"אני מאמין שארגון סטארט אפ הוא אחת הצורות הטובות ביותר להפוך את העולם למקום טוב יותר. כשאתם לוקחים קבוצת אנשים עם תמריץ כספי נכון ומארגנים אותם לסטארט אפ – אתם משחררים את הפוטנציאל האנושי בדרך שמעולם לא היתה אפשרית לפני כן. אתם גורמים להם להשיג דברים שלא יאומנו" – כך פתח ביל גרוס (Bill Gross) את הרצאתו ב-Ted.
גרוס הינו מייסד ומנכ"ל Idealab, חממה עסקית המתמקדת בפיתוח רעיונות חדשים, ומחזיק בארסנל כ-100 חברות סטארט אפ, חלקן זכו להצלחה מסחררת וחלקן נדונו לכישלון חרוץ, בדומה למאות אלפי סטארטאפים נוספים הקמים מדי שנה ברחבי העולם ומתרסקים תוך זמן קצר יחסית.
הוא החליט להוביל פרויקט רחב היקף במסגרתו ינסה לגלות את התשובה לשאלת המיליארד דולר – מה הופך חברה למצליחה? אילו גורמים הכי משפיעים על הצלחות וכישלונות של חברות?
ארבעה פרמטרים נבחנו על ידי גרוס: הרעיון אותו מקדמת החברה, הצוות המוציא את הרעיון אל הפועל, המודל העסקי של החברה, היקף המימון שלה והתזמון בה היא בוחרת לצאת אל השוק.
לצורך כך נבחנו לא רק 100 החברות שנוסדו תחת ידיה של Idealab, אלא גם 100 חברות סטארט אפ נוספות. רבות מלחברות שנבחנו, אומר גרוס, היה מימון משמעותי, ולכמה מהם היה אף מודל עסקי מפותח. התוצאות היו מפתיעות. הסקר שערך העלה כי הדבר החשוב ביותר הוא התזמון (42%), לאחר מכן הצוות והביצוע (32%), הרעיון (28%), המודל העסקי (24%) והמימון (14%).
"מאד הפתיע אותי שהרעיון אינו הדבר החשוב ביותר", אומר גרוס. "זאת, בעוד הגיוני שמודל עסקי יהיה מדורג בסוף הרשימה, כיוון שאפשר להתחיל ברעיון מסוים ולהוסיף מודל עסקי בשלב מאוחר יותר כאשר יש דרישה למוצר או לשירות. וגם – בדור של היום מאד קל לקבל מימון משמעותי אם יש הצלחה התחלתית".
גרוס מציג לדוגמה את Airbnb, חברה שזכתה להצלחה מטאורית, ובכל זאת משקיעים חכמים רבים ויתרו עליה בתחילת הדרך כיוון שחשבו שאף אחד לא ישכיר מקום בבית שלו לזרים. "אחת הסיבות להצלחה המסחררת של Airbnb הוא התזמון – החברה החלה בפעילותה ממש בשיא המיתון, כאנשים היו זקוקים לתוספת הכנסה, והדבר ככל הנראה סייע להם להתגבר על ההתנגדות הטבעית שלהם להשכרת הבית לזרים", מסביר גרוס.
יוטיוב גם היא הגיעה בעיתוי מושלם, מיד לאחר חדירת הפס הרחב עברה ב-50% מארה"ב, ואפשרה לחברה ללא מודל עסקי לשעוט קדימה בצעדי ענק.
"הדרך הטובה ביותר להעריך תזמון היא להבין אם הצרכנים באמת מוכנים למה שיש לכם להציע", אומר גרוס. "חשוב מאד לא להיות בהכחשה לתוצאות האפשריות שאתם רואים לנגד עיניכם, מפני שיש לכם משהו שאתם אוהבים, שאתם רוצים לדחוף אותו קדימה. גורם התזמון צריך לקבל משקל משמעותי על מנת לבחון את כדאיות המוצר או השירות שאתם רוצים למכור".