כל מנהל מצליח חייב לחשוב ולפעול כמו מנכ"ל.
אני לא מתכוון כמו המנכ"ל של הארגון שלו – זהו נושא למאמר נפרד, על הקריטיות של לפעול כמנהל מתוך התמונה הגדולה של מנכ"ל הארגון.
אני מתכוון לחשוב ולפעול כמו המנכ"ל של הצוות שאותו הוא מנהל אישית (במילה "צוות" אני מתכוון גם לאנשים שתחתיו וגם לתחום המקצועי שתחתיו).
איך חושב ופועל מנכ"ל מצליח של כל ארגון, עסקי או אחר?
אחד העקרונות הפשוטים להצלחה בחיים הוא היכולת להעתיק ולשכפל – באופן אינטליגנטי ונכון – הצלחות של אחרים.
אם נדבר על הצלחות של ארגונים ועסקים, בואו נלמד מה"גדולים" – בואו נתבונן על חברות גדולות ומצליחות. אחד מהסודות החשובים ביותר שלהן הוא שהן יודעות לנהל את עצמן בצורה מצוינת, וזאת בעזרת מבנה ארגוני נכון.
מהו מבנה ארגוני נכון? אם נסתכל על שדרת הניהול של עסקים גדולים אנחנו נזהה שם תמיד, בצירופים שונים, שישה מנהלים – חמישה סמנכ"לים ומנכ"ל – שנותנים מענה לכל הפעילות של הארגון. ואלו הם חמשת הסמנכ"לים: סמנכ"ל משאבי אנוש, סמנכ"ל כספים, סמנכ"ל שיווק ומכירות, סמנכ"ל מחקר ופיתוח, סמנכ"ל תפעול – ומעליהם המנהל השישי, המנכ"ל. אתם מוזמנים לבדוק זאת על הארגון שלכם.
ככה זה נראה בתרשים מבנה ארגוני קלאסי:
לכל אחד מ"ששת המנהלים" הללו יש תחומי אחריות שעליהם הוא אחראי, לכל אחד מששת המנהלים הללו יש בד"כ עובדים המסייעים לו לעשות את עבודתו – ככה כל הארגונים הגדולים מצליחים.
ככה חייב לחשוב ולפעול כל מנהל – כאילו הוא אישית המנכ"ל של הצוות שלו, כאילו בתוכו מסתתרים "שישה מנהלים" הנותנים מענה לכל מה שהוא חייב לנהל בצוות שלו – כלומר, לקחת אחריות כוללת על כלל פעילות הצוות שלו.
הנה "ששת הכובעים" שכל מנהל חייב לחבוש:
כמנהל משאבי אנוש – אחריות על עצמו ועל האנשים בצוות שלו:
בריאות האנשים, הקשר בין גוף ונפש, צמיחה אישית, קידום מקצועי – התעדכנות בספרות המקצועית, לימודים, כנסים, השתלמויות וכדומה – רווחה, איזון כללי בין העבודה ובין החיים, ועוד.
כמנהל כספים – אחריות על חשיבה עסקית ופיננסית:
לחשוב כיצד להגדיל את הרווחיות של הצוות שלו, כיצד להגדיל הכנסות ולהקטין הוצאות, כיצד להגדיל את הערך הכלכלי של פעילות הצוות שלו, כיצד לתמחר נכון את הפעילות שלו, ועוד.
כמנהל שיווק ומכירות – אחריות על שיווק פעילות הצוות שלו:
לחשוב בדיוק מיהם ה"לקוחות" לפעילות הצוות, לזהות בדיוק מהן ה"בעיות" שיש להם, להגדיל את התועלת שהצוות יוצר עבור לקוחות אלו, לתת להם את המענה הנכון והמלא, לשווק את פעילות הצוות – באתר הפנימי של החברה, בעיתונים פנימיים וחיצוניים, בהדרכות פנימיות וחיצוניות, בדיונים ופגישות, בניהול יחסי הציבור של הצוות, ועוד.
כמנהל מחקר ופיתוח – אחריות על הפיתוח העסקי של הצוות:
להביט קדימה לעתיד, להיות פרואקטיבי, להיות יצירתי, לחולל וליזום, לחשוב ולזהות מגמות מקצועיות בתחום, לפתח מוצרים חדשים ותהליכים יעילים יותר, ועוד.
כמנהל תפעול – אחריות על התפעול השוטף של כל הצוות:
להתמקד בהווה וביומיום, להקפיד על כל תהליכי העבודה השוטפים, לנהל את הפרויקטים השונים של הצוות, לשפר את האפקטיביות ואת היעילות, לנהל נכון את הזמן והמשימות, להוציא לפועל את תכנית העבודה ואת תכנית הפעולה, ועוד.
כמנכ"ל הצוות – לחשוב בגדול ולחשוב על הכול:
שותפות בעיצוב התמונה הגדולה ופעולה מתוכה, בניית האסטרטגיה, יצירת החזון הצוותי והאישי כנגזרת של החזון הארגוני, איזון בין כל ששת המנהלים, אינטגרציה בין כל ששת המנהלים, ועוד.
ובקיצור.
הצוות של כל מנהל הוא "תת ארגון" שהמנהל הוא בעצם המנכ"ל שלו.
הצלחת הצוות מחייבת לקחת אחריות כוללת על כלל פעילות הצוות, תוך שימוש במודל "ששת המנהלים" לצורך הניהול האפקטיבי של הצוות.
אגב – במסגרת "קורס טייס למנהלים" נעסוק, כמובן, גם בשימוש נכון במודל "ששת המנהלים" לניהול אפקטיבי של הצוות.
בהצלחה!
הקליקו כאן לכל הפרטים על "קורס טייס למנהלים" הנפתח ב- 18/2/14!
* עמירם קאופמן הוא מאמן בכיר, מומחה לניהול, ומנכ"ל Creating Future.