מנדי סתרלנד, יועצת ארגונית בחברת Steelcase לפתרונות משרדיים, הציגה את החשיבות של פיתוח תרבות ארגונית מוכוונת שיתוף פעולה collaboration-driven, בראיון למגזין HR Reporter.
אז השאלה הראשונה שנשאלת היא למה אנחנו בכלל צריכים לחתור לשיתוף, הרי יש כל כך הרבה מטרות חשובות יותר להצלחה העסקית של הארגון לא? ובכן לא. אנחנו בעידן שבו העובד פשוט לא יכול להצליח לבדו. כיום, עובדים נדרשים לטפל בבעיות חדשות, בעיות מורכבות יותר, הם נדרשים לעמוד בלוחות זמנים צפופים יותר. זה שוק עבודה שבו ליחיד או לגוף קטן אין סיכוי.
הצלחת הארגון תלויה בשיתוף, שיתוף שמניב ידע, כלים, רעיונות, מיומנויות חדשות, פרספקטיבה חדשה. היתרון של הארגון תלוי אך ורק במרכיב השיתוף הזה, בין הגורמים השונים, שכל אחד תורם לכלל. ארגונים זקוקים כיום לשיתוף פעולה יותר מבכל תקופה אחרת היות שמצד אחד אנחנו מדברים על שוק עבודה שמתאפיין בחברות גדולות ומבוזרות ומצד שני כמות המידע שזורם בארגון ומחוצה לו הוא עצום! וזה מחייב מדיניות של שיתוף.
קבוצות ויחידים בארגון נחשפים למידע חיוני בכל זמן נתון. יש להם ידע, כלים ואינטרס לסייע אחד לשני, כקבוצות או כיחיד, האתגר האמתי של הארגון הוא לייצר תרבות ארגונית שתעודד שיתוף פעולה כזה, שתהווה את הבסיס, אשר תתווה מפת הדרכים הארגונית.
כיצד מטמיעים תרבות ארגונית מוכוונת שיתוף?
קודם כל צריך לרתום את ההנהלה הבכירה. לא ניתן להטמיע – בהצלחה ולאורך זמן – תרבות ארגונית מבלי שזו תזכה בהכרה של המנהלים הבכירים ביותר. השלב הבא הוא כאמור לרתום מנהלים בדרגות ביניים ומנהלים זוטרים. צריך ליצור חזון ולשתף את העובדים והמנהלים בחזון הזה אבל לא בצורה מופשטת. החזון צריך להיות ברור עד כדי פירוק לדוגמאות קונקרטיות ולמשימות שביום יום.
החזון של שיתוף צריך לבוא לידי ביטוי בדרך שבא מתכננים ומעצבים את המשרד, מתכננים לוחות זמנים הכוללים פגישות ודיונים משותפים וכיו"ב. אם הארגון שואף לשיתוף בין יחידים ובים קבוצות (מחלקות, אגפים), זה צריך לבוא לידי ביטוי ברגע שנכנסים לחלל העבודה. זה צריך לבוא לידי ביטוי בתכנון המבנה, בסידורי הישיבה ואפילו בריהוט. כל ה-look & feel צריך לשדר שיתוף.
תרבות ארגונית שמעודדות שיתוף פעולה לא מתחילה ונגמרת בשיתוף מידע אלא היא מתחילה קודם, בסיוע והכוונה. אחת הדרכים היעילות ביותר להטמעת ערך השיתוף הוא תכנית מנטור. החיבור בין מנהלים ותיקים ומנוסים למנהלים צעירים או בין עובדים מנוסים לעובדים חדשים הוא דרך אפקטיבית להעביר ידע וכלים ובעצם 'לחנך' את הדור הצעיר בארגון לעבוד ביחד, לדעת שהם מקבלים אבל גם מתבקשים לתת בחזרה. כאן שוב צריך להתחיל מלמעלה, מההנהלה הבכירה, כדי שהמסר יעבור לכל החברים בארגון.