שיתוף

איתור המועמדים לעתודה ניהולית, מקרב מועמדים לתפקידים זוטרים, היא משימה לא פשוטה, אבל אין זה אומר שהיא בלתי אפשרית. כל מה צריך זה להחליט על שיטה שבאמצעותה יוכלו מנהלי משאבי האנוש ביחד עם המנהלים הישירים, להבחין בעובדים שמגלים כשרון ניהולי.

למעשה, המשימה לאתר את מנהלי העתיד, כלומר העובדים בעלי פוטנציאל ניהולי וכשרון מנהיגות, נמנית עם המשימות הקירטיות ביותר ויש להתחיל ליישם אותה כבר בעת איתור המועמדים לתפקידים מקצועיים (ולאו דווקא ניהוליים).

הצטרפות לעתודה ניהולית

בעת המיון והגיוס של מועמדים, חשוב מאוד לנסות לאתר מועמדים בעלי מאפיינים ותכונות ניהוליים, כדי שבבוא העת הם יוכלו להצטרף לעתודת המנהלים של הארגון.

מאחר שעובדים צעירים, בני דור המילניום מהווים בפועל את העתודה של הארגון לעתיד לבוא, הרי אך טבעי הוא שיש לאתר ביניהם גם את העתודה הניהולית של הארגון.

יתרה מכך, רבים מבני דור המילניום מביעים שאיפות הנוגעות לא רק להם עצמם אלא לחברה בכללותה ומבטאים מעורבות רבה בכל הנוגע לעתיד הארגון. לכן רבים מביניהם עשויים להתאים לתפקידי ניהול.

אין ספק שלא כל עובד יכול להיות מנהל. לא רק משום שארגון לא זקוק לכל כך הרבה מנהלים אלא בעיקר משום שלא כל אדם נולד עם תכונות של מנהיגות או אף עם השאיפה להיות מנהל.

עובדים רבים יכולים להצטיין ברמה המקצועית אבל אינם יכולים או שאינם מעוניינים להיות בתפקיד מנהל, שהינו תפקיד שונה לחלוטין מהתפקיד המקצועי.

במילים אחרות, לא כל עובד שמצטיין מבחינה מקצועית יכול להיות מנהל טוב. ועם זאת, רצוי מאד שמי שאותר כבעל תכונות ומאפיינים של מנהיג ובעל כושר ניהולי, יפגין גם הצטיינות ברמה המקצועית.

10 התכונות שצריכות להיות למנהל\ת טוב\ה:

1 מנהל טוב צריך להיות בעל יכולת לחשוב כמה מהלכים קדימה ולדעת למה לצפות כתוצאה מהמהלכים שהוא נוקט בהווה.

2 מנהל טוב צריך להיות אדם בעל יוזמה, תושייה ושאיפה להקדים את המתחרים. בניגוד לעובדים שנוטים לפעול רק בתגובה לפעולות ויוזמות של המתחרים.

3 מנהל טוב יכול להבין את המגמות וההתרחשויות בשוקי היעד של היחידה שבראשה הוא עומד ויודע לפעול בהתאם.

4 מנהל טוב מתכנן זמן רב מראש כל צעד שהוא יוזם, תוך חישוב החוזקות והחולשות של אותו צעד.

5 מנהל טוב יודע לצפות מראש מה הלקוחות של היחידה שלו יצטרכו בעתיד הקרוב והרחוק, יודע להגדיר מטרות כדי למלא את צרכי הלקוחות, ויודע לעודד את הצוות שלו ליזום רעיונות מתקדמים וחדשניים.

6 מנהל טוב לא מחכה להנחיות, הוראות ובקשות מהמנהלים שמעליו. הוא יודע לקחת סיכונים מחושבים ויודע לקחת אחריות על סיכון שלא הצליח.

7 מנהל טוב יודע לעודד את העובדים הכפיפים לו, ליזום רעיונות חדשים, יודע להנחות אותם איך להשיג מטרות בצורה הנכונה ויודע ללמד אותם איך להיות עצמאיים יותר בעבודתם.

8 מנהל טוב הוא מנהל שמפרגן הצלחה לעובדיו ויודע לא רק להוקיר את ההצלחות של הכפיפים לו אלא יודע גם לכוון אותם להגיע להצלחות אלה.

9 מנהל טוב הוא מנהל שיש לו תקשורת מצויינת עם העובדים הכפיפים לו, ובה בעת יש לו תקשורת מצויינת גם עם המנהלים הממונים עליו ועם אלה שמקבילים לו בדרגתם.

10 מנהל טוב לא מתבייש ולא חש שנופל מכבודו כאשר הוא לומד מעובד שהינו כפיף לו. להיפך. מנהל טוב יודע לעודד את העובדים שלו להיות טובים יותר ממנו בלי לחשוש למעמדו או לתפקידו.

 

כנס משאבי אנוש במגזר הציבורי

כנס פיתוח ארגוני

כנס AI למשאבי אנוש

כנס דיני עבודה

אין תגובות

השאר תגובה