שיתוף

כל ארגון חייב לטפח תרבות ארגונית של לקיחת אחריות ותחושה של אחריות בכל הרמות ובכל דרגי החברה, ובראש ובראשונה של המנהלים.

לקיחת אחריות כרוכה בקידום תקשורת פתוחה, הצבת ציפיות ברורות והטלת אחריות על המנהלים על החלטותיהם ומעשיהם.

הכשרה בנושאי מנהיגות ואחריות יכולה לתרום לתרבות ארגונית חיובית שבה העובדים מרגישים מועצמים, בעלי מוטיבציה ובטוחים במנהיגיהם.

מנהלים שלא מצליחים או לא רוצים לקחת אחריות על מעשיהם או על תוצאות החלטותיהם, עלולים לגרום להשלכות שליליות משמעותיות ומרחיקות לכת עבור החברה כולה.

חוסר אחריות הוא גורם שמערער את האמון של העובדים בהנהלה, שוחק את מורל העובדים ופוגע באפקטיביות הכוללת של הארגון.

להלן 10 נזקים שעלולים להתרחש כאשר מנהלים אינם לוקחים אחריות על פעולותיהם ועל התוצאות הכושלות של החלטותיהם:

1 שחיקת אמון:

עובדים מאבדים אמון בהנהגה הניהולית כשהיא מסירה מעצמה אחריות. ההשלכות של שחיקת האמון הן הפחתת מחוברות העובדים, ספקנות כלפי היכולת של ההנהלה להנהיג והשפעה שלילית על התרבות הארגונית הכוללת.

2 ירידה במורל העובדים:

עובדים עלולים להרגיש עצבניים ומדוכדכים כאשר הם קולטים שהמנהלים שלהם נמנעים מלקחת אחריות.

ההשלכות: שביעות רצון נמוכה יותר בעבודה, עלייה ברמות הלחץ וירידה במורל הכללי של הצוות.

3 אובדן אמינות:

מנהלים שלא לוקחים אחריות על מעשיהם מאבדים אמינות בעיני הצוות ועמיתיהם. השלכות: קושי להשפיע על אחרים, אתגרים ומכשולים ביישום שינויים וספקנות כלפי יוזמות עתידיות.

4 דינמיקת צוות לקויה:

חוסר לקיחת אחריות מצד מנהלים עלול ליצור סביבת עבודה רעילה שבה העברת האשמה הופכת לנורמה.

ההשלכות: הגברת קונפליקטים בין העובדים, ירידה בשיתוף הפעולה ופגיעה באפקטיביות הצוות.

5 מכשול בפני חדשנות ולקיחת סיכונים של עובדים:

כאשר מנהלים נמנעים מלקחת אחריות, העובדים יהססו לקחת סיכונים או להציע רעיונות חדשניים.

ההשלכות: פחות יצירתיות או היעדר יצירתיות, החמצת הזדמנויות לשיפור ותרבות שחונקת חדשנות.

6 תחלופה מוגברת:

עובדים עלולים להחליט לעזוב את החברה כאשר הם רואים חוסר לקיחת אחריות בקרב המנהלים. השלכות המצב הזה הן שיעורי תחלופה גבוהים יותר, עלויות גיוס והכשרה מוגברות ואובדן ידע ארגוני.

7 התנגדויות לשינויים:

היעדר לקיחת אחריות מצד המנהלים עלול להוביל לספקנות מצד העובדים ולהתנגדותם בעת יישום שינויים ארגוניים.

ההשלכות שעלולות להות לכך כוללות אימוץ איטי יותר של יוזמות חדשות, קושי בניווט שינויים והחמצת הזדמנויות לשיפור ארגוני.

8 השפעה שלילית על מוניטין החברה:

לקוחות, שותפים ומשקיעים, עלולים לראות את החברה בצורה שלילית אם המנהלים נמנעים מלקיחת אחריות.

ההשלכות שיהיו לכך כוללות פגיעה במוניטין של החברה, אובדן פוטנציאלי של הזדמנויות עסקיות וקשיים במשיכת כישרונות מובילים.

9 ירידה בפרודוקטיביות:

תרבות ארגונית של אי לקיחת אחריות עלולה להוביל לירידה במוטיבציה ובפרודוקטיביות.

ההשלכות שיש לכך כוללות החמצת דדליינים, ביצועים לא אופטימליים והשפעה שלילית על היעילות  הכוללת של הארגון.

10 חוסר פיתוח מקצועי לעובדים:

מנהלים שמתחמקים מלקיחת אחריות עלולים להזניח הזדמנויות לפיתוח עובדים ולחניכה. ההשלכות שיש לכך כוללות פחות צמיחה מקצועית של עובדים, מגבלה על פיתוח מיומנויות וכוח עבודה פחות מיומן ופחות מסוגל לפתור בעיות.

סדנת עולם העבודה החדש

אין תגובות

השאר תגובה