עבודה מהבית או עבודה מרחוק (מסניף מרוחק, מבית הקפה, מהפארק וכו) הפכה זה מכבר ל(כמעט) נורמה רווחת חדשה ביחסי עובד מעסיק.
מחקרים שבוצעו בארה"ב מצביעים על כך שבארה"ב עלה מספר העובדים מהבית (העובדים המרוחקים) בכ-159 אחוזים משנת 2005 עד שנת 2017.
עוד עולה ממחקרים אלה, כי אשתקד עבדו כ-70% מהעובדים בכל העולם מרחוק (בעיקר מביתם) לפחות פעם אחת בשבוע.
על פני השטח נראה כאילו האפשרות לעבוד מהבית היא הטבה חשובה לעובדים: זה מאפשר להם להימנע מבזבוז זמן יקר בנסיעות ממושכות, להשיג איזון בין חיים לעבודה ולתכנן את זמן העבודה בדרך שמתאימה להם.
אבל היתרונות הגלומים בשיטת העסקה זו הם לא רק של העובדים שעובדים מרחוק. גם לארגון טומנת שיטת העסקה זו כמה יתרונות.
לדוגמה, חברות שמאפשרות לעובדיהן לעבוד מהבית מדווחות על שיעורי תחלופה הנמוכים בכ-25% לעומת חברות שלא מאפשרות עבודה מהבית.
בנוסף על כך, חברות שמאפשרות עבודה מדווחות על תפוקה גבוהה יותר ובה בעת עלויות תקורה נמוכות יותר לעומת חברות שלא מאפשרות עבודה מהבית.
מנגד, אף על פי שעובדים רבים דורשים לקבל את האפשרות לעבודה מהבית, ואף שיותר ויותר מעסיקים כבר מרגישים בנוח עם העסקת עובדים מהבית, יש לשיטה זו כמה חסרונות שהארגונים צריכים להיערך כדי להתמודד איתם:
1 עובדים רבים שעובדים מהבית טוענים כי הבדידות היא אחד האתגרים הגדולים בעבודה מהבית, כמו גם שיתוף פעולה ותקשורת בין עובדים.
2 מחקרים שבוצעו בארה"ב מראים כי כ-40% מהעובדים שעובדים מהבית טוענים כי הם כמעט אף פעם לא נעזרים או לא יכולים להיעזר במשאבי האנוש של החברה.
מצב זה מהווה בעיה מהותית עבור צוות משאבי האנוש, שכן הוא מציב בפני מנהלי משאבי האנוש אתגר גדול בשימור העובדים המרוחקים, ושמירה על שביעות רצונם ומחוברותם לארגון.
אחד הפתרונות לכך הוא מינוף הטכנולוגיות שהופכות יותר ויותר נגישות לצורך העסקת עובדים מהבית. הודות לטכנולוגיות אלה, יכול צוות משאבי האנוש להעניק שירות לעובדים מרחוק ומאפשר להם לבקש עזרה במקרי הצורך.
להלן 2 דרכים שמאפשרות למנהלי משאבי האנוש לספק שירות מעולה לכל העובדים, כולל העובדים המרוחקים שעובדים מהבית או מסניף מרוחק:
1 ספקו לעובדים המרוחקים בסיס ידע הניתן לגישה קלה ומותאם אישית:
ככל שטכנולוגית הענן מתקדמת, כך פוחת הצורך בהגעתם הפיזית של העובדים לארגון. כמו כן פוחת הצורך של העובדים להגיע למשרד לצורך קבלת שירות ממשאבי האנוש.
כל עוד העובדים המרוחקים נאלצים ליצור עם משאבי האנוש קשר באמצעות הטלפון, הדואר האלקטרוני, הווטסאפ וכו, יש סיכוי גבוה שהם ימנעו מכך ולא יטרחו. מצב זה עלול להותיר אותם לא מרוצים ומנותקים.
לעומת זאת, ארגון שמאמץ פתרונות של פלטפורמות מבוססות ענן לאספקת שירותי משאבי האנוש, יכולים להעביר בצורה ישירה, כל סוג של מידע שהעובדים עשויים להזדקק לו.
הגישה למאגר ידע משותף מאפשר לעובדים מרחוק לבצע חיפוש במנוע החיפוש של הפלטפורמה, או לבחור בקטגוריה המתאימה, ולסרוק מאמרים קשורים כדי למצוא את מה שהם מחפשים.
יתר על כן, יש פלטפורמות שמאפשרות למשאבי האנוש ליצור בסיס ידע מותאם אישית עבור כל עובד, ולהציג רק את המידע הרלוונטי ביותר עבורו, כמו לדוגמה, מדיניות ונהלים ספציפיים למיקום או לחוזה.
2 ספקו לעובדים המרוחקים כמה ערוצי תקשורת לצורך רמת היענות גבוהה:
שימוש בפלטפורמות מבוססות ענן להענקת שירותי משאבי האנוש מקלה על העובדים ליצור קשר עם משאבי אנוש באופן שהכי נוח להם.
יש לכך חשיבות רבה נוכח העובדה שהם לא תמיד יכולים למצוא את המידע שהם מחפשים, ולפעמים יש להם שאלות או חששות מורכבים.
בסיס הידע האגור בפלטפורמות מבוססות הענן מאפשר לעובדים המרוחקים יכולים ליצור קשר עם מנהלי משאבי האנוש בלחיצת כפתור.
לאחר מכן ניתן לנתב אוטומטית את בקשתם לאדם המתאים בצוות משאבי האנוש ולאפשר לו להגיב במהירות האפשרית.
כלי זה יכול לסייע למנהלי אנוש להבטיח שהם מספקים את אותה רמת שירות ותמיכה לעובדים מרוחקים כמו לעובדים במשרד, שיכולים להיכנס למשרדם.
בדרך זו, העובדים מהבית לא צריכים להיות במצב של חוסר ודאות האם האימייל שלהם הגיע אל משאבי האנוש, האם מישהו קרא אותו, מטפל בבקשתו וכו. הם יכולים להיות בטוחים שבקשותיהם מטופלות בזמן.
זאת ועוד, פתיחת ערוצי תקשורת מרובים יכולה להועיל לא רק לעובדים מהבית אלא גם לעובדי המשרד.
יש עובדים שאף שהם נמצאים פיזית באתר המעסיק, הם מעדיפים לטפל בסוגיות המעסיקות אותם (בנוגע לתחומי משאבי האנוש) באמצעות חיפוש מאגרי המידע על פני שיחה פנים אל פנים עם צוות משאבי האנוש.