שיתוף

בתוך אינסוף שיטות הניהול, ההכשרות והקורסים שמיועדים להפוך מנהל למנהל טוב, יש כמה תכונות בסיסיות שיוצרות את ההבדלים המהותיים בין  מנהלים טובים למנהלים בינוניים או גרועים.

בין התכונות היותר חשובות של מנהלים טובים, בולטות היכולת והמוטיבציה של מנהלים טובים לגייס עובדים מצויינים ולטפח אותם. זהו הבדל מהותי משום שכלל האצבע הוא שמנהלים בינוניים יעדיפו לגייס עובדים בינוניים ומנהלים גרועים יעדיפו עובדים גרועים. אותו דבר אמור לגבי מנהלים בדרגות בכירות יותר, עד דרגות הסמנכ"לים והמנכ"ל, מנהלים בכירים טובים נוהגים למנות מנהלים טובים תחתם.

ניהול טוב הוא סך כל המאמץ שמשקיעים המנהלים ויכולות המנהיגות שלהם. אלו הם הגורמים שבסופו של דבר מניבים את קידום הארגון לעבר השגת מטרותיו. מנהלים טובים הם אלה שמהווים השראה לצוות או למחלקה שבניהולם, הם מטפחים פרודוקטיביות, ודואגים לקבל פידבק אמיתי וכן מהעובדים שתחת ניהולם.

למה זה חשוב? משום שכאשר המנהלים בארגון עומדים בסטנדרטים מחמירים של מנהלים מצויינים, שיעור נטישת העובדים ושיעורי תחלופת העובדים נשמרים על אחוזים נמוכים, רמת התפוקה של העובדים עולה, ורמת המוטיבציה של העובדים גבוהה משמעותית לעומת עובדים שמנוהלים על ידי מנהלים שלא עומדים בסטנדרטים.

מיהו אם כן מנהל טוב:

1. גיבוי לעובדים

מנהלים טובים לא חוששים לעמוד מול המנהלים שמעליהם ולהגן על הרעיונות והמאמצים של הקבוצה שתחת ניהולם. ובד בבד, הם לא תמיד ובאופן גורף יצדיקו את הצוות שלהם. במילים אחרות, הם נותנים גיבוי לעובדים שתחתם ומגנים על הרעיונות הטובים שלהם, אבל יש להם גם ביקורתץ עצמית כיד לדעת מתי הם טועים וצריכים לשפר.

2. זוכים לאמון הצוות

מנהל טוב הוא מנהל שהצוות שלו סומך עליו, בוטח בו ונותן בו אמון מלא. הוא לעולם לא יאפשר קיום של מניפולציות מצד העובדים כלפי עובדים אחרים, ולא יעשה מניפולציות בעצמו. הוא תמיד ימלא את ההבטחות לצוות, ולא יבטיח דברים שאינו יכול למלא.

3. מפשילים שרוולים ונותנים כתף

מנהלים טובים לא יושבים במגדל השן ומותירים את כל העבודה לעובדים תחתם. הם משמשים דוגמה אישית ועובדים שכם אל שכם עם העובדים שלהם. היכולת לעבוד יחד עם העובדים ובד בבד לשמור על המנהיגות, היא אחד העקרונות היסודיים שמבחינים בין בוס למנהיג. יתרה מכך, מנהלים טובים מבינים שכישלון הצוות הוא כישלון שלהם והצלחת הצוות מביאה להצלחה שלהם.

4. הכרת נקודות החוזק והחולשה של כל עובד

מנהל טוב זוכר בכל רגע ורגע כי לעובדים הכפיפים לו יש מטרות ושאיפות אישיות בנוסף למטרותיו ושאיפותיו של הצוות כקבוצה. מנהל טוב מכיר את נקודות החוזק והחולשה של עובדיו ויודע לכוון אותם אל נקודות החוזק, ולהתגבר על נקודות החולשה.

5. נוקטים בשקיפות

בכל הקשור להחלטות קריטיות, עדכונים לגבי פרויקטים גדולים ושינויים מהותיים בארגון, מנהלים טובים מעדכנים את הצוות שלהם. כנות ושקיפות מול הצוות, לא להסתיר דברים מהותיים שיכולים להשפיע על העובדים, הם חלק מהותי בבניית אמון ומנהיגות. למעט החלטות בעלות אופי של סודיות עסקית, מנהל טוב תמיד מתקשר לצוות שעובד תחתיו את כל המידע הרלוונטי, מוכן תמיד לענות על שאלות ולטפל בבעיות.

6. מעדיפים עובדים שיודעים יותר

מנהל טוב שואף תמיד לגייס עובדים שיודעים יותר ממנו ושיש להם יותר ניסיון משלו. הוא לא חש מאויים על ידי עובדים שיודעים יותר, להיפך. הוא יודע למנף את הידע שלהם להצלחת הצוות כולו. מנהל טוב יודע להקשיב לעובדים שלו, מסוגל לשפוט בצורה אובייקטיבית את איכות ההצעה שלהם לפעולה, ולפעול על פיה אם הוא מגיע למסקנה שזו הצעה מועילה, חכמה ומקדמת את מטרות הארגון.

7. אישיות כריזמטית

מנהל טוב יודע לסחוף אחריו את העובדים ולטעת בהם מוטיבציה, בגלל אישיותו, יכולות הניהול שלו, והיכולת שלו להציב לעצמו מטרות. הוא יודע להתוות את הדרך להשגת המטרות ולגרום לעובדים שתחת ניהולו לחתור להשגת המטרות הללו מכוח הכריזמה, השכנוע והידע שלו בחומר.

8. ויתור על האגו לטובת המטרה

מנהל טוב לא מקבל החלטות מוכוונת אגו. הוא לא חושש לשנות את דעתו או את הכיוון שאליו רצה להגיע ברגע שהוא מבין שטעה, גם אם מי שהפנה את תשומת ליבו לטעות הוא עובד שלו, בלי לחוש מאויים.

9. קשוב לביקורת

מנהל טוב לא בוחר לעבוד אך ורק עם יס-מנים, ומבין ש'אומרי הן' לא מקדמים את מטרותיו. הוא בוחר לעבוד עם עובדים מצויינים, שיש להם מספיק ידע וניסיון, שעליהם הם מסתמכים כשהם אומרים את דעתם האמיתית, גם כשהיא מנוגדת לדעתו של המנהל וגם כאשר יש להם ביקורת על שיטות עבודה.

10. יוזמה ותכנון קדימה

מנהיגים הם אנשים שמובילים את העובדים תחתם הודות לתכונות היזמות שלהם. הם מעדיפים ליזום התקדמות על פני תגובה לפעולות שבוצעו על ידי אחרים. במקרים שאין ברירה ועליהם לנקוט פעולות בתגובה להתפתחויות בשוק, הם מתכננים את התגובה כמה צעדים קדימה. כלומר, הופכים את התגובה ליוזמה. הם מנסים לצפות מה הלקוחות יצטרכו בעתיד, מציבים לעצמם כל בוקר מטרות חדשות, ומעלים לעצמם את רף הביצועים וההצלחות.

11. תקשורת חיובית ומועילה עם הצוות

מנהלים טובים יודעים איך לתקשר את המטרות לצוות שבניהולם. הם מתקשרים בגובה העיניים ולא מכוח הסמכות הרשמית שניתנה להם,  ויודעים להעביר לעובדים את חשיבות הפעולות שהם נדרשים לעשות.

סדנת עולם העבודה החדש

אין תגובות

השאר תגובה