בשקט בשקט, מאחורי הקלעים ובלי שמישהו תכנן זאת, הפך תפקידם של מנהלי ומנהלות הרווחה בארגון, לאחד מעמודי התווך של מחלקת משאבי האנוש.
המציאות בשטח מראה, כי מנהלי ומנהלות הרווחה (או כפי שהם נקראים בחברות רבות – מנהלי ומנהלות הכייף בארגון), הפכו לאלה שאחראים בין השאר על האפשרות של הארגון למשוך אליו טלנטים מבוקשים ולשמרם, ובה בעת לשפר עוד ועוד את מותג המעסיק.
רווחת העובדים בארגון, האושר שלהם ותחושת הכייף שאיתה הם מתחילים את יום העבודה – בין אם הם עובדים מהבית או במשרד – מושגת בעמל רב והיא לא מובנת מאליה.
בעשורים הקודמים, הנהלות של חברות נהגו להניח כמובן מאליו, שאם עובד מקבל שכר שהוסכם עליו ושהוא מתקדם על פי נוסחת קידום מסויימת, הוא אמור להיות מאושר במקום העבודה.
מאז חלפו שנים רבות, במהלכן נוצר פער מיומנויות ומחסור בעובדים. בד בבד הגיעו אל שוק העבודה דורות חדשים של עובדים שרוצים להיות מאושרים במקום העבודה, מסיבות שאינן בהכרח קשורות לסיבות המסורתיות.
כל אלה יצרו את הקרקע הפורייה לעלייתם המטאורית של תפקידים חדשים במשאבי אנוש. אחד מהם הוא תפקיד מנהל\ת רווחה ו\או מנהל\ת כייף בחברה.
לכאורה נראה שתפקיד זה לא כולל משימות מורכבות או מאתגרות במיוחד, אבל המציאות היא שונה ממה שנראה על פני השטח.
תחומי האחריות הספציפיים יכולים להשתנות בהתאם לתרבות ולמטרות החברה. אבל אחד היסודות הקבועים בה הוא טיפוח מעורבות ומחוברות העובדים, קידום פעילויות לבניית צוות מגובש ושיפור המורל במקום העבודה.
חשוב לציין שהתפקיד 'מנהל\ת רווחה', או 'מנהל\ת הכייף' עשוי להיות ספציפי לחברות או לתעשיות מסוימות, ולכן, תחומי האחריות יכולים להשתנות במידה משמעותית מענף לענף.
להלן מבט מקרוב על 10 נקודות מפתח שכולל תפקיד מנהל\ת הרווחה או מנהל\ת הכייף והכישורים הנדרשים:
1 ארגון אירועי עובדים:
מנהל\ת הרווחה (או מנהל\ת הכייף), אחראי\ת על תכנון וביצוע אירועי עובדים ופעילויות שונות שמטרתן קידום לכידות הצוות, חגיגת הישגים של עובדים בודדים או של הצוות כולו (או המחלקה) ויצירת הזדמנויות לאינטראקציה חברתית.
זה עשוי לכלול ארגון אירועים לבניית צוות, ארגון מסיבות, אירועים וימי גיבוש, פעילויות ספורט ואירועים רבים נוספים.
2 מעורבות ומחוברות עובדים:
התפקיד כולל פיתוח יוזמות להגברת מעורבות העובדים, מחוברותם לארגון, ושביעות הרצון שלהם. זה יכול לכלול תכנון תוכניות המעודדות השתתפות עובדים, הכרה בהישגי העובדים ותגמול על הישגים אלה, ואיסוף משוב לשיפור מתמיד של סביבת העבודה.
3 בריאות ורווחה:
מנהל\ת הרווחה (או מנהל\ת הכייף בארגון) מפקחים על יוזמות הקשורות לבריאות העובדים ולרווחתם.
זה יכול לכלול יישום תוכניות בריאות, ארגון תוכניות כושר גופני או פעילויות הפחתת מתח, קידום איזון בין עבודה לחיים אישיים, ויצירת מקורות לתמיכה בבריאות הנפשית והפיזית של העובדים.
4 תקשורת ושיתוף פעולה:
בין המיומנויות הבולטות הנדרשות למנהל\ת הרווחה (או בכייף) בולטת מיומנות התקשורת ושיתוף הפעולה.
אלו הן מיומנויות אפקטיביות החיוניות עבור מנהל\ת הרווחה (או הכייף). הנושאים בתפקיד זה צריכים לתקשר היטב עם העובדים, כדי להבין את העדפותיהם, ולשתף פעולה עם מחלקות או צוותים שונים כדי לתאם אירועים ויוזמות בהצלחה.
5 יצירתיות וחדשנות:
התפקיד דורש חשיבה יצירתית וחדשנית לצורך פיתוח פעילויות ייחודיות ומרתקות המתאימות לתרבות הארגונית של החברה. מנהל הרווחה (הכייף) בארגון חייב להיות מסוגל לחשוב מחוץ לקופסה כדי להביא רעיונות וחוויות חדשניים.
6 יכולת טובה של פתרון בעיות:
בעת ארגון אירועים או טיפול בדאגותיהם וחששותיהם של העובדים, עלולים להתעורר אתגרים. מנהל\ת הרווחה (הכייף) צריכ\ה להיות בעל\ת כישורים בולטים של פתרון בעיות בתוך זמן קצר, כדי לנווט בין המכשולים ולעבור אותם, וכדי למצוא פתרונות יצירתיים ולהבטיח תוצאה חיובית לעובדים.
7 יכולת טובה לבנות קשרים בינ-אישיים:
היכולת לבנות קשרים חיוביים עם עובדים ומנהלים היא חיונית למנהל\ת הרווחה (או הכייף).
עליהם להיות נגישים, להוטים לבצע את תפקידם במסירות ובעלי יכולת להתחבר לאנשים בכל רמות הארגון. כמו כן, בעלי תפקיד זה צריכים להיות מיומנים בטיפוח תחושת קהילה והכלה.
8 בעלי יכולת הסתגלות וגמישות:
התפקיד דורש התאמה של תוכניות המבוססות על נסיבות משתנות או מצבים בלתי צפויים. מנהל\ת הרווחה או הכייף, צריכים להיות גמישים, בעל יכולת הסתגלות מהירה למצבים משתנים ובעלי יכולת להתאים את לוחות הזמנים של האירועים או הפעילויות לפי הצורך.
9 בעלי יכולת לנהל פרויקטים:
כישורי ניהול פרויקטים חזקים הם בעלי ערך רק לבעלי תפקיד זה. עליהם לתכנן ולבצע כמה אירועים בו זמנית. זה כולל קביעת לוחות זמנים, ניהול תקציבים, תיאום לוגיסטיקה והבטחת תפעול חלק של אירועים.
10 בעלי להט ליצירת מקום עבודה מהנה שיש בו רווחת עובדים מפותחת:
למנהלי הרווחה או הכייף צריך להיות להט אמיתי ליצירת סביבת עבודה מהנה ולקידום רווחת העובדים. הם צריכים להיות נלהבים, אנרגטיים ומסוגלים לעודד אחרים, לאמץ תרבות ארגונית של מקום עבודה חיובי ומהנה.