החתירה למצוינות בעבודה, והפרפקציוניזם בעבודה, הם שני מושגים שלעתים קרובות מתערבבים זה בזה. אין ספק ששניהם כרוכים בשאיפה להשיג סטנדרטים גבוהים, אבל יש הבדלים מהותיים בין השניים.
הבדל מרכזי אחד הוא הלך הרוח שהעובדים מביאים איתם לעבודתם. עובדים השואפים למצוינות ניגשים לעבודתם מתוך אופטימיות והלך חשיבה המכוון לצמיחה, מתוך אמונה שהם יכולים לשפר ולפתח ללא הרף את כישוריהם ויכולותיהם.
לעומת זאת, עובדים פרפקציוניסטים עלולים לגשת לעבודתם עם חשיבה מקובעת, מתוך אמונה שהם חייבים לבצע כל חלק מהמשימה בצורה מושלמת מהרגע הראשון ובכל טעות הם רואים כישלון.
גישה כזאת עלולה להוביל לפחד מפני נטילת סיכונים וחוסר רצון לנסות דברים חדשים, דבר שעלול לחנוק כל יוזמה לחדשנות ויצירתיות במקום העבודה.
לכן, בעת גיוס עובדים חדשים, יש חשיבות רבה לכך שמנהלי משאבי אנוש יבינו את ההבדלים בין מצוינות לבין פרפקציוניזם.
להלן 10 הבדלים בין עובדים ששואפים למצויינות לבין עובדים פרפקציוניסטים:
1 היחס לטעויות:
עובדים מצטיינים ועובדים ששואפים למצויינות, מכירים בטעויות שהם עושים כהזדמנות להפקת לקחים, למידה וכתוצאה מכך צמיחה.
עובדים פרפקציוניסטים רואים בטעויות כישלונות. מאחר שהם שואפים לשלמות, הכשלון עלול לגרום להם לירידה במורל, ירידה בפרודוקטיביות, לעיתים עד לרמה של שיתוק או איבוד עניין בתפקיד.
2 הגדרת יעדים:
עובדים מצטיינים ששואפים למצויינות הם עובדים שמציבים לעצמם יעדים ריאליים ברי השגה, גם כאשר הם שואפים לעבור את היעדים שהוצבו להם על ידי הארגון.
מנגד, עובדים פרפקציוניסטים מציבים לעצמם סטנדרטים שלעיתים קרובות הם בלתי ניתנים להשגה, או שהם ניתנים להשגה אבל לא במסגרת לוחות הזמנים שהוקצבו למשימה.
3 מיקוד:
עובדים ששואפים למצוינות יודעים להתמקד בהתקדמות הפרויקט, ובשיפור תוך כדי ריצה תוך הפקת לקחים מטעויות במהלך ההתקדמות.
עובדים פרפקציוניסטים נוטים יותר להתמקד בתוצאות ללא רבב. כתוצאה מכך הם עלולים לעכב את התקדמות הפרויקט עד למצב של אי עמידה בלוחות הזמנים שנקבעו מראש.
4 גמישות והסתגלות מהירה:
עובדים שהם מצטיינים הודות לשאיפתם למצויינות הם עובדים גמישים שיכולים שיודעים להתאים את התקדמות המשימות שהם מבצעים, לנסיבות המשתנות ולהסתגל במהירות לשינויים תוך כדי ביצוע הפרויקט. הם רואים בצורך לבצע שינויים, אתגר מעניין ולא מכשלה.
עובדים פרפקציוניסטים הם בדרך כלל נוקשים ובלתי גמישים. עובדים פרפקציוניסטים מתקשים להסתגל לשינויים שמתרחשים תוך כדי ביצוע המשימה או הפרויקט ועלולים להכשל בביצוע המשימה בגלל אותה נוקשות ובגלל חוסר היכולת להסתגל.
5 הערכה עצמית ובטחון עצמי:
לעובדים מצטיינים השואפים כל הזמן למצויינות יש רמה בריאה של הערכה עצמית ובטחון עצמי, שמאפשרים להם להגיע להצלחות.
לרוב העובדים הפרפקציוניסטים יש רמה לא בריאה של ביקורת עצמית והערכה עצמית נמוכה שבמקרים רבים מונעות מהם להגיע להצלחות.
6 מוטיבציה:
עובדים מצטיינים השואפים למצויינות הם בדרך כלל עובדים שמונעים מהרצון להצליח ולהשתפר.
עובדים פרפקציוניסטים הם עובדים שבדרך כלל מונעים מתוך פחד מכישלון וחרדה מפני אי עמידה בסטנדרטים גבוהים.
7 שביעות רצון וסיפוק בעבודה:
עובדים מצטיינים השואפים למצויינות חשים סיפוק מהשגת יעדים ובהתקדמות שלהם דבר שמגביר את המוטיבציה שלהם להמשיך והצליח.
עובדים פרפקציוניסטים חשים בדרך כלל חוסר שביעות רצון גם לאחר השגה מרשימה של יעדים, משום שהם מתמקדים בפרטים הלא מושלמים של עבודתם.
8 ניהול זמן:
עובדים ששואפים למצוייינות נותנים עדיפות לניהול זמן וליעילות.
עובדים פרפקציוניסטים עלולים להשקיע יותר מדי זמן בפרטים שוליים שיש לתת להם עדיפות נמוכה, ולגרום בכך לעיכובים בלוחות הזמנים.
9 שיתוף פעולה:
עובדים ששואפים מצויינות הם עובדים שנוטים לעבוד היט בצוות תוך שיתוף פעולה.
עובדים פרפקציוניסטים בדרך כלל אינם סומכים על עמיתיהם שיגיעו לתוצאות מושלמות ולכן עלולים להעדיף לעבוד לבד כדי להבטיח שליטה מלאה על התוצאה.
10 הנאה מהעבודה על כל שלביה:
עובדים בעלי שאיה למצויינות נהנים ממהלך המשימה, כלומר מתהליך העבודה לקראת השגת המטרה.
עובדים פרפקציוניסטים עלולים שלא ליהנות מהתהליך בגלל הפחד לטעות או לא להגיע לשלמות.