עובד נוסף עזב אתכם? אתם שוברים את הראש איך יכול להיות שעובד שהוצע לו שכר גבוה יותר בכל זאת מעדיף להתפטר? יש מספר מהלכים שמנהלים עושים בעבודה שגורמים לעובדים לתפוס את מקום העבודה כלא רציני, לא אמין, לא נעים וחסר תקווה. הדברים האלה גורמים להם להבין שלטווח הארוך הם לא ישארו כאן.
מאחר שפעמים רבות אנחנו יודעים איך לעשות את הדברים נכון על ידי למידה מטעויות, שלנו ושל אחרים, הבאנו בפניכם עשרה מקרים שלא תרצו להימצא בהם:
- אל תזרקו אותם למים, ואם כן אז עם גלגל הצלה. בין אם מדובר בעובד חדש ובין אם עובד ותיק שקיבל תפקיד חדש, אל תחשיבו את אותו עובד כחלק ממצבת כוח האדם היומית. העובד החדש לא אמור בימיו הראשונים בעבודה (כמובן תלוי בתפקיד) להביא תועלת עסקית. העובד יהיה צמוד לעובד ותיק ומצליח, גם אם זה אומר שאותו חונך לא יעשה כלום מלבד היותו חונך. גם אם אין מספיק עובדים שישמשו חונכים באופן יומיומי, עדיף שהעובד החדש ייצפה במתרחש, יסייע במשימות קטנות ופשוטות ולא יכנס לתפקיד. ככלל, עריכה מראש של תוכנית חניכה מסודרת תמנע את מצב כזה ותגרום לעובדים להעריך אתכם ואת מקום העבודה.
- אל תבדלו את העובד מכלל הארגון. גם אם מדובר בעובד זוטר או בעובד במחלקה קטנה, דאגו לחיבור עם כלל הארגון. על העובד לדעת את הגדרת תפקידו, תפקידה ותרומתה של המחלקה בה הוא עובד לארגון.
- אל תתנו לעובד משימות לא ברורות ולא מוגדרות. הסבירו בפירוט לעובד את מטרת המשימה, את הדרך הנכונה לביצועה ואת תרומתה לארגון.
- לעולם אל תשדרו לעובד שאתם לא סומכים עליו. כי אם תשדרו לו את המסר הזה, המוטיבציה שלו תרד פלאים, הוא לא יבצע את המשימות כהלכה ובוודאי שלא יקח יוזמה בעתיד.
- מצד שני, אל תשדרו לו שהוא לבד. אל תפקידו בידיו משימה מורכבת או חדשה ואז תעבירו לו את המסר שאתם מצפים שיסיים אותה בתוך רבע שעה. במקרה של משימה שיש חשש שהוא יתקשה בה, קבעו לוח זמנים לעדכונים וכך תאתגרו אותו. אם תקבעו יחדיו שבתוך שעתיים עליו לעדכן אתכם בנעשה – זו גם תהיה הזדמנות לכוון אותו לביצוע נכון.
- אל תטילו על העובד למצוא פתרון לבעיות. בבעיות מורכבות שמציג העובד, שתפו אותו והניעו אותו להעלות פתרונות, מותר ורצוי לצפות אך אל תדרשו ממנו להביא את הישועה. האמינו שהוא פנה אליכם מתוך כוונה אמיתית למצוא פתרון, שכנראה הוא לא מצליח להגיע אליו בעצמו. הפנו אותו לגורמים מקצועיים בתוך הארגון או להתייעצות עם עמיתים.
- אל תסרבו לבקשות מיוחדות של העובדים מתוך עקרון או מכורח נהלים יבשים, וגם לא מתוך דאגה מטענות ובקשות מצד העובדים האחרים בעקבות האישור המיוחד שקיבל עובד אחר. עובד ביקש לצאת לחופשה ארוכה במיוחד? עובד ביקש לצאת מוקדם מהעבודה? אם לא מדובר בבקשות תדירות או שאי אפשר לעמוד בהן, עשו הכל כדי לבוא לקראתו. גם אם מדובר בהקרבה – היא תחזיר את ההשקעה וזה בדוק.
- אל תתעלמו מבעיות. השמועה אומרת ש? יש בעיות מקצועיות שחוזרות על עצמן? שתפו ודברו על הדברים עם העובדים, כי שקיפות מצביעה על רצינות, יושר והערכה כלפיהם. באותה המידה הם יעריכו אתכם בחזרה, גם אם הפתרון לבעיות אינו בידיים שלכם.
- אל תדחו הבטחות. הבטחה בדבר תוספת שכר, בונוס או אפילו ציוד מסוים שיקל על העבודה יוצרת ציפייה ותקווה מחודשת אצל העובד. יש מנהלים שבעקבות עומס דוחים את ההתעסקות הכרוכה בקיום ההבטחה, ונוהגים לדחות אותה עד כמה שאפשר, או לפחות עד התזכורת הבאה של העובד. שוב, תתפסו בעיני העובדים כלא רציניים, וככאלה שאי אפשר יהיה לסמוך עליהם בעתיד. הם לא ירצו להישאר במקום עבודה כזה, ודאי שלא לאורך זמן. הבטחתם? אז תקיימו.
- אל תשכחו ואל תתעלמו מאירועים בחייהם האישיים של העובדים. ימי הולדת, חתונה, הולדת נכד או חלילה מוות של קרוב משפחה. תשומת לב מן הסוג הזה לא עולה כסף, והיא עושה טוב לכל אדם. אתם לא רק אנשי מקצוע, אתם מנהלים עובדים, אז קודם כל היו בני אדם.