, ניתן לשבח באקראי עובדים שונים בעת מפגשי הבוקר מול כל החברה. צעד כזה מהווה זריקת עידוד מוטיבציה בעלת השפעה משמעותית.
נקיטת צעד כזה מאפשרת לעובד להרגיש שיש תחושת שייכות ומשמעות מאחורי העבודה שהוא מבצע. שהתרומה שלו לחברה לא נעלמה מעיני המנהלים.
כאשר משבחים עובדים מול עמיתיהם זה גורם להם להרגיש מוערכים ולהגביר את ההערכה העצמית שלהם, ובד בבד לעודד את המוטיבציה שלהם להצליח ולהוות דוגמה טובה עבור אחרים.
3 גמול לא כספי:
נהוג לחשוב ששכר והטבות שוות כסף הם הדרך הטובה ביותר להביע הערכה לעובדים והכרה בהישגיהם. אבל בנוסף, ניתן גם להעניק להם פרסים שאינם במסגרת השכר.
לדוגמה, ניתן לשלוח אל ביתם של חברי הצוות מתנות ולצרף להן כרטיס ליום בילוי כמו למשל ארוחת ערב במסעדה, כרטיס ליום כייף הכולל חדר בריחה, קריוקי, שיעורי בישול ועוד, על פי העדפות אנשי הצוות.
בסיכומו של דבר, הגישה שמתמקדת בשביעות רצונו של העובד ובעידוד המוטיבציה שלו היא משתלמת, גם במקרים שיש צורך שיש לה עלות כספית.
ככל שהארגון מביע יותר הערכה כלפי העובדים, כך הם יהיו יותר מעורבים באופן אישי במשימות, בעלי מחוברות גבוהה יותר, בעלי נאמנות גדולה יותר לארגון ובעלי מוטיבציה גבוהה יותר ובעלי נכונות להשקיע יותר בעבודה.