החלל הפתוח מהווה סביבת עבודה נורמטיבית לחלוטין, אולם כאשר בוחנים את השפעתה על תפוקת העובדים והפרודוקטיביות שלהם מבינים שיש התנגשות בחלל הפתוח.
החלל הפתוח (open space) משרת את הארגון המודרני בכל כך הרבה מובנים. ראשית, כל העלייה במחירי הנדל"ן מחייבת ארגונים לחשוב בצורה פרקטית וחסכנית על כל מטר רבוע. שנית, הדינאמיקה והקצב המואץ שבו הארגון פועל מחייב התנהלות דינאמית באשר לארגון המשרד (הוספת עמדות לתגבור צוות קיים, גיוס צוות זמני וכיו"ב).
לכן החלל הפתוח הוא כל כך נוח לשינויים המתבצעים חדשות לבקרים. וכמובן שיהיו מנהלים שיכריזו שחלל פתוח הוא לא רק פתרון לוגיסטי נוח וחסכני אלא שיש כאן אמרה: נט-וורקינג, שיתוף פעולה, שקיפות, חוסר היררכיה ועוד.
על פי סקר חדש שתוצאותיו פורסמו באתר משאבי האנוש HR Morning, כ-80% מהמשק מציע לעובדים שלו סביבת עבודה בחלל הפתוח.
זה כולל כמובן את החברות המובילות בעולם כמו גוגל ועד לחברות הזנק קטנות, עמותות ואפילו משרדים ממשלתיים. כולם ללא יוצא מן הכלל עברו או עתידים לעבור לסביבת עבודה בחלל הפתוח.
הבעיה נעוצה בחלל
על פי חברת העיצוב ג'נסלר, אשר ביצעה מחקר שנועד לבדוק את תפוקת העובדים בחלל פתוח, עולה כי חללים פתוחים לגמרי (ללא קירות או אפילו מחיצות הפרדה מאולתרות) – גורם לירידה משמעותית בתפקוד העובדים. מהמחקר עולה כי סביבת העבודה הפתוחה פוגעת ביכולת של העובדים להתרכז ולכן רמת הפרודוקטיביות של העובדים נפגעת במישור הכללי.
בנוסף, עובדים בחלל הפתוח נעדרים מהעבודה בתדירות גבוהה באופן משמעותי מעובדים אשר מבלים את יומם במשרד סגור. מתוך המחקר של של חברת ג'נסלר עולה שעובדים בחלל הפתוח נעדרים מפאת מחלה ב-62% יותר מעובדים המבלים את יומם במשרד סגור. נתון זה נלקח מירחון מקצועי שיוצא לאור בסקנדינביה תחת השם Environment and Health.
מהמחקר עולה כי העובדים שסובלים במיוחד מחלל העבודה הפתוח הם אותם עובדים שעברו ממשרד סגור או תא עבודה אישי לחלל הפתוח. אלה סובלים יותר מבעיות ריכוז ביחס לעובדים שעבדו אך ורק בחללים פתוחים. עורכי המחקר מסבירים שעבור מי שלא התנסה בעבודה בחלל שקט וסגור נוטה פחות לסבול או להתלונן על קשיי הריכוז כי הוא איננו יודע לשים את האצבע על מקור הבעיה ואילו עובדים שהתנסו בסביבת עבודה שקטה ואינטימית יותר לא יכולים להימנע מלערוך את ההשוואה.
כיצד מתמודדים עם בעיית הפרודוקטיביות בחלל הפתוח?
אם אין כל ברירה אחרת ומרבית העובדים נאלצים לעבוד בחלל הפתוח, יש לתכנן חללי עבודה נוספים/ חילופיים שבהם ניתן יהיה: להתרכז במשימות חשובות, לנהל שיחות מקצועיות דיסקרטיות, לקיים פעילויות הדרכה, חניכה, למידה או דיונים.
לעתים סביבת העבודה בארגון פשוט לא מאפשרת לכם לסגור חדר ישיבות, ספריה, חדר הדרכות וכיו"ב. ולכן הפתרון צריך להיות חיצוני. ניתן לשכור חדרים במבנה שבו ממוקם המשרד או במבנים סמוכים, אפשר לפנות לחברות השוכנות בבניין המשרדים ולהציע להם דמי שכירות בתמורה לשימוש במתקנים שלהם על בסיס זמני או קבוע. כמו כן, ניתן להשכיר חדרי ישיבות וחללי עבודה לתקופות קצובות (כמו לדוגמה תקופת פרויקט חשוב שאליו מצטרפים עובדי מיקור חוץ).
לסביבת העבודה שאתם מספקים לעובדים יש השפעה על המוטיבציה שלהם ועל שביעות רצונם מהעבודה באופן מודע אולם יש לה גם השפעה בלתי מודעת על התפוקה ובכלל על היכולת לממש את מלוא הפוטנציאל. עובד הסובל מקשיי ריכוז יתקשה פי כמה מונים לבצע את עבודתו על הצד הטוב ביותר בחלל הפתוח בעיקר עם הוא עמוס ורועש. לכן, סביבת העבודה עלולה להוביל לירידה בתפקוד, מה שיוביל לחוסר שביעות רצון המנהל, מה שיפגע בעמלות שלו…