סביבת עבודה בריאה היא סביבת עבודה בריאה לעסק. בין אם מדובר על הביטחון העצמי של העובדים (ביטחון שקשור באופן ישיר ועקיף לדימוי הגוף שלהם), ביטחון שבא לידי ביטוי בפרודוקטיביות ואפקטיביות בעבודה ובין אם מדובר על נוכחות פיזית מוגברת בעבודה שכן עובדים בריאים נעדרים פחות מפאת מחלה. עובדים שאינם מעשנים הם עובדים אפקטיביים יותר הן מבחינת ההספק שלהם ביום העבודה והן מבחינת מספר ימי העבודה שהם נותנים בפועל (עובדים מעשנים נעדרים בממוצע 5 ימים יותר מעובדים לא מעשנים והם עובדים בממוצע שעה אחת פחות בכל יום). אז איזה מנהל לא היה רוצה להכיל רפורמת בריאות אצלו בארגון?
יותר ויותר ארגונים מתחילים להכיר בחשיבות של סגנון סביבת עבודה בריאה כערבון לסגנון חיים בריא של העובדים, שכן העובדים נמצאים במקום העבודה בממוצע 9 שעות ביום, חמישה ימים בשבוע. אם מקום העבודה יספק להם סביבה בריאה, הם ינהלו סגנון חיים בריא.
רפורמת הבראה כמו כל רפורמת הבראה (לא משנה אם זו הבראה פיננסית או הברה במובן הפיזיולוגי והנפשי) היא תכנית מובנית וארוכת טווח. להלן 8 השלבים שמרכיבים את הרפורמה הבריאה בעבודה:
1. הצבת מטרה
2. הצבת יעדים על פי היכולות והצרכים של העובדים
3. הקצאת משאבים (בעיקר זמן וכסף) לטובת הפרויקט
4. מינוי מנהל פרויקט אד-הוק
5. פיתוח תכנית הבראה ארוכת טווח
6. תקשורת הפרויקט
7. השקת הפרויקט
8. ניהול והערכת הפרויקט באופן רציף ומתמשך
עלות הפרויקט
תכנית הבראה איננה בהכרח תכנית יקרה אבל היא חייבת להיות cost effective. ניתן ליזום פרויקטים גדולים במחירים זעומים אם משתמשים במשאבים שכבר עומדים לטובת הארגון כמו הסבת חדר עבודה, לחדר אימוני פילטיס למספר שעות בשבוע או ארגון קבוצת הליכה או ריצה בפארק סמוך למקום העבודה. אפשר להסב תקציב מזון ומשקאות קיים לתקציב בריאותי (לרכישת חטיפי בריאות או פירות במקום עוגיות או תה ירוק במקום תה רגיל וכיו"ב).
כארגון גדול יש לכם יתרון על פני לקוחות בודדים מול ספקים גדולים כמו משווקי מזון ומשקאות בריאים, משווקי ויטמינים, מועדוני כושר ועוד כך שבאמצעות שיתופי פעולה אתם יכולים להשיג הנחות והטבות משמעותיות ואפילו – ליהנות מהטבות בחינם. באמצעות שיתוף פעולה עם חברות המנסות להשיק שירות או מוצר חדש, אתם יכולים להשיג אותו ללא עלות תמורת פרסום בקרב העובדים ו/או פרסום באתר הבית או בפורטל הארגוני.
מטרת הפרויקט
כאשר מכילים רפורמת בריאות בעבודה יש לקשר את התהליך ישירות למטרות הארגון כך שהפרויקט יחזיר את ההשקעה כבר בטווח הקצר. כך למשל, אם הארגון נמצא בתהליך מיתוג בפני לקוחות קצה או שותפים עסקיים, הוא צריך לכלול את הפרויקט בתוכנית השיווק. באם ארגון נמצא לקראת גיוס עובדים המוני, הוא צריך להכיל את הפרויקט כחלק מאסטרטגיית הגיוס.
שיתוף פעולה עם העובדים ולטובת העובדים
כדי שתוכנית הבראה תצא לפועל ותצדיק את ההשקעה לאורך זמן יש כמובן צורך בשיתוף פעולה של העובדים. לכן, חשוב לשתף אותם לא רק בפעילות עצמה אלא בקבלת ההחלטות. באמצעות שאלונים, סקרים, קבוצות מיקוד וצוות היגוי בו חברים עובדים ממחלקות שונות ומקבוצות גיל שונות, ניתן להבין מהם הצרכים, האילוצים והציפיות של העובדים בארגון כדי לבנות תכנית ייעודית. כך למשל, אם יש בארגון קבוצה גדולה של מעשנים אשר מוכנים או אפילו רוצים להיגמל מעישון כדאי לפתוח קבוצת גמילה. אם העובדים מתגוררים בקרבת המשרד ומוכנים להחליף את הנהיגה באוטו ברכיבה על אופניים, אפשר לבנות מתקנים לנעילת אופניים וכן לבנות להם חדרי רחצה ומלתחות כך שהם יוכלו לשלב את הרכיבה לעבודה בכל ימות השנה ללא בעיות ואילוצים.