בהנתן הסביבה העסקית המשתנה תדיר, אחת התכונות המרכזיות הדרושות לארגונים, היא היכולת של העובדים והמנהלים שלהם להסתגל במהירות לשינויים.
חשוב לציין כי היכולת והמיומנות להסתגל במהירות לשינויים אינה הישג חד פעמי אלא תהליך מתמשך.
ככל שהעובדים והמנהלים יתרגלו את המיומנות הזאת ויפתחו אותה, כך הם יהיו מוכנים טוב יותר לקראת צמיחה ושגשוג בעולם הארגונים המשתנה מהירות וללא הרף.
היכולת להסתגל במהירות לשינויים היא מיומנות שניתן לרכוש ולפתח לאורך זמן. מיומנות זו היא בעלת ערך רב בסביבת העבודה המהירה והמתפתחת של היום.
להלן 11 צעדים שמאפשרים להקנות לעובדים ולמנהלים את היכולת של הסתגלות מהירה לשינויים:
1 שינוי דפוסי חשיבה:
פיתוח יכולת הסתגלות מהירה לשינויים מתחילה בשינוי דפוסי חשיבה. יש לעודד את העובדים לאמץ את השינוי כחלק טבעי מהעבודה והחיים במקום להתנגד לו. חשוב שהעובדים יבינו ששינוי יכול להביא הזדמנויות לצמיחה ולמידה.
2 מודעות עצמית:
יש להתחיל בהבנת התגובות של העובדים לשינוי. יש לעודד את העובדים לברר עם עצמם, איך הם בדרך כלל מגיבים כאשר הם מתמודדים עם משהו חדש או בלתי צפוי. מודעות עצמית היא הצעד הראשון בפיתוח יכולת הסתגלות מהירה לשינויים.
3 למידה מתמשכת:
על העובדים להשאר סקרנים ולהתחייב ללמידה לכל החיים. יש לעודד אותם לחפש מידע ולרכוש מיומנויות חדשות באופן קבוע. זה לא רק שומר אותם מעודכנים אלא גם מאפשר להם להרגיש נוח יותר עם רעיון השינוי.
4 גמישות:
חשוב שהעובדים יהיו פתוחים לנסות גישות שונות לפתרון בעיות וקבלת החלטות. עליהם להבין שלעתים קרובות יש יותר מדרך אחת להשיג מטרה. גמישות בחשיבה ובפעולות היא המפתח.
5 אינטליגנציה רגשית:
יש לעודד את העובדים לפתח את האינטליגנציה הרגשית שלהם, הכוללת מודעות עצמית, ויסות עצמי, אמפתיה ומיומנויות חברתיות. אינטליגנציה רגשית עוזרת לעובדים לנהל מתח ולנווט בקשרים בין אישיים בתקופות של שינוי.
6 ניהול זמן:
יש לעודד את העובד לנהל ביעילות את הזמן ואת סדרי העדיפויות שלהם. כאשר מתרחש שינוי, זה יכול לשבש את השגרה.
ניהול זמן יעיל עוזר לעובדים להסתגל על ידי כך שהם מקצים את הזמן הדרוש להתמודדות עם אתגרים חדשים.
7 בניית חוסן:
חוסן הוא היכולת להתאושש מנסיגות וכישלונות. ניתן לטפח אותו באמצעות תרגולים כמו מיינדפולנס, מדיטציה ופעילות גופנית, שמפחיתים מתח ומגבירים את החוזק המנטלי והרגשי.
8 כישורי פתרון בעיות:
יש לעודד את העובדים לחדד את כישורי פתרון הבעיות שלהם. כאשר מתרחשים שינויים, לעתים קרובות יש בעיות שצריך לפתור אותן.
יש להנחות את העובדים לתרגל פירוק בעיות מורכבות לחלקים קטנים יותר, הניתנים לניהול ולמציאת פתרונות.
9 מיומנויות תקשורת:
תקשורת יעילה חיונית בתקופות של שינוי. יש להנחות את העובדים ללמוד לתקשר את המחשבות והרגשות שלהם בצורה ברורה ועל ידי הקשבה פעילה לאחרים. תקשורת שגויה יכולה להוביל להתנגדות לשינוי.
10 תכנון אדפטיבי:
יש להנחות את העובדים לאמץ שיטות ניהול ותכנון פרויקטים אג'יליים. מתודולוגיות אלו מדגישות גמישות והתאמה, ומאפשרות לעובדים להגיב במהירות לנסיבות משתנות.
11 לקיחת סיכונים:
יש להעביר לעובדים מסר שהם אינם צריכים לפחד או לחשוש מפני לקיחת סיכונים מחושבים.
לפעמים, הסתגלות לשינוי מחייבת לצאת מאזור הנוחות. יש לעודד את העובדים להעריך את הסיכונים ואת התגמולים הפוטנציאליים ולעודד אותם לקחת סיכונים סבירים.