במהלך השנה שהסתיימה, שאופיינה במשבר הקורונה, הביאה לתפנית חדה בכל מה ששוק העבודה ועולם משאבי אנוש הכיר עד כה.
שנה זו אופיינה בהרבה מאוד לחץ וחרדה אבל גם להרבה שינויים חיוביים בהליכי העבודה, בשיטות העבודה, ובאופן שבו מתנהל שוק העבודה.
עובדים רבים כמו גם מעסיקים רבים נותרו מודאגים לגבי מקום העבודה שלהם ולא פחות מכך, לגבי בריאות משפחתם.
עובדים רבים חשים כיום חוסר ביטחון תעסוקתי לגבי העתיד, גם אם מקום עבודתם נשמר והם יחזרו לעבוד בו. אחרי הכול, המשבר יצר תחושה שאין יותר קרקע בטוחה וכי כל יום העולם יכול להתהפך.
בה בעת, המשבר גרם למעסיקים רבים להבין את החשיבות הרבה של העובדים לקיומו וקידומו של העסק, ואת שותפות הגורל של המעסיק והעובד שלמעשה נמצאים באותו מתרס אף שלא תמיד זה נראה כך.
בתוך כל המצב הזה, מנהלי משאבי האנוש הם אלה שצריכים להתמודד עם השינויים, ולענות על השאלות וההתלבטויות של העובד ושל המעסיק גם יחד.
במילים אחרות, מחלקת משאבי אנוש ניצבת כיום בקו החזית של הארגון. כעת, לקראת תום המשבר, מנהלי משאבי האנוש הם אלה שעליהם מוטל לכוון ולנווט את המנהלים והעובדים כאחד אל עבר עתיד טוב ובטוח יותר.
להלן 2 מגמות חשובות שמנהלי משאבי האנוש יצטרכו להוביל השנה:
1 אימוץ טכנולוגיות דיגיטליות והרחבת קווי התקשורת ונפחי העברת המידע:
לאור המעבר המאסיבי לעבודה מהבית, יצטרך כל ארגון לתגבר את קווי התקשורת ואבטחת המידע בין שרתי הארגון לכל אחד מהעובדים.
החל מעובדי הייטק ועד מוקדי שירות לקוחות וענפים רבים נוספים, כולם יצטרכו לוודא שלכל עובד ועובדת יש גישה אל מאגרי המידע של הארגון. המשמעות היא שארגונים יצטרכו לעבור במהלך השנה הקרובה טרנספורמציה דיגיטלית מאסיבית.
2021 תכנס כנראה לספרי ההיסטוריה של שוק העבודה, כשנה שבה התרחש המהפך הדיגיטלי מרחיק הלכת ביותר, שבמסגרתו מטופלים כל התהליכים והמשימות על ידי מחשבים, והחיבור הדיגיטלי בין כל אנשי הארגון יעבור מהפך משמעותי ביותר.
מנהלי משאבי האנוש יהיו אלה שיצטרכו לנצח על המקהלה הזאת: לוודא שקיימות התאמה ותאימות בין כל תוכנות והטכנולוגיות העדכניות ביותר ולהשתמש בהן בצורה נכונה.
כל נושא לוחות הזמנים, ראיונות מקוונים, הערכה באמצעות טפסים דיגיטליים ושירותים אחרים, הכול יעבור לעולם הדיגיטלי ויתבצע באמצעות כלים דיגיטליים. לא רק שזה יקל על העבודה אלא זה יהפוך כל ארגון ליעיל יותר וחכם יותר.
2 תוכניות רווחה רגשיות:
במהלך 2020 יש לא מעט עובדים שחלו בקורונה ונותרו עם תופעות לוואי, אחרים איבדו קרובי משפחה, רבים נאלצו להשאר בבידוד תקופות ארוכות במנותק מבני משפחתם, ואחרים נאלצו לראות את קרובי משפחתם מאבדים את העסק אותו הקימו בעשר אצבעות.
בשנה הקרובה יהיה על מנהלי הרווחה לדאוג במידה רבה לצרכי הרווחה של עובדיה לרבות צרכים רגשיים.
אם לפני 2020 היו הרבה פחות בעיות רגשיות לעובדים, הרי שכעת, עם תום המשבר, כשהעננים יתחילו להתפזר, ימצאו מנהלי הרווחה עובדים רבים במצבים נפשיים לא פשוטים.
מנהלי הרווחה יצטרכו לקיים תוכניות רווחה שמטרתן תהיה להתמודד עם הקשיים הרגשיים לרבות דכאון, חרדה ולחצים נפשיים. לכן הכרחי לשלב בארגון תוכניות המיועדות לרווחה רגשית.
ככל שהעובדים יצאו ממצבי הלחץ הללו ויהיו רגועים יותר, כך התפוקה שלהם תהיה גבוהה ואיכותית יותר.
יתרה מכך, עובדים שהארגון שלהם דואג לרווחתם האישית גם יהיו נאמנים יותר, חרוצים יותר ובעלי מוטיבציה גבוהה יותר.