זרימה טובה וחלקה של העבודה תלויה בכמה גורמי מפתח ובראשם, הטבות ותנאי העסקה, תקשורת שוטפת וערוצי תקשורת פתוחים, והכשרות עובדים.
אין ספק שמשכורת טובה היא הדבר הראשון שיכול לשמר עובד בארגון ולמשוך אל הארגון מועמדים רבים.
אלא שבתקופה הנוכחית, לא רק שארגונים אינם יכולים להרשות לעצמם להעלות משכורות לעובדים, בחלק מהמקומות נאלצים הארגונים להפחית את שכר העובדים.
לכן, שם המשחק כעת הוא תנאי ההעסקה לרבות הטבות, שנכון לעכשיו הם הרבה יותר קריטיים לעובד מאשר שכר.
עובד שנאלץ לעבוד יותר מדי שעות ונמצא במתח מתמיד, לחץ וחרדות, לא יישאר זמן רב בחברה.
אם כן, בימים אלה, אחת המשימות החשובות המוטלות על מנהלי משאבי אנוש היא לתת לעובדים תחושה של הגנה והערכה.
לשם כך, על מנהלי משאבי האנוש לתכנן איך לסייע לעובדים בכל הקשור לתנאי ההעסקה, לרבות גמישות בשעות העבודה, תוכניות בריאות וביטוחי בריאות וכדומה.
יתכן שאלו הם פרטים קטנים לעומת שכר, אבל זה יגרום לעובדים לרצות להשאר בחברה ויגביר את מידת המחוברות והנאמנות שלהם לארגון.
וכאשר מידת המחוברות והנאמנות של העובד לחברה גבוהות יותר, הוא גם ישאר זמן רב יותר בחברה, דבר שיחסוך לארגון משאבים, שאחרת עלולים להיות מבוזבזים על חיפוש מועמדים חדשים, הכשרת העובדים החדשים וכד.
גורם נוסף שחשוב לשמור עליו פרט לתנאי ההעסקה ולהטבות הוא התקשורת עם העובדים.
כל שינוי בארגון משפיע על העובדים, ובעיקר על התקשורת ביניהם. מנהל משאבי אנוש טוב ומקצועי יודע איך לשמור על קשרים מצוינים בין כל עובדי הארגון ומנהליו בכל עת.
בימים אלה, כאשר רוב העובדים עובדים מהבית, אחת המשימות היותר מאתגרות עבור מנהלי משאבי האנוש היא התקשורת השוטפת בין מנהלי משאבי האנוש לבין העובדים.
מנהל משאבי האנוש צריך לתקשר באופן שוטף ורצוף עם העובדים כדי לדעת עם אילו בעיות הם מתמודדים. ברגע שידע על הבעיות בעת התהוותן יהיה קל יותר לפתור אותן.
תפקידו של מנהל משאבי אנוש הוא לתמוך בכל העובדים, של כל מחלקה, גם כאשר הם עובדים מביתם.
לכן עליו ללמוד מהם הצרכים האישיים של כל עובד ומהם צרכי המחלקה כולה, ואיך כל עובד מושפע מנושא הבידוד, הסגרים והתנאים החדשים שבהם הם נאלצים לעבוד, ואשר הם עברו אליהם ביום בהיר אחד ללא הודעה מוקדמת.
לשם כך, מוטל כיום על מנהלי משאבי האנוש לעבוד בצמוד למנהלים, לפיתוח הרעיונות ולהיות מעודכן בכל השיטות לניהול המשאב האנושי. חשוב לזכור כי מנהלי המחלקות הם אלה שיודעים טוב יותר מכל אחד אחר איך המחלקות שלהם מתפקדות.
הצלע השלישית בשימור מחוברות העובדים היא נושא ההכשרות. בנקודת הזמן הנוכחית, ולמרות הסגר, נראה שמשבר הקורונה עומד להסתיים.
ככל שתתקרב נקודת הסיום כך יהיה צורך להכשיר יותר עובדים. בחלק מהמקרים כדי לרענן מיומנויות, בחלק אחר כדי לרכוש מיומנויות חדשות, בין אם משום שהעובד מעוניין לעשות הסבת מקצוע או מכל סיבה אחרת.
הכשרות לעובדים חדשים וותיקים כאחד, יוצרים צמיחה. וצמיחה מתמשכת תורמת לאיכות הביצוע של הארגון והעובדים גם יחד.
תוכניות ההכשרה חייבות להיות מבוססות על תוכנית אב, וכן על מעקב צמוד אחר תוצאות ויעדים.