העלייה החדה בהיקפי העבודה מהבית מאפשרת לעובדים בחברות שמאפשרות עבודה מהבית באופן מלא (כל ימות השבוע) לעבור לגור במדינה אחרת ולהמשיך לעבוד במקום עבודתם.
בין אם העובד רוצה להחליף אווירה, או שתמיד רצה לטייל, או שמדיניות החברה בה הוא עובד מעניקה לו גמישות רבה יותר, הוא יכול לשנות את מיקומו הגיאוגרפי, גם אם לתקופה מסויימת ולעבוד מרחוק מחו"ל.
בארה"ב יש חברות שעברו לעבודה מהבית באופן מלא ובכך חסכו את עלויות התקורה של המשרדים. במילים אחרות, התקדמות הטכנולוגיה, לחץ מצד העובדים והיכולת לחסוך עלויות לארגון, הפכו את העבודה מרחוק לתופעה נרחבת.
מסקר שנערך לאחרונה בארה"ב עולה, כי כשליש מהאוכלוסייה האמריקאית כבר עובדת מרחוק.
אלא שלא הכול ורוד. לניהול עובדים מרחוק יש את האתגרים היחודיים לו. בין השאר חשוב להקפיד על טיפול נכון בעובדים וטיפול נכון בטכנולוגיה יעודית כדי שזה יעבוד.
להלן 3 אתגרים שמנהלי משאבי אנוש מתמודדים איתם בנושא העובדים המרוחקים:
1 אתגרי תקשורת:
אחד האתגרים המרכזיים שמתמודדים איתם מנהלים ועובדים כאחד הוא היעדר תקשורת נכונה. זה יכול להיות תוצאה של שימוש בערוץ תקשורת שגוי, או שאין נוהל תקשורת מובנה.
כשכולם עובדים במשרד יש נהלים ברורים והמידע עובר בקלות. מנגד, ארגונים שעובדיהם עובדים מרחוק, צריכים להשתמש בכמה ערוצים בעת העברת המידע לכל העובדים.
לכן כדאי שלכל ארגון שהעבודה בו מתבצעת מהבית, יהיה יותר מערוץ תקשורת אחד. קיום ערוצי תקשורת מרובים יבטיח שהעובדים לא יחמיצו שום מידע חיוני. בנוסף, יש לאמץ הרגל של שליחת תזכורות לגבי אירועים קרובים ולהוסיף לכך שלט אונליין של ספירה לאחור.
2 ניהול זמן:
אתגר מסוג אחר שעלול להיות לעובדים מרחוק הוא ניהול זמן. בעיה של ניהול הזמן שאינו נכון מתרחשת כאשר אין שעות עבודה מוגדרות בבירור.
זה יכול להתרחש בארגונים בהם העובדים באותו צוות עובדים מאזורי זמן שונים, או כאשר בארגון מונהג לוח זמנים גמיש.
לכן יש להגדיר בארגון דרך נכונה לניהול נכון של זמן העבודה של העובדים ומעקב אחריו. בנוסף, יש להטמיע בעובדים את ההבנה שיש להם אחריות על ניהול הזמן שלהם.
הקושי למדוד ולנהל את זמן העבודה של העובדים מרחוק עלול להוביל בטווח הארוך למצב של חוסר פרודוקטיביות, החמצת מועדי-יעד ושחיקה.
יש מקרים בהם העובדים ממשיכים לעבוד במשך שעות ארוכות מכיוון שאין שעה מסוימת שבה הולכים הביתה. מצב זה עלול להוביל לשחיקה שמביאה איתה ירידה בפרודוקטיביות.
3 אתגר של תהליך עבודה מובנה:
ארגון שאין בו מבנה מוגדר של העבודה עלול לגלות שזהו מתכון לכישלון. מנהלי משאבי האנוש צריכים לוודא שהארגון מנוהל באופן שהפעילות העסקית מתנהלת על פי מבנה קבוע מראש.
בנוסף, יש לתעד היטב את תהליכי העבודה בארגון כך שלעובדים חדשים המצטרפים לארגון תהיה גישה בקלות לתיעוד העבודה ונהלי העבודה בארגון.